Lapszemle: Linuxvilág - augusztusi szám

Megérkezett a Linuxvilág augusztusi száma, és nekem mindjárt karácsonyi hangulatom lett. Neeem, nem őrültem meg. Tudom, hogy odakinn 30+ fok van, és hogy tombol a nyár. A magazin borítóját alkotó színek miatt lett ilyen érzésem. Sötétzöld alaplap, rajta vörösréz CPU cooler, fehér "Linuxvilág" felirat, amelyből az á-betű úgy néz ki, mint egy lobogó gyertya... Sötét szobában tisztára decembert idézi... Ennyit a külsőről, nézzük mit találunk ebben a hónapban a lap belsejében.

A korong:

Először is folytatódik a múlt havi számban megkezdett játékmustra. Mivel magam is nagy játékos vagyok, örömmel láttam, hogy sok legendásan jó játék Linuxos telepítője került fel a korongra (így nem kell a Net-en összevadászni). Ilyenek a Soldier of Fortune, Unreal, Unreal Tournament. A "Rendszermag" könyvtárban a 2.6.0-test1 kernelforrás kapott helyet. Érdemes vele kísérletezni.

Ezek mellett a korongon megtalálható egy komplett Linux terjesztés is. Ebben a hónapban a SoL, azaz a Sever optimized Linux disztribúció kapott helyet. A bécsi székhelyű antitachyon névre hallgató cég a fejlesztője ennek a Linux rendszernek, amelynek nem titkolt célja az, hogy szerver könyezetben állja meg a helyét. A rendszer legfontosabb jellemzője, hogy nagyon sok kiszolgáló program található meg benne.A magazin (ami nekem a lgjobban tetszett):

  • Rendszermag-fejlesztési hírek - Zack Brown (tudod, a heti rendszerességgel megjelenő Kernel Traffic szerzője) aktuális hírei a Linux kernel fejlesztésének világából. Kihagyhatatlan.
  • Az ingyen sört nehéz eladni? - A töprengő rovatban Ethan Zukkerman merengését olvashatjuk el a szabad programok helyzetéről azokban az országokban, ahol a törvénytelen másolatokkal kell versenyezni. Vajon hajlandóak-e áttérni és pénzt adni az emberek a szabad szoftverekért egy olyan országban, ahol a programok illegális másolatát már az adathordozó áráért be lehet szereni? (ez akár nálunk is aktuális kérdés lehet)
  • Hogyan teszi a Linux okosabbá a vállalatokat? - Doc Searls cikke példákkal alátámasztva (LSI Logic, Orbitz, UCAR, Tucows) mutatja be azt, hogy a Linux hogyan tört be számos vállalat életébe, és hogyan alkalmazzák a Linuxot megelégedéssel. Jó cikk azoknak, akik komolyabb vállalatokat akarnak meggyőzni arról, hogy a Linux komoly alternatívája lehet a kereskedelmi rendszereknek. Ez a sorozat első része.
  • Páros X: Linux és Xbox - ez a cikk mindent leír arról, amit a Microsoft Xbox játékkonzol és a Linux operációs rendszer összebarátkoztatásáról tudni kell, vagy érdemes. A cikk autentikus forrásból származik, hiszen Michael Steil írta, aki az Xbox Linux Project életrehívója és jelenlegi koordinátora.
  • AMD64 Opteron: az első találkozás - Egy majd' 4 oldalas cikk az AMD legújabb üdvöskéjéről, az Opteron processzorról. A cikk írója egy a Newsys, Inc. által gyártott dual Opteron rendszert tesztelt le. Az egy 1U magas 2100-as jelzésű gép számos nyúzópróbának lett kitéve. A gép - köszönhetően az AMD processzoroknak - 64bites Linux operációs rendszert futtat, és akár 16GB fizikai memóriát is képes kezelni.
  • Memóriakezelés haladóknak - Gianluca Insolvibile nagyterjedelmű cikke a GNU C könyvtár által nyújtott, a memóriakezelést megkönnyítő függvények használatába vezeti be az olvasót. A dinamikus memóriakezelés nem tartozik C programozók legkedvesebb elfoglaltságai közé. Talán a cikk segít abban, hogy kicsit jobban megismerjük a GNU könyvtár nyújtotta eszközöket, amellyel követhetőbb, ellenőrizhetőbb ez a munkafolyamat.
  • Memóriaszivárgás érzékelése a C++-környezetben - a C(++) programok egyik legbosszantóbb hibája a memóriaszivárgás (memory leak - memóri a lék). A hiba felderítése könnyebbé válhat a ccmalloc, az NJAMD, a YAMD, a Valgrind, az mpatrol, az Insurre++ hibakereső programok használatával. Ezeket mutatja be Cal Erickson, a MontaVista vezető Linux-tanácsadója.
  • Héjprogramozás Linux alatt - no comment. Kezdőknek nagyon hasznos. Shell programozás nélkül nem nagyon lehet Linux alatt élni.

    Ezen kívül számos más cikk található a lapban. Könyvtárkezelés Perlben. Nagyon tetszett a "Játszótér" című cikk (SiN, SoF, Unreal, Unreal Tournament, UT 2003 játék történelmek). A Smart című cikk a merevlemezek S.M.A.R.T. logikájával foglalkozik. Érdekes volt (bár csak, mint szigorúan laikusnak) az Animációkészítés a Blenderrel című cikk.

    Jó olvasást.

    A lapszemléhez használt Linuxvilág számot a Kiskapu Kft. biztosította számomra. Köszönet érte.