Kritikus hiányosság az önvezetö autók primitivsége

 ( devians | 2018. június 15., péntek - 16:59 )

Ujabb sulyos balesetek tortentek onvezeto autokkal.
Mivel érthetetlennek tünt, hogy egy egyszerü szituáció balesetben végzödjön, egy szakértöt kerestek meg a magyarázatért.

Az alábbi elemzés

https://arstechnica.com/cars/2018/06/why-emergency-braking-systems-sometimes-hit-parked-cars-and-lane-dividers/

azt magyarázza, hogy a jelen önvezetö rendszerek tulzottan egyszerüek, csak vezetési aszisztensnek tekinthetök.

"...most of the driver-assistance systems on the roads today are simply not designed to prevent a crash..."

Néhány speciális helyzetben hasznosak.
Megbizhatóan müködnek kis sebességnél (parkolás, stb), de nagy sebességnél csödöt mondanak.
Nem képesek egy álló tárgyat azonositani, igaz, nem is erre tervezték a rendszert.
Ezért ha ilyennel találkoznak nem is probálják kikerülni, hanem szüksészerüen belerohannak.

"If you're at lower speeds, at 30mph, and it detects a stationary object, these systems will generally respond and slow the car down and bring it to a stop. When speed is above about 50mph, if it sees a stationary car, it's going to ignore that."

Ugy tünik a valódi önvezetésre többet kell várnunk, mint azt eddig gondoltuk.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

A "driver-assistance system" mióta önvezető rendszer? Az emergency braking system mióta önvezető rendszer?

Egyáltalán, az Uberesen kívül mikor történt halálos baleset valódi önvezető autóval és nem olyannal, amiben csak driver-assistance volt?

szerk: én inkább az angol tudás hiányát vagy az eredeti cikk tudatos félrefordítását nevezném kritikus hiányosságnak...

A Tesla ezt Autopilot-nak hívja, ami rossz elnevezés.

Bármiféle robotikus vezetés van az autóban, ahhoz külön jogosítvány kellene.
Teljesen máshogy kell vezetni egy ilyen autót adott esetben. Attól, hogy megvette az ember ezt a fajta autót, még nem következik, hogy érti is, hogy mit csinál.
Ez nem olyan, mintha egyik autóból átülnél a másikba, inkább akkora a különbség, mintha kamionba ülnél vagy motorra (elég ha a vezető azt hiszi, hogy ekkora a különbség a gyártó elnevezése alapján).

De azért nincs a Tesla ellenére, hogy azt higgyék róla amit nem is tud.
Közben mennek a nagyszabású tervek. Már a Golf-nak is konkurenciát akar a Tesla. Musk keze meg a bilibe lóg.


Normális HUP-ot használok!

Volt egy vicces kep (url-t sajnos nem tudok, de le van mentve), amin pont azon filozik valaki, hogy:
-szamitogepek vezetnek autokat
-a legkorszerubb CAPTCHA (modszer, amivel eldontheted, hogy ember-e az illeto) arrol szol, hogy be tudsz-e azonositani egy kepen stop tablakat

Valahol igaza van.

--
If you get a good wife, you'll become happy; if you get a bad one, you'll become a philosopher. -Socrates

Egyetértek. Azt azért jegyezzük meg, hogy a probléma nagyon összetett. Először van az a probléma, hogy van egy autó és azt kellene végigvezetni egy előre meghatározott utvonalon ami bele van programozva (irányításelméleti probléma). Van a szenzorok problémája, azokból, hogyan nyersz ki információkat. Ezekből az információkból kell döntéseket hozni és meghatározni a pályát. És ezt loopoljuk.
Mindegyik probléma önmagában is hatalmas. Irányításelméletben a változó paramétereket lekövetni, alkalmazkodni hozzá, ez egy masszívan nemlineáris probléma. Amit említettél felismerni táblákat, embert, autókat, mindezeket dinamikusan. Ezekután a döntéshozatal se gyenge probléma a tervezéssel együtt. És ekkor még a jogi problémákról nem is beszéltünk.

Nekem ez jutott eszembe arról amit írtál:
https://xkcd.com/1897/


Ugy tünik a valódi önvezetésre többet kell várnunk, mint azt eddig gondoltuk.

Tényleg elhitte bárki is, hogy 1-2 éven belül lesz teljes önvezetés? Csak hülye újságírók, meg befektetők után ácsingózó managerek lázálmában van/volt ez.

Az volna a normális, de nem. Az emóció és ráció harcában itt IS gyakran győz az előbbi - szakmabeliek esetén is.
Ekkora optimizmusra és pozitív kisugárzásra még Kelly Csodabogara is mosolyogva csettintene.

https://www.youtube.com/watch?v=wELAtDTaqnw

Őrá gondolsz, vagy én vagyok túl öreg?
:)

Isten nem kér belőlem,
az ördög viszont még nem enged.
"Red Reddington"

https://goo.gl/RA3vyD

Ráillik a meg sem adott személyleírás.
Mert én is túl öreg vagyok.

Ha nem is 1-2 éven belül (mert azt nem ígéri senki), de...

Szóval ha 10-15 éve ha valaki azt mondja neked, hogy 5-10 év múlva mindenkinek lesz a zsebében egy mini számítógép és mellé többtíz Mbps internetkapcsolat, akkor kiröhögted volna?

Nem

de a példa nem jó, mert 10 éve már szinte megvolt mindez.
Miniszámítógép, 3,6Mbps kapcsolat.

Inkább akkor röhögtem volna, ha azt mondja valaki, hogy 10 év alatt nem tudják hatszorosra növelni a sebességet.

+1 Szerintem is egy kicsit elirta a datumokat.
GPRS netet talan 2002-2003 korul hasznaltam eloszor (Sony-Ericsson R600), a mobilnet sebessegek meg persze, hogy nottek (ahogy a vezetekes is, az mar akkor atlepte a megadott hatart).
A zaurusomat pedig 2004 nyaran gyartottak (14 eves, SL-6000L), es az volt az egyik utolso tipus, volt mar ilyesmi 15 eve is.

Talan az igeny resze kerdeses, de ez meg ma sem igaz, sokan hasznalnak tovabbra is butatelefont, ahogy sok ember nem hasznal netet/szamitogepet, vagy nincs igenye ujsagelofizetesre/autora/tv-re/fidget spinnerre/operaberletre/leninszoborra, pedig lenne ra penze.

--
If you get a good wife, you'll become happy; if you get a bad one, you'll become a philosopher. -Socrates

Nézd, én 10-15 évet írtam, nyilván értsd jól, és kb. emlékezetből írtam ezt, nem néztem utána pontosan a dolgoknak, de akkor most:
- 2001-ben, 17 éve kezdte el bevezetni a matáv az adsl-t, ha jól emlékszem akkor épp axelero néven, 384 kbps letöltés volt az "elérhető" csomagban, valami 10k/hó körül.
- 2003 körül használtál gprs-t, az pont 15 éve volt
- 2007-ben, 11 éve jött ki az iphone, amiből éves szinten pármilliót ha eladtak, ugye ma mindannyian egy hasonló készüléket hordozunk a zsebünkben.
- 2017: eltelt 10 év, és kb. mindenkinek a zsebében van egy internet terminál.

És persze 2004-ben, és jóval előtte is voltak már PDA-k, voltak okostelefonok is, volt még valami mobilnet-féleség is, de messze nem a proletariátus itala volt.

Amikor gyerekkoromban olvasgattam az Univerzum magazint, a használható hidegfúziós erőművek beindítását 2-3 évtizedre tették. A '70-es években az ezredforduló utánra mindennapos űrutazásokat, holdkoloniákat feltételeztünk.

Első blikkre nem tűntek lehetetlen célnak, semmi elvi lehetetlenség nem állt már útba - csak az a fránya gyakorlat. Azóta eltelt 30-40 év, a mindennapos hidegfúzió pont ugyanúgy pár évtizednyi (mindegy is, hogy a "pár" mekkora számot jelent) távolságban van, és az űrutazás se lehet ott reális elemként mindannyiunk bakancslistáján.

https://irrussianality.files.wordpress.com/2016/01/donkey-and-carrot.jpg

Nincs ezzel gond, a répa (meg a csak a répát tartó kocsis tudja valójában mi) hajkurászása közben lett teflonunk meg gps-ünk, meg csak tudománytörténész tudná sorolni, hogy mi mindenünk, de a XX. századi embernek a tudomány/technika sikerein alapuló naiv bizalma (rossz kifejezés: nem gondolom én azt úgy negatívnak, mint ahogy a szókapcsolat sugallja) kell ahhoz, hogy készpénznek vegyünk minden, egyébként elképesztűen jó eredményű kutatásból levezetett jóslatot - főleg ha azt a jóslatot a kutató teszi.

Ha csak annyi eredménye lesz az egésznek, hogy kötelezően csak annyit (de azt jól) tudó fedélzeti számítógép lesz minden kocsiban, ami nem engedi, hogy az istenbarma az elkerülhetetlen balesetek után akadályozza a mentést, vagy útzár megszűnte utáni kilométeres torlódásban elkezdje "behozni a kiesett időt", megágyazva azzal a következő balesetnek és útzárnak: már megérte.
Nekem ne találjon ki háztartási robot sütikölteményt, elég ha adott ideig adott intenzitással keveri azt a masszát, amit a nejem kitalált; meg még a leégése előtt megáll, ha a párom elszámolta a liszt mennyiségét!

Azon nem röhögtem volna, de ha valaki azt mondja, hogy arra fogják használni ezt a kisméretű számítógépet, hogy magukat fotózgassák, és legfőbb elfoglaltságuk az lesz, hogy az életük minden részletét kifossák egy ún. "közösségi oldalra", na azon lehet, hogy röhögtem volna. Meg hogy valaki 5 percre képtelen letenni, olyan szintű függőséget hozott magával. Azon is, hogy ennyi önjelölt blogger, vlogger, játékot közvetítő idióta gyártja majd a digitális szemetet.

Mindig nagyobb közönséget vonzottak az olyan népi játékok, mint a nyilvános akasztások meg alaptalan pletykával kikészíteni a szomszéd Juliskát, mert Jancsi feszt az ő begyét lesi, mint pl. a számelmélet kérdésein agyalni.
Azért valahogy mégis, minden oddsz ellenére eljutottunk odáig, hogy a vagyonunkat prímszámokra bízzuk, nem az ítéletvégrehajtó sógorára.

Azt hittem, ez a cikk ugyanaz lesz, mint a videó, amit tegnap láttam. De nem. Abban egy olyan tesztet mutattak, amiben a Tesla szépen nekiment egy álló autót formázó akadálynak, és levonták kb. ugyanezt a következtetést.

A különbség annyi volt, hogy abban valami biztosítónak vagy biztosítók szövetségének az embere magyarázott.

Én azt nem értettem akkor sem, és ezt a cikket nézve sem, hogy vajon miért a Tesla rendszerével tesztelve törnek pálcát az egész iparág felett.
Én úgy tudom, hogy a Tesla rendszere nem önvezető rendszer, csak egy az átlagnál okosabb segítő - más autók is tudnak olyasmit, hogy pl. autópályán tartja a sávot és a követési távolságot, akár meg is áll, ha előtte megállnak. Szóval nem csoda, ha van olyan eset, amit nem kezel jól. Nem is ígérték, hogy mindent kezelni fog.

Az Ubernek van egy saját rendszere, ami azt hiszem, hogy önvezető, nem ilyen okos asszisztens csak.
A Google-nek meg van egy (amennyire látom a cikkek alapján) mindenki másnál fejlettebb rendszere.
Bizonyára vannak még más cégek és rendszerek is.

Nem lenne értelmesebb ezeket (is) tesztelni, ha sommás véleményt akarunk megfogalmazni?

+1

én tudom rosszul, hogy a Teslának van olyan önvezető rendszere, ami önállóan képes elvezetni mondjuk Budapest-Bécs között?
nem elég, h sávot tart, de vált, előz és kikerül...

Háztól-házig nem vezet, de az autópályán tartja a sávot, lassít/gyorsít, ha indexelsz, akkor sávot vált a következő biztonságos alkalommal.
A városban is képes a sávban haladni, pirosnál megáll, követi a forgalmat.
Egyelőre kb ennyit tud, magától komolyabb manővereket nem végez.

Véleményem szerint az önvezető-autók problémáját az ad-hoc módon kommunikáló rendszerek kifejlesztése fogja megoldani.

> Sol omnibus lucet.

Vagy spéci jelzőelemekkel ellátott autópályák, a többi szakaszon meg vezessen az ember.

ezt felfestésnek hívják :-) egy sávtartó automatikával és adaptív tempomattal rendelkező mai verda azért ezekkel megbirkózik, ha az előzéssel, sávváltással nem is.
Azt még nem próbáltam, h terelés esetén mi a helyzet - azon kívűl, hogy hangosan bimmbamm-ol...

Esik eső, este van, lámpák fénye tükröződik a vizen, szart se lát a lane keep assist kamerája a záróvonalból / szaggatottból. De ilyenkor amúgy sokszor én se...
Vagy ráesik a hó.
A tereléskor pedig nem tud magával mit kezdeni, berezeg a kormány ha a sárgát követem és ezért keresztezem a fehéret. Szerencsére EDDIG MÉG nem csavarta ki a kezemből a kormányt.

Kell valami más, ami nem optikai elven működik, pont ezek miatt.
--

némi igazság van benne, bár el tudok képzelni olyan körülményt,hogy az autó kamerája jobban lát a szememnél.
(esetleg más hullámhosszon)

Szerintem kicsi az esély arra, hogy a rádiós jeladó legyen a jövő, inkább valami fényvisszaverő megoldás (esetleg számunkra láthatatlan spektrumban)

Ez eszembe juttatta, hogy olvastam olyan esetről, ahol a sávtartó cucc nem hagyta, hogy a sofőr kikerüljön valami akadályt, feltételezte, hogy hibázik vagy alszik, amikor balra húzta, és visszakormányzott és csattantak.

De már nem emlékszem semmi részletre. Valaki esetleg tudja, miről beszélek? :-)

Nekem nem rémlik olyan eset, hogy felülbirálta volna az embert.
Nem vennék olyan autót, amiben megvan ez a képesség.

> felülbirálta ... az embert
ABS
Ma már nem kapsz nélküle autót.

Kormányzásról van szó, de ez az állítás az ABS-re sem igaz: azt csinálja amit szeretnél: stabilan, legnagyobb hatásfokkal fékezni az autót.

kivéve laza talajon, amikor a csúszó kerék fékezné nagyobb hatásfokkal, az ABS meg az azonnali megcsúszás elkerülése miatt nagyon lecsökkenti a fékhatást.

"Vagy spéci jelzőelemekkel ellátott autópályák, a többi szakaszon meg vezessen az ember."

Én is ezt gondolom.

A jelenlegi rendszer: felfestés, táblák, féklámpa, index, stb. sok évtizedes optimalizálás eredménye, melynek során a rendszert az emberi érzékelés sajátosságaihoz, korlátaihoz optimalizálták.

Az egyik út, hogy a gépekre ráerőltessük azt, hogy ők is lássanak és értelmezzenek úgy, mint mi. Az idézett példák és sok egyéb képfeldolgozásos tapasztalat azt mutatja, hogy ez igen nehéz lesz. Ez nem meglepő: több milliárd évnyi fejlődés alakította ki az érzékszerveinket azok jó és rossz tulajdonságaival együtt. Nehéz lehet ezt másolni. És lehet, hogy felesleges...

A másik út, hogy tudomásul vesszük, milyen téren erősek a gépek és nekik optimalizált jelző és figyelmeztető rendszert alakítunk ki. Ahol ilyen van, ott lehetnek ténylegesen önvezető autók, ahol csak az emberre optimalizált, mai utak vannak, ott csak asszisztensek lehetnek.

Szerintem a második módszerrel előbb érünk el egy használható állapotot: megfelelő, szabványos érzékelőkkel és jelzőkkel kell ellátni az utakat és az autókat és akkor az ilyen autók az ilyen utakon önvezérlők lehetnek. Ez eleinte csak a forgalmasabb országutakat vagy a városi közlekedés gerincét adja majd, de ezeken történik a legtöbb utazás, így jelentősek lehetnek. Az alacsonyabb rendű utakon meg marad az emberi vezetés, mert azokon olyan nagy a lehetséges események változatossága, hogy belátható időn belül nem lesz ilyen mesterséges intelligencia.

Ami roppantul idegesít a témában:
-- A nagy hype-olás, hogy "Hú de rohadt fejlettek vagyunk! 5 év múlva már nem is kellenek sofőrök."
-- A félrevezető marketing-vezérelt elnevezések, mint pl. amit a Tesla alkalmaz.

Hát igen, ez jogos, az email se úgy működik, hogy a kinyomtatott levelet postán elküldöm a címzettnek, aki OCR-rel feldolgozza.

Csak ehhez kellene komoly szándék mind a kormányzatok (lásd még: a nagy számú sofőf aki elveszti majd a munkáját) és az autógyártók részéről, hogy egy globális, egységes szabványt hozzanak létre az önvezető funkciókhoz. És persze baromi sok pénz is kellene hozzá, mert saját infrastruktúrát kellene kiépíteni is arra a kb. 10-20 évre, mire a hagyományos autók és sofőrök kisebbségbe kerülnének az utakon.

Szerintem ez a rendszer olyan lassan fog kiépülni, hogy aktív sofőr nem veszti el a munkáját, csak kevesebbet kell képezni, kevesebben mennek taxisnak, stb.

Az egységes szabvány, na az tényleg nehéz lesz. Pedig ha lenne, akkor lehetne lépésről lépésre haladni: az új autókba automatikusan betenni a minimum a jeladókat, de esetleg az érzékelőket is, egyre több utat látni el ilyenekkel, ...

De persze, laikus vagyok, nyilván a profik ezeket végiggondolták és kísérleteznek is vele.

Csak abban vagyok biztos, hogy az nem fog menni egy jó darabig, hogy az automatizálit autók a mai utakon, mai jelzőtáblákkal, lámpákkal, stb. megbízhatóan, valóban önvezetően elmenjenek. És dühít a sok idióta aki elhiszi a propagandaanyagaikban csúnyán csúszatató cégeknek, hogy ez csak egy karnyújtásnyira van.

Szerintem amiről ti beszéltek az a metró meg a vasút: kötöttpályás közlekedés. Ha az önvezető autók csak külön nekik kiépített infrastruktúra mellett tudnak működni, abban aztán semmi biznissz nem lesz és menekülni fog a tőke a fejlesztésből.
Épp az a lényeg, hogy a vadonban legyenek életképesek. Abszolút nem éri meg infrastruktúrát építeni hozzájuk, hiszen akkor is rengeteg váratlan szituáció fog előállni, amire a szabályok mentén épített szoftver csak pislogna... És ezért sem szabályok mentén kell működniük, hanem statisztika mentén: ha a gépnek van adata pármillió óra vezetett útról és ez alapján az AI az emberek által produkált szint tizede-százada alatt tartja a balesetek számát, akkor az egy működő és jó rendszer. Nyilván rosszul fog esni, ha ennek a rendszernek ártatlan áldozata leszek, de elfogadom, hogy a statisztika alapján döntsenek róla.

azért mi infrastruktúra alapján olyanról beszéljünk, hogy a jelenlegi tábla ne csak egy darab vas legyen, hanem
legyen ráragasztva egy RFID-like jelzés, így az autó messziről is le tudja olvasni (akár sötétben).

Mennyivel egyszerűbben lehetne úgy értelmezni egy táblát, hogy visszakapod:
én egy közlekedési tábla vagyok, típusom sebességkorlátozó
értéke 100km/h helyzete M5, Bp-től 25km-re, érvényesség további 1km szakaszon.

Nem pedig kéne mazsolázni, hogy az autópálya jobb oldalán lévő tábla az M5-re vonatkozik-e, vagy lehajtósáv jobb oldalán lévő tábla bal oldali ismétles-e...

Szerintem meg az önvezető autó ott kezdődik, hogy miután egész nap furikázta az asszonyt, utána a vaksötétben értem jön a mező középen lévő horgászcsárdába, aminek több kilométeres körzetében nincs közlekedési tábla. Nyilván legalább 5 km földút van a távon, és igenis a szenzorai tudják eldönteni, hogy elsüllyed-e bal szélen, ha kikerüli a következő gödröt, illetve mekkora lendület kell, hogy ne ragadjon le a sár közepén. Az összes aszfalt, vonal, tábla, lámpa, stb csak segítség a forgalmasabb vidékekre.
Vagy amikor ezek a barmok kispórolják majd a kormányt a gépből, akkor vegyek külön kocsit az esetek 99%-ában nem előforduló körülményekhez?

+1

Ez jo lesz a varosi ficsuroknak, igazi terepre meg mindig Niva vagy Defender lesz az igazi.

(Disclaimer: varosi ficsur vagyok, akinek elege van a betonbol, meg a mesterseges kornyezetbol)

Sajnos még városi ficsúrnak lenni sem elég, hogy megússzák. Volt már olyan országúti útfelújítás, amelynek 100-800 méteres szakaszán épp földútként biztosították a közlekedési lehetőséget néhány hétig.

Nem értek egyet. A jelenlegi fejlettségi szinten simán lehetne önvezető autót csinálni, könnyen és egyszerűen ki lehetne építeni a járművek közötti kommunikációt és az út-jármű kommunikációt is, hamar ki lehetne találni egy rendszert ami jól tudna működni, már ha ez lenne a cél. De jelenleg ezzel senki se foglalkozik, a kutatások egyik fele az emberi érzékelést (elsősorban látást) próbálja utánozni, a másik fele pedig az emberi hülyeségre próbál reagálni.

Miközben erre szükség csak ideiglenesen van. Ugyanis lesz egy pár év, amikor együtt lesznek az úton a gépi és a humán sofőrök, ehhez viszont az kell, hogy a gép sokkal jobb legyen az embernél. Viszont ha ezek a sokkal biztonságosabb gépi sofőrök megjelennek, akkor szerintem 10 éven belül ki lesznek tiltva a humán sofőrök az utakról, mert annyira veszélyesebbek lesznek a gépeknél. Szóval erre a 10 évre kell a "pótembert" megvalósítani, mert amint ki lesznek tiltva az utakról a humán sofőrök akkor nem lesz szükség táblákra és táblafelismerésre, és a kiszámíthatatlan emberi hülyeség kezelésére.
(Igen, sokaknak nem fog tetszeni, de az emberek többsége inkább a biztonságot fogja választani.)

Mert csak sofőrök lehetnek az utakon? Gyalogos, kutya, macska, burkolathiba, munkálatok, kőomlás, baleset és még egymillió dolog van, amivel kezdeni kell valamit. Ezekhez képest a táblák bemelegítő feladatok a fejlesztőknek...

Ragadozó madarak az M3-as mentén. Egy töredékmásodpercre bevillan a szélvédő előtt, aztán odébbhúz. Itt azt kellene felismerni a szoftnak, hogy nem az előttünk futó kocsiról szakadt le valami, ami leviszi a fejünket, ha beköszön a szélvédőn, ezért bármi áron félrehúzni, hanem csak egy adrenalinfüggő rétisas.

"Mert csak sofőrök lehetnek az utakon?"

Nem, az utakon járművek vannak leginkább :)

"Gyalogos"

Nyilván vannak olyan részek, ahol lámpás számítani kell a gyalogosra és nincs lámpás közlekedés, ott észlelni kell és el kell engedni. Ha az autónak "pirosa van" akkor is szabad a pálya a gyalognak. Egyéb esetben meg kell próbálni úgy elütni, hogy életben maradjon és legyen ki ellen kártérítési pert fizetni.

"kutya, macska"

Ha nagytestű akkor meg kell állni, egyébként el kell ütni a faszba.

"burkolathiba"

Az első ezt észlelőjármű jelzi a problémát az útnak, az kirendeli a szerelőket akik megcsinálják - addig pedig az adott útszakaszon közlekedő járművek kapnak egy figyelmeztetést a hibáról, csökkentik a sebességet, stb.

"munkálatok"

Erről nyilván előre tudnak az útfenntartónál, a kocsik kapnak figyelmeztetést a lezárásról, terelésről, sebességhatárról, stb.

"kőomlás"

Lásd: burkolathiba és munkálatok

"baleset"

A balesetező autó riasztást ad ki, az út ezt veszi és a közelítő autókat vagy terelésre utasítja, vagy ha ezt már nem lehet akkor alacsony sebességű megközelítésre, nagy körültekintéssel haladásra, vagy ha ezt nem lehet akkor megállásra, visszafordulásra, stb. Kiérnek a hatóságok, elviszik a sérülteket/áldozatokat, eltolják a romokat, letakarítják az utat és zene indul.

"és még egymillió dolog van, amivel kezdeni kell valamit"

Ja, ebből az 1 millióból 999987 a fenti típuspéldák valamilyéknek egy speciális esete.

"Ezekhez képest a táblák bemelegítő feladatok a fejlesztőknek..."

A tábla a legkönnyebben megoldható amúgy...

érdekes kérdés...
pl a táblák kiegészítés passzív jeladóval szerintem nem volna egy eszement költség (gyakorlatilag olcsóbb lehet, mint egy lopott aluminium tábla pótlása) és semmi nehézséget nem okozna a leolvasása a gépnek.

Ahol ezek jól ki vannak alakítva ott pl a sofőr nagyon sokáig nélkülözhető (gyakorlatilag terelésnél ill. irány/útvonal váltásnál igényelne interakciót). Nézzük azt, hogy a passzívan volán mögött eltöltött 50%-al lenne számolva - pl a kamionos sokkal többet ülhetne a volán mögött - kockázat nélkül.
(megy 200km-t előre az úton - a kanyarokat beveszi a jármű magától - 3-5perccel "esemény" előtt becsipog és átadja a vezérlést)
Természetesen az a minimum, hogy az autókban is van jeladó és sugározzák pl a sebességüket, így ködben sem rongyol neki az ember az előtte álló autónak...

“ (gyakorlatilag olcsóbb lehet, mint egy lopott aluminium tábla pótlása)“

Ezt praktikusan milyen technológiával oldod meg?
RFID hatósugara túl kicsi, más vezetéknélküli kommunikációhoz áram kell és monitoroznod kell, hogy működik-e, tehát IT infrastruktúra hálózat is kell.
Vizuális felismerés (valami QR kód szerű) ki van lőve.

nem értek nagyon hozzá, de az RFID hatósugara függ a kisugárzott teljesítménytől és az antennától. Szerintem.
https://www.quora.com/Whats-the-maximum-distance-RFID-works-over

Szerintem a közeljövőben a kettő között és kapcsolat van. Az idéglenesen kirakott táblák miatt, valamint a forgalom figyelésében is segíthet. Azt viszont osztom, hogy ne ez legyen az elsődleges, hanem akár egy okosabb térkép gps-el, jeladók... stb.

A probléma az, hogy pl egy tábla típusra viszonylag jól meg tudjuk mondani mi a helyzet. De itt is a viszonylag szót emelném ki, valamint az is probléma, hogy a mostani algoritmusok még viszonylag nagy modellt (adathalmazt) generálnak, ha mindent rendesen számításba veszünk.
Erre jön rá a mai szemlélet amit tapasztalok mérnököktől, ami kb 1 dolog "vallásos" hite, és a matematika nem tudása okoz. Sarkított példa erre, hogy rakjunk az új verzióba AI-t, bár semmit nem tudunk róla, de ha agilisen csináljuk akkor tuti menni fog. :)

Ha tegyük fel lesz rendes képfelismerő algoritmusunk, ami 100%-os és viszonylag emészthető adattal dolgozik, a gépek is erősebbek lesznek, akkor is rengeteg probléma marad. A rendelkezésre álló adatokból döntéseket hozni sem egyszerű probléma.

Ott van még az irányításelméleti kérdés is. Amíg az iparban Lineáris szabályzókat használnak addig itt nem lesz semmi. Szerencsére itt már történik az áttörés, de amíg a nemlineáris szabályzók elterjednek addig azért még kell várni.

A probléma az, hogy itt minden területen nagyon kell tudni a matekot, hogy sikeres fejlesztést lehessen akár csak részproblémára csinálni.
A letöltöm a TensorFlow-t az majd megcsinálja nekem című mentalitás egyenes út a kudarc felé.

Ami idegesít azzal gyakorlatilag eggyet értek, csak az első részt egészíteném ki.
- A tudás nélküli nagy hype-olás...
Bár gondolom így értetted. :)

Lényeg a lényeg. B-C jogosítvánnyal rendelkező sofőrként, a jelenlegi lehetőségeket figyelembe véve, nem engedném hogy a számítógép élesben vezesse az autómat, még akkor sem, ha csak én ülök benne, mert körülöttem sok a BMW-s bogár, akit a "teherótó" feltolna a falra freskónak. És mondhatnám, hogy 404 error, meg
invalid gateway...

Apropó... meg van az a vicc, hogy mi a világ legfeleslegesebb munkája?
BMW index beszerelő :P

Ba'meg, megint mennek itt a mentők az M3 felé...

Isten nem kér belőlem,
az ördög viszont még nem enged.
"Red Reddington"

https://goo.gl/RA3vyD

Pedig szerintem ugy 20-30 ev mulva a kamionok/teherautok lesznek az elso valodi onvezeto rendszerrel ellatott jarmuvek, mert ott lehet a legtobb penzt sporolni a cegeknek. Autopalyak melle telepult logisztikai kozpontok is segitik ezt.

Egy civilizált országban szocializálódott sem tud mit kezdeni az autópályás viselkedésünkkel (baleset miatti torlódásban leállóba át vagy pihenő lehajtójába be, túloldalon ki (amíg be nem dugul az is, hogy aki tényleg céllal menne oda, már ne férjen a lehajtóhoz), mert azon a megelőzött 50 kocsin múlik a fontosember* célja); ha erre ráeresztenek egy MI-t, abból pár nap alatt NASCAR lesz.

- o -

Megszoktam, hogy pénteken du. 5, de akár 6 előtt nem hajtok az M3-asra. Addig kb. kiszóródnak Fót és Aszód között a nagyonsietők (és vétlen áldozataik), és úgy-ahogy felszívódnak a miattuk kialakuló útzárak és dugók.

Most viszont a sávelhúzás miatt egy órát késnek az elmaradhatatlan balesetek... már este 7-ig kell várni a kamikazék kötelességteljesítésére.

* Kíváncsi voltam, mennyire figyelmetlenségből/irigységből származó szteretip legenda a béemvésaudismunkáskisbuszos tahóság, ezért - sajnos volt időm - direkt csekkoltam, hogy kik vágják ki a kocsit a leállóba azért, hogy lopjanak 200 métert. Lehet, hogy sztereotípia, de az érintettek, igyekeznek maximálisan megfelelni annak.

M1-ről tudok hasonló jókat... csütörtök, péntek élethalál harc a Bp. felé vezető oldal, főleg meló utáni időszak (5-6 óra felé).

Szerintem az önvezető járművek a következő 10-20-30 év legjelentősebb változását hozó fejlesztése lehet, emiatt csalódott lennék, ha túlzott szabályozással visszatartanák a fejlődését.
A "Ujabb sulyos balesetek tortentek onvezeto autokkal." érzés többnyire annak köszönhető, hogy a média minden ilyen balesetet lehoz. A tisztán látáshoz szükséges lenne egy autopilot és egy ember által levezetett idő/balesetek számának összevetésével. Sajnos nem sikerült független forrásból ilyen statisztikát találnom, egyedül a tesla-nál találtam számokat:

> Over a year ago, our first iteration of Autopilot was found by the U.S. government to reduce crash rates by as much as 40%. Internal data confirms that recent updates to Autopilot have improved system reliability.
> In the US, there is one automotive fatality every 86 million miles across all vehicles from all manufacturers. For Tesla, there is one fatality, including known pedestrian fatalities, every 320 million miles in vehicles equipped with Autopilot hardware. If you are driving a Tesla equipped with Autopilot hardware, you are 3.7 times less likely to be involved in a fatal accident.

Forrás

Én arra fogadnék, hogy megoldják ezeket. Vagy van itt olyan elvi akadály, amit nem lehet megoldani még több adattal és adat elemzéssel?

most nem érnek rá ilyen apróságokra:)

Elon, we need a real Jurassic Park.

csak lazan kapcsolodik , de Tesla tulajok helyeben zavarna, hogy egy utkozesnel leszakadhat az auto orra. a linkelt cikkben a foton mintha levagtak volna az auto orrat. utoljara elrozsdalt ladarol lattam hasonlo kepet, amin az auto orra leszakad egy balesetben...