Árszórás elemzése

Végeztem segítséggel a várásomban elérhető összes hipermarket összes toalettpapír kínálatának elemzésével. Ez 7 üzletet jelent (Aldi, DM, Euro Family, Lidl, Penny, Spar, Tesco) és 90 vizsgált terméket.

Laponkénti egységárra visszaszámolva a termék értékét (mennyi wc papír lapot kapunk 1 forintért) az jött ki, hogy a legjobb ár-értékű termék 7.9-szer olcsóbb a legrosszabbnál. De ha véletlenszerű kiválasztást vizsgálunk (átlaggal osztjuk a legjobbat), akkor is 2.3-szor olcsóbb. Ezt nem tudtuk volna tippelni.

Másképp fogalmazva, több mint dupla árut kaphatunk a pénzünkért, ha jól választunk a hasból választáshoz képest. Márpedig ember nem tud és szokott jól dönteni az ár-értékről a polc mellett állva. Főleg, ha nem ismeri az összes kínálatot a többi üzletben.

Az infláció szempontjából sok terméknél ár duplázást érzünk szerintem az 1-2 évvel ezelőtti szinthez képest. A gondos termék választás gyakorlatilag kompenzálhatja ezt bizonyos termékeknél.

Az alábbi grafikon azt mutatja egy eloszlással, hogy a különböző terméknél (x tengely) mennyi lapot kapunk 1 forintért (y tengely).

Ha a kiugró legjobbtól eltekintünk és csak a 95%-os percentilis pontján lévő értéket osztom a mediánnal, akkor is 1.508933, vagyis másfélszeres ár előnyt kapunk. De ez nem reális, ennél sokkal rosszabba helyzet. Főleg azért, mert megkérdeztem a környezetemben embereket és rokonokat, hogy hogyan választanak toalettpapírt. Szinte mindenki azt mondja, hogy tetszőlegesen kiválaszt egyet, és esetleg nézi hogy olcsóbb legyen. De a táblázatomból látható, hogy az olcsóbb nagy trükkös, mert van hogy nem 300, hanem csak 115 lapot tartalmaz. Tehát magasan lutri.

A távolság azért nem számít, mert pár kilométer van az üzletek között városomban. Illetve nagy bevásárlásnál bőven belefér.

Gondoltam megosztom veletek érdekességnek, hogy mekkora kínálati szórás van jelenleg a piacon egy bizonyos terméknél.

 

toalett_papir

Hozzászólások

Angolul nem tudnád elküldeni? A magyar már kevésbé érthető nekem szakmai témáknál főleg.

Közben megtaláltam:

https://en.wikipedia.org/wiki/Huff_model

Elolvastam, kicsit másra válaszol mint az utóbbi topicjaim témája. Ha jól nézem, akkor egy egy sima aritmetikai súlyozott átlag. Én mást csinálok. De azért kösz.

BTW ha mégis az én témámra használnánk az általad linkelt modellt, akkor jobbnak tűnik az én megoldásom, mert a Huff additív domain-ben marad, én pedig eleve multiplikatívból indulok, annak sok előnyével, melyet leírtam az IHS blogomban. Ugyanezt akartad te is, hogy összeadsz súlyozott faktorokat. Leírtam nálad is, hogy miért nem jó. Az én megoldásom sokkal univerzálisabb és jobban mentes a hasonló limitációktól. Ha lesz időm, akkor talán majd kifejtem egy blogban újra.

Kombinálnod kell. Mert hiába jó döntés egy termék, ha annak a valószínűsége, hogy az a bolt lesz kiválasztva a vásárlás céljából kevés.

Az ember több terméket vásárol. A Huff-modell azt jósolja meg melyik bolt lesz kiválasztva és nem a terméket.  Mivel, te minden kínálatot számba veszel és írsz a véletlenszerű eredményről is, így ezt is figyelembe kellene venni a valóság leképzéséhez.

Szerkesztve: 2022. 07. 23., szo – 15:02

.

Csak a lenyeg maradt ki. Melyik a legolcsobb nem smirgli papir es hol kapni?

Szinte mindenki azt mondja, hogy tetszőlegesen kiválaszt egyet, és esetleg nézi hogy olcsóbb legyen.

Teljesen megértem. A budipapír (de éppenséggel az előző posztban emlegetett papírtörlő is) olyan, hogy végigpróbáltam elég sok különböző terméket, és már csak azt veszem, ami bevált. Akkor is, ha drágább.

Általában az, hogy melyik válik be, nem csak a webshopban látható paraméterek alapján dől el. Van olyan klotyópapír, ami a modelledben jobb helyezést érne el, mint amit én használok, viszont amikor próbáltam, többször szétszakadt, és szaros lett az ujjam.

De a táblázatomból látható, hogy az olcsóbb nagy trükkös, mert van hogy nem 300, hanem csak 115 lapot tartalmaz.

Egységárat kell nézni továbbra is, és akkor nincs ilyen gond.

sauce?

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Végeztem egy ellenőrzést az adatokon, és egyetlen termék esetén vittek fel rossz paramétert a DM webshopjába. Ez a top 1 termék volt, melynél nem a gurigánkénti, hanem az össz lapot jelölték meg.

Ezzel a 7.9-res szorzó 4.4-szeresre változott, ami a legrosszabb és legjobb ajánlat aránya.

A 95%-os percentilis osztása a mediánnal nem változott, továbbra is 1.5, tehát pesszimista módon számítva is 1,5-szer több árut kapunk a pénzünkért nagy átlagban, mivel az ár semennyire nem mutatja az ár-érték viszonyát, és ezért nagy a szórás a preferált termékek ár-érték arányában.

Márpedig ember nem tud és szokott jól dönteni az ár-értékről a polc mellett állva.

Az ilyen bullshit közbeszúrásokat jó lenne mellőzni. Különösen ebben a kiemelten fontos témát feszegető topikban.

:)