A németeknek komolyan gondolják a villanyautókat - Tesla mint példakép?

Transport Minister - Volker Wissing

nemetul: https://www.automobilwoche.de/article/20220113/AGENTURMELDUNGEN/3011399…

google translate: https://www-automobilwoche-de.translate.goog/article/20220113/AGENTURME…

Furcsa leirva latni, hogy Tesla peldakep lenne, foleg, hogy annyi negativ cikk volt rola mostanaban.

Hozzászólások

Az, hogy mit mond egy politikus csak a saját véleménye, mások nevében meg egyébként se nyilatkozzon.

A kínai villanyautók fogják kinyírni a globális autóiart, pár év és sehol sem lesznek a régi, nagy márkák.

robyboy

Gondolom megvalasztottak az aktualis kormanyt demokratikus uton, ami meg kinevezte :) Szoval minden egyes nemet allampolgar neveben beszel :)

Azert remelem nemet gyartok is kezdenek magukkal valamit, hogy ne csak n+1 auto legyen amit kinalnak, hanem legyen benne vmi vonzo ami miatt meg akarjak majd venni az emberek, mert igy nincs nagy verseny es ellustul Tesla is.

Sajnos igazat kell adnom neked. Emlékeztet a szitu a 14 évvel korábbi mobilpiacra. VW BMW Merci a Nokia, Tesla az autók iPhone-ja. Igazából röhejes autónak egy nulla tapasztalatokkal rendelkező tech-prófétától mégis kajálják a népek. De ez csak a piac felső felébe harap bele. Utána jön az Android armada kínai autógyártókkal az élen és olcsótól a luxusautóig bedarálja az európai autóipar maradékát. 

Mondjuk én kiállok a nagy autómárkák mellett, de azért a másik oldalt is megértem. Az, hogy manapság új autót (merthogy a használtautó piac is abból lesz később) értelmes minőségben nem látok 10 millió alatt, és még a pótkerék csavarért is extra díjat számolnak fel a világ legnagyobb fillérb*szása.

Értem én, hogy rossz helyzetben van az autópiac, de amíg környezetkímélőnek hazudott hibrid/elektromos 2,5 tonnás SUV vastömegeket 18-20 milliós árcédulával, és 998 köbcentis, turbóval 130 lóerőkre üveghangig agyonhúzott csodákat gyártanak kvótakötelezettégből, addig ne csodálkozzunk, hogy a fullextrás "csingjangjungung" autóból 8-9 millióért majd ötször annyi fogy.

Vagy így akarják elkerülni a Nokia pillanatot. Tételezzük fel 10 év múlva Kínából a mai benzineseknél jóval olcsóbb elektromos autókat lehetne behozni. Tekintve az akkuk árának csökkenését és az elektromos autók előállítási árának csökkenését ez nem elképzelhetetlen. Ez szerinted, hogyan érintené az európai autóipart, ha átaludnák az elektrifikációt?

Arról már rég lecsúsztak. Annak a módnak (erőszakos kötelező váltás, kvóta alapú sikerre ítélt fejlesztés) pont az az iránya, hogy gyorsan kitolják a szart a forgalomba: mert kell. Ha megéri-ha nem. (hosszú távon). Ötlet nincs, egyedi csak náluk meglevő feature nincs.

A kínaiakat olcsóságban soha nem fogják megverni. A belpiacos elektromos autóik meg már rég rohangálnak; már lépés előnyben vannak. A bonyolult motorokhoz szükséges tudás az a területet amiben van előny legcserélik egy olyanra amiben elmaradásban vannak.

A Zeppelinekhez is ők értettek a legjobban ;-) Az a helyzet, hogy hosszú távon biztosan megéri, de ez csak hosszú távon fog kiderülni. Ő is ezzel riogatott aztán jól visszaléptették: https://www.nytimes.com/2021/12/09/business/volkswagen-diess-ceo.html

Ha összeszedik magukat tudnak ők. Például a Porsche Taycan azért feladta a leckét a Teslanak is. Ha meg sem próbláják akkor 100% a bukás esélye.

visszaléptették

politika.

tudnak ők

nem azt állítottam, hogy hülyék, csak hogy helyzeti hátrányban és lemaradásban vannak a konkurenciához képest. A környezet amit teremtettek pedig kényszerpálya; ritkán visz az optimáls vagy akár csak jónak mondható megoldások felé.

Ezt a kényszerpályát nem az ottani politikusok teremtették. A Tesla meg a Kínaiak elhúztak mellettük amíg a dízelek buherálásával voltak elfoglalva. Azért nem írnám le őket mert visszajöttek ennél nagyobb problémákból is már párszor. Nem is az európai piacot kellene nézni (és nem az EU szabályozásra fogni a problémát) ebben az elektromos témában hanem a kínait (esetleg az amerikait). Ott látszik a baj. A Tesla versenyképes a helyi gyártókkal szemben is a VW meg nem. Szerintem ami ott lesz az lesz itt is ha bejönnek a kínai gyártók. És már jönnek...

nem érted?

A VW konkrétan diesel téren megverte volna a nagy amerikai márkákat. Otthon. Na akkor meglepő módon borult és bili és lett diesel botrány :).

Ennek a diesel botránynak az eredménye az elektromos autózás mánia. Annak a botránynak amit bár a VW-hez kötnek, de gyakorlatilag *minden* nagy gyártónál kiderült, hogy így jártak el. Miért? Mert a hatóság gyakorlatilag teljesíthetetlen követelményeket írt elő. Érdekes módon nem a saját márkájukat találták meg és számoltatják el, hanem a betolakodót :).

és nem az EU szabályozásra fogni a problémát

A jelenegli európai szabályozások és a kijelölt direkítva egy elszabadult hajóágyú; ha a helyi hatásait vizsgálod.

Nem is az európai piacot kellene nézni [..] ebben az elektromos témában hanem a kínait (esetleg az amerikait)

Engem elsősorban a helyi (európai) munka ill. életminőség érdekel, persze ha a gyártók működését akarjuk nézni akkor a legfontosabb piacaikra és fejlesztési területeikre kell figyelni.

A Tesla versenyképes a helyi gyártókkal[..]

Ezt így nem merném kijelenteni. Majd kiderül, ha már pár éve üzemel a g3

Amerikában a diesel nem volt tényező a személyautóknál és már nem is lesz. Szerintem nincs sok köze az elektromos autókhoz. Ahhoz inkább, hogy az európai autógyárak nem tudták az USA-ban felfuttatni a dízel eladásaikat. A dízeleket sosem szerették odaát. Sok kúton eleve nem árulnak gázolajat csak benzint. Amúgy nem minden gyártónál derült ki csalás, és meg lehetett volna felelni az előírásnak csalás nélkül is. Azok a követelmények nem voltak teljesíthetetlenek.

Helyi hatás? Azt feltételezed, hogy az elektromos autó átállást az előírások mozgatják egyedül. Ez nagyon nem így van. A technológiai fejlődés mozgatja. Azok a gyártók el fognak vérezni akik kvóta autókra gyúrnak és nem találják meg a gazdaságos módját a villanyautó gyártásnak. Igazad van ez óriási hatással lesz akkor is ha túlélnek az európai gyártók, de ha nem élnek túl az még nagyobb hatással lesz. A Nokia utat szerintem egyik sem szeretné választani.

A Tesla még versenyképes, a jövő nem tudom mit hoz számukra. Mindenesetre Shanghai pörög.

Azt nem mondtam, hogy nincs rá hatással. Esetleg még gyorsítja is az átállást. Legalább 50 éve szeretnék visszahozni az elektromos meghajtást. A technológia elérte azt a szintet, hogy ez már lehetséges. A Teslanak is jól jöttek a kvóta pénzek, de anélkül is haladtak volna előre csak lassabban. Ahogy a BMWnek és a Nissan/Renault-nak a Mitsubishinek és a PSA-nak is volt elektromos autója a dízel botrány előtt is. A VWnek meg nem. A gyártók beszorultak az előírások (CO2) és a vásárlói igények (Nagy SUV) közé. A VW lemaradt, amit most kompenzál. (De azt is csak kényszerből s nehezen teszi lásd kvóta autók)

Prototípudoknál a gazdaságosság nem elsődleges. Hiába létezik a technológia a piacon is helyt kell állnia. Volt olyan próbálkozás is ami túljutott a prototípuson https://en.m.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1 de később elkaszálták. Az akku technológia meg tovább ment a Toyota hibridekbe. Pár éve a nagyok arra panaszkodtak, hogy nem tudnak gazdaságosan villanyautót gyártani. Ez már elmúlt.

Ez megvan? https://www.globalfleet.com/en/taxation-and-legislation/asia-pacific/ar…. Kínában úgy gondolják nem kell tovább támogatni a NEV kategóriát. USAban csökken a Nissan Leaf ára: https://www.reviewgeek.com/107606/the-nissan-leaf-isnt-going-anywhere-b… Az EU szabályozás nem érvényes se Kínában, se USAban. Nem technológiát írtak elő az EUban hanem kibocsátást. Lehetne akármi, akár 2-3 litert fogyasztó benzines is az irány. Persze adott kormányok, mint a Magyar Kormány csak a helyi zéró kibocsátást ösztönzi. (Zöld rendszám, vásárlási támogatás)

Since NEV subsidies were introduced in 2009, it is estimated that they cost the Chinese central government spent more than 200 billion yuan, with local governments spending around another 100 billion. (The equivalent of 300 bn yuan is $47 billion).

That investment has certainly had an effect: sales of NEVs rose from 500 units in 2009 to 1.2 million in 2019. A Chinese automotive market research association recently raised its forecast for the sale of new passenger NEVs in 2022 from 4.8 to 5.5 million units, with the entire NEV sector expected to sell in excess of 6 million units in total.

12 év támogatási időszak és 47 milliárd $ befektetés után valóban nem szükséges jelenleg tovább támogatniuk :).

nem a világpiacra törnek, hanem a metropoliszaik problémáira helyben megoldást. Hogy megérte-e azt innen nem tudom megítélni. Az biztos, hogy kína gazdasága és az EU teljesen másképp működik :). A kihívások és a motivációk is teljesen mások.

Remélem társadalmi szinteken nem fogod kínát példának állítani :)

Semmiképp :) Arra akartam utalni, hogy a világ más autópiacain is meg kell állniuk a helyüket az EU gyártóknak és nem csak az EU piac fordul az EVk felé. Jól mondod ott mások a kihívások és a motivációk mégis ugyanaz az EV forradalom zajlik. Ott egyáltalán nem az EU szabályozás a mozgató erő mégis hasonlóak a folyamatok. A kínaiaknak ráadásul felzárkózási és előzési lehetőség a villanyautó.  A kínai metropoliszok lakóinak nem kell magyarázni miért jó a helyi kibocsátás nélküli közlekedés. Meglátjuk ez mennyire volt elbizakodott lépés: https://totalcar.hu/magazin/2022/01/09/miert-nyitotta-meg-kina-a-piacat…

Az autógyártás átment szoftvergyártásba mert a villanyautónál már nagyon nincs mit gépészkedni.
Innentől az nyer a technológiai fronton akinek jobb fejlesztőcsapata van.
Az önvezetés az a téma amit nem lehet egymillió indiai/kínai kóderrel lekódoltatni.
Az erre alkalmas emberek száma elég alacsony.

Szoftverben a németek szükségszerűen lassabbak, mert ők nem annyira hajlítgatják a szabályokat mint Musk. De szerintem Musk előnye folyamatosan csökken, az S Merci már olyanokat tud amit a Tesla nem.

A Tesla önvezetés terén leírta magát szakmai körökben, páran leelőzték már őket.
Amint ez a publikum számára is nyilvánvaló lesz, akkor a helyükre kerülnek, hacsak a részvény crash be nem dönti őket.

Gábriel Ákos

A Tesla önvezetés terén leírta magát szakmai körökben, páran leelőzték már őket.

Abba a szakmai körbe nem akar a Tesla tartozni. Az önmagukat megválasztó és méltató szakmai körök nem igazán számítanak. Ami számít az az, hogy mit tud az adott fejlesztés. Ebben meg mérföldekre elől jár a Tesla.

Ebben biztos vagy?

Igen. Számomra sokkal nagyobb súllyal esik pl. latba, hogy Karotta mit mond egy-egy önvezető autó jelenlegi tudásáról, mint a szakértő testületek véleménye.

allowing the cars to drive themselves at up to 37 mph (60 km/h) in heavy traffic on geofenced stretches of highway.

Ennél azért sokkal több van engedélyezve a Teslának Amerikában. Ha mutatsz egy Mercis videót, ahol tetszőleges városban (mondjuk Budapesten) elfogadhatóan vezet önállóan, akkor azzal elbizonytalaníthatsz. ;-)

Amit a Tesla a nem-béta (prod) verzióban produkál azt bármelyik német prémium is tudja.
A bétás level-2 FSD a sofőr felelőssége még mindig! Azért mert béta.
A production level 3 (amit a Merci bemutatott) pedig a gyártóé.
Ha nem érted a különbséget az nem az én bajom.

Gábriel Ákos

De nemcsak, hogy Teslaban :). Waymo, stb mar productionben taxiz embereket. Ha almat almaval hasonlitunk ossze (lidar).

Lidar a geofenced cuccra egyetlen gyors alternativa es mar csomo gyartonak van. Vision cucchoz fejleszteni kell es adatot gyujteni, nem pedig varni, hogy belerepuljon a sultgalamb (lidar), ami csak adott teruleten fog belerepulni.

De barmelyik is lesz a vegen befuto en siman azt valasztom. Ha merci lidarja lesz egyetlen tenyleges stabilan mukodo, akkor mercit veszek. De ez igy ebben a formaban egy bohoc. Nem is ertem, hogy merik kiirni :D

Nem kell fognod :) Neha meg kell erintened. 30-60sec (meg sebesseg fuggo is, tehat dugoban ritkabban). Cserebe nem traffic jam assist, hanem eloz, besorol, 150-160km/h ig. Meg lejon autopalyarol a megfelelo helyen, stb. Nincs geofence sem. De mi mar ez a 60km/h?

Amugy ettol meg egybol Mercit vennek, ha normalis autopilotot adnanak, nem geofenced teruleten. Semmi nem kot Teslahoz. De dugo assist volt mar 8-10 eve is :D Nagyon remelem, hogy Full AP-t Tesla, Merci, Volvo kozul az egyik fogja bevezetni. Mast nem szivesen vennek.

Remelem ez kamu: https://www.youtube.com/watch?v=SVuBBAWbOTk :D

 

edit: https://www.youtube.com/watch?v=FGqBkRtC2Io Itt meg egy 10.9 es FSD Beta. Persze itt jobban kell figyelni, mintha onmagad vezetnel kulonben kizarnak a betabol es gyakrabban meg kell erinteni a kormanyt is.

Az önvezetés egy baromság, milliárdok mennek rá tök fölöslegesen. Inkább fejlesztenének minirepülőket ütközéselkerülő algoritmussal, több értelme lenne.

Egy normális önvezetéshez az egész úthálózatot is újra kellene gondolni, mert ez a kaotikus katyvasz, amit most úthálózatnak nevezünk világszinten teljes mértékben kezelhetetlen.

Bukhatnak az állami pénzből gazdagodó plakettgyártók is, mert táblákra sem lesz szükség, és még sorolhatnám hosszan... amúgy is a zöldfelületeket kellene bővíteni, és nem az aszfaltozott felületeket. 

robyboy

A jövőt úgy képzelem el, hogy lesz pár platform és hozzá kasznik. Akár külön is megveheted őket. Nem is kell feltétlen egyszerre upgradelni. Egyfajta moduláris autót tudok elképzelni, amiben pl kicserélheted a központi egysége(ke)t, mert nem kell hozzá fizikai gomb. Media részen SW-t cserélhetsz. Szenzorokat upgradelsz. Ha újabb kamerákat/közeledés érzékelőket szerelsz fel azt magától megtanulja, hol van (szomszédok segítségével) és mi lehet vele a cél.

Ide úgy jutna el az ipar, hogy a kisebb gyártók kezdenék el, költségmegtakarítás és piacképesség címen, amivel később brutálisan felnőnek. Ekkor már nem lesz más választása a jelenlegi nagyoknak sem, mint csatlakozni ezekhez a platformokhoz, szabványokhoz.

Az ideális jövőt.

Mert a való világban sajnos ez egy szűk rétegigény. PC, kitcar, Google moduláris telefon.

Egy régi Jackie Chan filmben volt egy koncepció Mitsubishi, amiben egy motorkerékpár volt az autó meghajtása, amivel utána simán ki lehetett parkolni a kocsiból és továbbhaladni. Ezzel még a karosszéria is lehetne egyszerűen bővíthető. 2-4-6 személy "meghajtás. Csak aztán jön, hogy kell egy családi ház hatalmas garázzsal ahol tárolod a darabokat, plusz reggel sietség közben nem fogsz ezzel tökölni. Lásd plugin hibrid esetén még a konnektorba dugás is fáradság és csesznek rá sokan

Abból indulj ki, hogy nincs ember aki szerel. Elkerülhetetlen, hogy ilyen megoldások legyenek. Ehhez még jönnek a szigorodó környezetvédelmi szabályozások. Szerintem efelé lesz terelve a világ. Szinte mindennek újrafelhasználhatónak és javíthatónak kell majd lennie.

Szervusztok !

Kiindulási helyzet: az elmúlt hónapokban majdnem leállt a nyugat-európai elektromos rendszer, mert akkora volt a túlterhelés- ( a megújúló energiaforrások – szél- és naperőművek éppen „pihentek” ).

Első kérdésem: a szénhidrogén (benzin/gázolaj) energiaforrású járműveknek nagyságrendileg mekkora a bruttó energia igénye ( és a hatásfok / veszteségeket figyelembe véve ebből mennyi „hasznos” teljesítmény lesz) ?

Második kérdésem: az elektromos energiaforrású járműveknél nagyságrendileg mekkora a bruttó energia igénnyel kell számolni ?

Harmadik kérdés: a (nyugat-) európai elektromos hálózat kínálati szempontból + energiatovábbítási szempontból alkalmas-e a megnövekedett elektromos energia kereslet biztosítására ?

Megjegyzés: az elektromos jármű feltöltése akkor környezetbarát, ha nem szén/szénhidrogén alapú forrásból kapja a delejt, mert ez utóbbi esetben az erőmű hatásfoki veszteség miatt az egységnyi elektromos energiára vonatkoztatva nagyobb a CO2 kibocstátás, mintha belsőégésű motort használnának.

CSZ

Ezeket a bugyuta kerdeseket mantrazza par fixacios autos ujsagiro. Rengeteg link van mar csak ebben a forumban is, hogy az a mitosz, hogy kornyezetkimelobb lenne belso egesu motor, az akkugyartas miatt mar most sem igaz. USA-ban meg allamonkenti statisztika van es energiamixenkenti bontasban is megnezheto hany nap/honap/ev alatt terul meg az akksigyartas.

Szokasos kerdesek meg: cobalt gyerekmunka -> kutyukbe kerulnek az innen szarmazok csak kb. De fel sem merul azokban, akik ezt a kerdes felteszik, hogy mennyi ver tapad meg most is koolaj banyaaszathoz. https://www.lawfareblog.com/exaggerated-threat-oil-wars

Ami biztos, hogy ha minden szemelyautos mar csak EV-vel jarna, akkor azokat kozpontilag lehet meg kornyezetkimelobbe tenni. Belso egesut nem, az csak egyre szarabb lesz foleg kelet euban.

Helyi szennyezes meg EV-vel kb semmi. Csak a gumikopas.

Angliaban pedig mar most lehetoseg van ketiranyu toltot felszerelni es valoszinu ezt fogjak bevezetni mindenhol. Igy, ha elterjed szeles korben EV, akkor raadasul stabilizalhatjak az elektromos halozatot ezek a jarmuvek.

De az akksik nem csak autoba jok: https://www.startupdaily.net/2020/03/south-australias-tesla-big-battery…

Angliaban pedig mar most lehetoseg van ketiranyu toltot felszerelni es valoszinu ezt fogjak bevezetni mindenhol. Igy, ha elterjed szeles korben EV, akkor raadasul stabilizalhatjak az elektromos halozatot ezek a jarmuvek.

Apropó angolok.

Az egész addig fasza, amíg olcsóbb mint a hagyományos. Ha nem otthon töltöd már most nem az.

Senki sem fog öko lenni ha ráfizet. Másik dolog: nem élsz egy búra alatt. Európa lehet zöld, ha Kína, India meg a ruszkik szarnak rá.

Ha az IQ tesztet a Covid-teszt gyakoriságával készítenék, ki lehetne mutatni, hogy az emberek túlnyomó része idióta.

Ha nem otthon töltöd már most nem az.

A te fajtad honnan szedi a suletlensegeket amugy? Mihez kepest nem olcsobb? Legdragabb/legnagyobb SUV EV vs legkisebb legolcsobb ICE miniautohoz kepest?

Meg nekem is olcsobb(mint ua kategorias ICE) palyas toltes mellett is, pedig az egyik legnagyobb es legtobbet fogyaszto modellem van. Ki erti ezt? :) Masik topicban meg leirtam fenntartasi koltsegeket, hasonlo kategorias autoval osszehasonlitva. Fenntartas is olcsobb. De en pont akkor is ezt hasznalnam ha vmennyivel meg dragabb is lenne.

Európa lehet zöld, ha Kína, India meg a ruszkik szarnak rá.

Tehat mivel mas nem zold _most meg_ ezert senki ne legyen az. Senki ne kezdje el. Az mar biztos jo otlet :D  Az ut mellett kidobott vki egy szemeteszsakot, akkor en is oda dobom enyemet! Nehogy mar nekem ne jusson ingyen szemeteszsakdobas! :D

A te fajtad honnan szedi a suletlensegeket amugy?

Tessék, itt kis is számítottam. Jelen pillanatban egy dízel kb 2,5-3 euróval olcsóbb 100 km-en mint az elektromos, ha nem otthon töltöd. És az áramon még nincs semmi adó. Ha majd annyi lesz mint a fosszilis üzemanyagon, akkor majd meglátjuk.

Ha az IQ tesztet a Covid-teszt gyakoriságával készítenék, ki lehetne mutatni, hogy az emberek túlnyomó része idióta.

Nekem Nemetorszagban 2021/12/28 -an 0.38 EUR/kWh volt a toltes superchargernel autopalya mellett.

A VW ID3nak meg ionity 0.3 EUR/kWh elso 1-2 evben. Majd utana havi premium sub fee koltsege: 10 EUR. De cserebe marad az ar 0.3 EUR/kWh az autopalyak mellett.

Tehat alapbol rosszul szamolod dolgot, mert nem ismered a lehetosegeket. Persze ha az auto arat beleszamitjuk, akkor tied mindig olcsobb lesz, akkor is ha ingyen lenne a toltes orokre ID3-nak.

 

De ettol fuggetlenul altalaban otthon vagy munkahelyen toltod az autod 99%-ban, ha munkabajaros autorol van szo. Nem pedig az autopalya mellett.

De ettol fuggetlenul altalaban otthon vagy munkahelyen toltod az autod 99%-ban, ha munkabajaros autorol van szo. Nem pedig az autopalya mellett.

Pontosan. Csak munkábajárós autónak nem kellene 2 tonnás, több száz lóerős, mindenféle elektromos bullshittel felszerelt SUV-ot gyártani/vásárolni . Még az ID3 is sok erre.

Az áram ára meg, ahogy az autók terjedni fognak, úgy megy majd felfele. És mikor állambácsi megadózza, mert az éhes Mészáros típusokat is etetni kell, akkor majd az örömből üröm lesz.

Ez a csávó tökéletesen összefoglalja mire jó az elektromos autó és mik a buktatók vele.

Ha az IQ tesztet a Covid-teszt gyakoriságával készítenék, ki lehetne mutatni, hogy az emberek túlnyomó része idióta.

"Tehat mivel mas nem zold _most meg_ ezert senki ne legyen az. Senki ne kezdje el. Az mar biztos jo otlet :D  Az ut mellett kidobott vki egy szemeteszsakot, akkor en is oda dobom enyemet! Nehogy mar nekem ne jusson ingyen szemeteszsakdobas! :D"

Nem egészen. Inkább olyan ez, mint a Tisza műanyag szennyezése.

Hiába hozzuk nálunk a legszigorúbb szabályokat, ha az ukránoktól tonnaszám hozza a műanyagszemetet a folyó.

Addig nem lesz műanyag mentes a Tisza, amíg nem csak mi, hanem az ukránok is tesznek érte. Persze lehet tenni, hogy 1,03 tonna helyett csak 1,01 tonna legyen, mert már tőlünk nem kerül bele "szívószál".

Csak az üvegházhatású gázok bármely országból is kerülnek a légkörbe az globális probléma lesz. Ha az EU egy grammot sem jutatna a légkörbe, attól nem fog változni európa felett a légkör, mert bepótolja India.

Csak egyedül Kína 4 évente annyival növeli kibocsátását, mint a teljes EU. Ha az unió euró milliárdokat ráfordítva megfelezné a kibocsátását, azt Kína laza két év alatt eliminiálja. Újabb euró milliárdokkal és sokkal szigorúbb szabályokkal az újabb felezés már 1 év alatt lenne értelmetlen. A párizsi klíma egyezményben Kína azt vállalta, hogy majd 2050 körül fog tetőzni a kibocsátásuk és majd utána kezdik el csökkenteni. Az oroszok meg tudtommal nem vállaltak semmit.

De hát nem tesz mindenki épp ez a lényeg!

Akit komolyan, talán túlzottan is foglalkoztat a probléma annyit tesz saját gazdaságában az ügy érdekében amivel versenyhátrányba hozza magát. A piacról fokozatosan kiszorul és helyét olyanok veszik át akiket ez az ügy különösebben nem érdekel. Megnő a súlyuk, gazdasági erejük és a kibocsájtás a végén nagyobb lesz mint a kiindulópontnál volt. 

"USA-ban meg allamonkenti statisztika van es energiamixenkenti bontasban is megnezheto hany nap/honap/ev alatt terul meg az akksigyartas."

Azért itt érzek egy kis ellentmondást. A kiindulási terhelés magasabb, amit fokozatosan dolgoz le az elektromos autó és egy ponton már pozitívba fordul a belső égésűekhez képest.

A ledolgozást a megtett km-ek jelentik.

A csavar ott jön a képbe, hogy a jelenlegi hatótávokkal rövid utakra, munka bejárni használják, illetve erre szoktak hivatkozni, hogy az emberkek 90% csak max néhány 10 km autózik.

A kettő együtt viszont azt jelenti, hogy a naponta csak néhány km megtevő elektromos autók "átbillenési pontja" a nagyon távoli jövőben fog csak megtörténni.

FYI:

EU atlag megtett tavolsag/auto 11.3k km/ev

USA atlag megtett tavolsag/auto 22k km/ev

Az autok hatotavja pedig boven eleg a legtobb embernek. Biztos van akinek nem. Az meg majd jol nem vesz EV-t meg :)

https://www.electrive.com/2021/07/21/icct-study-finds-bevs-maintain-70-…

Szoval ez mar kifutott. Tul regi totalcar cikkeket olvasol. Ez a karos dolog mar csak kocsmai szobeszedben maradt valszeg csak meg. Mert talalni kell vmit mindig ami miatt lehet fikazni. Mivel kiderult, hogy megis kornyezetbaratabb, mint az ICE, ezert utana kobalt es a gyerekek jottek a kepbe.

Vagy ott a masik. Regi filmekben 0-100 jelentette a merteket. Hetkoznapi autobuziknak szinten. De amint lett Tesla, mar "nem fontos" :D Akkor hirtelen 0-100 one trick pony lett az EV, 100-200 szamitott hirtelen. Majd jott Tesla Plaid/EV Porsche es akkor 0-200 one trick ponyk lettek ezek. Most ha jol kovetem, akkor 250-400 ra tolodott el az ami fontos :)

Igazad van abban, hogy semmi értelme az erőltetett elektromos autózásnak ha közben CO2 kibocsájtó erőművek termelik az átállás miatt megnövekedett áramigényt. Annyival árnyalnám a képet, hogy ha földgáz üzemű erőművek dominálnak azoknak kevesebb a károsanyakibocsájtása és földgázból több is lenne, már ha eljut Eu-ba. 

"az erőmű hatásfoki veszteség miatt az egységnyi elektromos energiára vonatkoztatva nagyobb a CO2 kibocstátás, mintha belsőégésű motort használnának."
Ebben nem vagyok biztos. Főleg vasúti mozdonyoknál vannak olyan megoldások, hogy egyenáramú dízelgenerátor termeli az áramot ami elektromotorokat táplál. Ha az áramtermelés hatásokvesztesége miatt rosszabb lenne mint a közvetlen dízelmotoros meghajtás nem alkalmaznák. 

Amiről beszélsz, azt Ward-Leonard gépcsoportként '84-ben fizikából tanították - a gyakorlati alkalmazás ott is a mozdony volt.

Ugyanakkor nem meggyőződésem, hogy annak idején a fő szempont a CO2 kibocsátás mértéke lett volna. Ennél sokkal prózaibb ok, hogy a forgó alvázba a hajtást levinni baromi macera lenne, mert a rugózás miatt az alváz távolság nem fix, a nyomvonal jobb követése miatt el is fordul - hát nem mondnom hogy lehetetlen, de kihívásnak mindenképp kihívás. Mennyivel egyszerűbb ehelyett magába a forgó alvázba építeni a villanymotort! Ráadásul ebben az esetben nem is feltétlenül egyet - ami azért fontos, mert akkor nem egy böszme nagy motor kell, hanem mondjuk három harmadakkora. Az meg, hogy a kanóc hajladozik, lényegesen könnyebben kezelhető, int a hajtás levitele.
Az sem utolsó dolog, hogy ilyen esetben kaphat áramszedőt is a mozdony: van kanóc a sín felett? Diesel kikapcsol, áramszedő fel. Nincs delej a sín fölött lévő kanócban? Esetleg kanóc sincs? Áramszedő le, Diesel bekapcsol. Bár ez nyilván bonyolultabb mgoldás, mint a tisztán villanymozdony, vagy tisztán Diesel mozdony - cserébe bármelyiket helyettesítheti.

meg asztan a villanymotorhoz nemkell sebessegvalto+kuplung. jobban szabalyozhato a teljesitmeny lepeskoze. es a szukseges nyomatekot is tagabb sebesseg tartomanyban kepes leadni. egy indulo szergejre vagy csorgore ranezve, mindent lehet mondani csak hogy co2 barat, az nem :)

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

A dízelmozdonyokban volt egy komolyann remotorizációs nekibuzdulás, és elég sok lett a kb. EURO 4-5 szintűnek megfelelő (asszem ilyen IIb vagy IIIc vagy hasonló szabvány van a vasúti járművekre), szóval a széria egy jelentős része sokkal jobb a kezdetinél. Ráadásul a szergejekkel már a 70-es évek végén foglalkoztak itthon, mert nem győték bele még a kenőolajat se. :) Vedd hozzá, hogy egy szergej egy 800-1500 tonnás tehervonátnál az egységnyi pöffenettel, hogy áll, és lehetőleg az új motorral. :)

Igen, komolyan gondolják, nem véletlen, hogy csak a VW, tavaly 450e elektromos autót adott el.

Ez tök jó. Kell még pár szénerőművet építeniük, hogy kielégítsék a megnövekedett energia igényt, aztán már minden tökre zöld lesz... :)

üdv: pomm

A 852-es kídlap telepötúsa sikeresen befejezádétt

Erre ha nem is teljes megoldás de szerintem jó ötlet: https://www.ubitricity.com/

Azt azért ne felejtsük el, hogy csak városi üzemben egy modernebb elektromos autót lehet, hogy csak hetente egyszer kell tölteni. (Az elektromos autók városi forgalomban fogyasztanak kevesebbet pont fordítva mint a benzinesek vagy a dízelek) Eszerint egy e-Corsa városban jó időben teljesen feltöltve el tud menni 430km-t. https://ev-database.org/car/1585/Opel-Corsa-e Havi 1000km futás 3-4-5 töltéssel simán megoldható akár még télen is.

Ha áram nincs, semmi nincs. Lásd benzinkút elektromos szivattyú, gázkazán vezérlés és keringető szivattyú.

Napkitörés esetén vsz a helyi dolgok is mennek a lecsóba, kivéve ami abszolút független volt és rövid kábel volt hozzá hogy abban ne keletkezzen túlfeszültség. 

Azaz mindenképpen ló és bringa

Az elektronikával telepakolt benzines autók talán működőképesek maradnak. A régi autók valószínűleg igen. Modern benzinkutak tönkre mennek de az üzemanyag megmarad. Láttam olyan benzinkutat ukrán faluban ahol hordók voltak üzemanyagtípus szerint és egy kézipumpás szivattyú mechanikus mérőórával. Az biztosan működőképes marad ha még megvan. Valószínűleg már nincs meg. 

Szerintem egy Carrington-esemenyhez hasonlo napkitores utan az autod lenne a legkisebb problemad (az en VAZ 2105-om biztosan mukodokepes maradna, csak benzin nem lenne hozza sokaig). Az emberek 1-2 heten belul egymast szednek szet a maradek cuccokert.

Aki szereti az ilyen temaju fikciot, annak ajanlott olvasmany a Blackout Marc Elsbergtol.

Mármint a hidrogénből generált elektromossággal hajtott autó? Amit kaliforniában vagy 20 éve alibiként "fejlesztenek", hogy lehetetlen küldetésként megmutassák a törvényalkotóknak, hogy benzinnél kell maradni, mert képtelenség életszerűre megcsinálniuk? Meg azt ahol olajból/földgázból gyártják a hidrogént, mert úgy olcsó, megújulóból meg felelslegesen macerás és drága? Távolsági fuvarra, teherautóknak még akár jó is lehetne. Vagy felesleges megújuló kapacitással hidrogént fejleszteni, hogy azzal egyengessék a megújulók változékonyságát. De nem személyautókba. A hidrogénes személyautó egy olyan elektromos autó kis akkuval, amiben van egy áramfejlesztő pluszban és magas nyomású hirdogént kell hurcolnia, tankolnia. Amit macerás kezelni, tárolni és sok energiába kerül előállítani és szállítgatni kell. Fából vaskarika a jelenlegi olajcéges működés fenntartására.

"Amit kaliforniában vagy 20 éve alibiként "fejlesztenek""

Pl. a Toyota Mirai? Vagy a Honda Clarity?

Igen, a zold hidrogen meg draga es rossz a teljes oda-vissza hatasfok, tobbek kozott ezert is koroztek le oket a BEV-k. Na meg mert ritkan vannak a toltoallomasok.

Optimista joslatok szerint viszont nehany even belul a zold hidrogen arban ala kerul a szurkenek, es az olcso megujulo energiaban is duskalni fogunk, szoval akar meg lehet is belole valami. Ezeket talan azok is elfogadnak, akik a BEV-ket zsigerbol elutasitjak.

A befektetők kezdenek kijózanodni?

Ennek tükrében még inkább lehengerlőnek tűnik a villanyautók felfutása. Ám a befektetők az utóbbi hetekben, hónapokban nem igazán veszik az ide tartozó részvényeket, sőt: mostanában már inkább az eladói oldal tűnik erősebbnek. Ennek fő oka az, hogy a korábbi várakozások nagyon magasak voltak, főleg azokkal a vállalatokkal kapcsolatban, amelyek trónkövetelő szerepben kizárólag belső égésű motoroktól mentes járműveket gyártanak. A piaci szereplők most úgy viselkednek, mint egy kicsit tapasztalatlan, kezdő villanyautós, akinek most esik le, hogy például a téli hatótáv általában lényegesen kisebb, mint a nyári a legtöbb elektromos jármű esetén, és most kétségbeesetten keresik a legközelebbi villámtöltőt.

Link: https://www.portfolio.hu/befektetes/20220119/lemeruloben-a-fuggetlen-el…

trey @ gépház