Egyetemi tapasztalatok #1

Ez év szeptembere óta járok az SZE-MTK gazdaságinformatikai szakára, és gondoltam megosztom a tapasztalataim erről a röpke pár hónapról amit eddig itt töltöttem. Alapvetően maga az intézmény az rendkívűl ízlésesen van kialakítva, a könyvtár teljesen fel van újítva, rengeteg sportolási, szórakozási lehetőség érhető el, a társaság is nagyon jó. Nem is itt van a baj. A baj az, hogy maga az egyetem lényegi része vérzik több sebből.

Először is nézzük, hogy néz ki az órarendünk:

Analízis - Lefordítva nonszensz matematika. Gyakorlati haszna 0, teljesen felesleges szórótantárgy. Tele van tűzdelve még az internet által sem jegyzett anyagokkal, szóval akinek a matek nem ment annak ez se fog menni.

Akit érdekel itt belenézhet a jegyzetbe.

Számítógépek architektúrája - Alapvetően nem lenne baj ezzel a tárggyal, ha

-nem a ferritgyűrűs memóriáról, a floppy lemezről, a Neumann/Harvard architektúráról és hasonló archaikus eszközökről/metodikákról tanulnánk
-nem lenne kajak propaganda az egész tantárgy (az IGZO a jövő kijelzője, az SSHD a legjobb stb.)

De hogy fair legyek, azért hasznos dolgokat is tanulunk itt. Pl. RAID-szintek

Progamozás - Nem vitatom a hasznosságát, de ahhoz hogy programozó váljék belőlem ahhoz ez a szak édes kevés. C nyelvet tanuljuk, az órák gyakorlatilag abból állnak hogy bejön a tanár, megírja a programot, utána megkérdezi hogy működik-e mindenkinek. A kedvencem, hogy vizsgán csak úgy lehet megírni a kódot ahogy órán vettük. Pl. scanf-et tilos használni, helyette az előre megírt getline, atoi függvényeket kell használni.

Közgazdaságtan - Somogyi tanárúr órái roppant élvezetesek, de azért lássuk be, ennek a tantárgynak nem sok köze van az informatikához. Nem baj, ingyen kredit.

IR-fejlesztés - Az alap elképzelése a tárgynak hogy csoportokba verődve kitalálunk egy való életbeli problémát, amit informatikai eszközökkel tudnánk megoldani. A problémát alaposan körbe kell járni, dokumentálni, megoldási javaslatot írni, majd megvalósíthatósági tanulmányt készíteni róla. Ez az egyetlen tantárgy amit tényleg hasznosnak éreztem mert csoportmunkára ösztönöz, és akár való életben is visszaköszönhet. Még 2 félévig ez ment volna, DE nem. Tanárúr elment az iskolából, így megkapjuk helyére a kollegát, akinél diagramokat, függvényeket rajzolgathatunk és 500 oldalas wall of text jegyzeteket olvashatunk.

Kérdem én, hol vannak - hálózatok, hálozatok és biztonságuk, operációs rendszer ismeretek, adatbázisok, számítógépek felépítése stb. tantárgyak?

Picit úgy érzem nagy a hype az egyetemek körül. Nem tudom honnan ez a nagy papír mánia, de nincs az az érzésem mintha többet tanulnék itt, mint mondjuk középiskolában. 24-5 évesen diplomával a kezemben képes leszek deriválni, integrálni, tudni fogom mi az a Neumann-architektúra, és fogok tudni közömbösségi görbéket rajzolni. Whoop-de-fricking-doo. Get a load of this guy. /rant

Hozzászólások

miféle szülő engedi a gyerekét egyetemre?..oh wait

"Kérdem én, hol vannak - hálózatok, hálozatok és biztonságuk, operációs rendszer ismeretek, adatbázisok, számítógépek felépítése stb. tantárgyak?"

Kovetkezo felevek tanterveiben ott kell lennie. Viszont ugyanaz lesz vele a bajod ami az architekturakkal: "ferritgyurus memoria" es "floppylemez". A szakma tul gyorsan fejlodik egyszeruen. 10-20 ev alatt annyi minden valtozik a vilagban, kiveve a 60 eves Professor Emeritus tananyagat. De ennek ellenere nem banom hogy befejeztem egy ilyesmi temaju BSc-t, mert hat ki tudja milyen vilag lesz 30-40 ev mulva, lehet egy atlagos mondat lesz az, hogy "ciki hogy emennek meg egy BSc-je sincs". Viszont csak ezert egy MSc-t mar nem vegeznek el, informatikabol es programozaskozeli szakon legalabbis semmikeppen sem. Inkabb akkor mar mennek a valoszinusegszamitas es a statisztika iranyaba valamerre MSc-zni (de egyelore orulok hogy nincs tobb egyetem, vegre csak dolgozni kell, de majd talan par ev mulva levelezon). Hogy miert? Azert mert az a tudomanyag ennyire brutalisan gyorsan azert nem valtozik, az elmult 30 evben kevesebb ujfajta, elozot elavultta tevo atlagtipust talaltak fel mint ujfajta, elozot elavultta tevo rendezesi algoritmust (igaz ez elmelet, a gyakorlat persze megint mas, de nem is az SPSS meg az Excel fuggvenyek miatt csinalnam, az a "szukseges rossz" resze). Amit programozas cimszo alatt tanitanak egyetemen annak mindig is ez lesz a problemaja, kb. tenyleg csak a papirt adja egy reszben elavult es reszben meg-egy-ideig-naprakesz tudassal, amibol ha volt eszed, kineztel egy-ket helyes szemleletmodot, amivel eleted vegeig elsajatithatod az uj technologiakat ha nyitott maradsz.

(Mindemellett sajat szememmel latom, hogy mennyi diszkalkulias van vezeto pozicioban, akiknek az atlag es a median kozti kulonbseget is igen nehez elmagyarazni, ezert is kezdtem afele a szakma fele kacsintgatni mint "folytatas".)

(Ja es az SSHD a legrosszabb dolog amit valaha kitalaltak. Egyetlen szavasra szukitett indoklas: aramszunet)

csak szemezgetve:

Analízis - Lefordítva nonszensz matematika.

aha

Progamozás - Nem vitatom a hasznosságát, de ahhoz hogy programozó váljék belőlem

en nem feltelek

Közgazdaságtan ... ennek a tantárgynak nem sok köze van az informatikához

amikor a dupla tenyer is keves...

Kérdem én, hol vannak - hálózatok, hálozatok és biztonságuk, operációs rendszer ismeretek, adatbázisok, számítógépek felépítése stb. tantárgyak?

arrol volt szo, hogy elsoeves kopasz vagy. Hova rohansz? Az alapozas mond neked valamit?

24-5 évesen diplomával a kezemben képes leszek deriválni, integrálni,

ettol se feltelek...

A sirasodat latva, elgondolkoztam, hogy nem-e juhasznak kellett volna menned? Ott a felsofoku papirt megkapod 3 honap alatt, mire elkezdened, mar vege is van, oszt szevasz...

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

1. Nonszensz. Majd ha találkozok az életbe ezek közül valamivel, átjavítom ezt a blogot. Csak hogy egy példát hozzak, matematikában gyök jel alatt nem állhat negatív szám. Ja bocsi, komplex számoknál állhat. Nem értem miért kéne nekem ilyen akadémiai BS ahhoz hogy egy egyszerű informatikus legyek.

2. OK

3. OK

4. Volt rá 12 évem (általános és középiskola) - már kezdem unni a magolást, jó lenne belecsapni a lecsóba

5. OK

Az egyetemről ez a mondás jut eszembe - 'Jack of all trades, master of none'

> Majd ha találkozok az életbe ezek közül valamivel, átjavítom ezt a blogot.
majd
> Csak hogy egy példát hozzak, matematikában gyök jel alatt nem állhat negatív szám. Ja bocsi, komplex számoknál állhat. Nem értem miért kéne nekem ilyen akadémiai BS ahhoz hogy egy egyszerű informatikus legyek

Nálatok otthon minden elemről(egyenáram) megy vagy mi van? :(

No rainbow, no sugar

Hat nekem az informatikus az aki gépeket szerel, telepít, karbantart, stb.
A programozó meg a többi az csak gépen dolgozik. Tok más az egesz. Ennyi erővel Average Joe adatrogzito is informatikus, mert gépre visz fel adatokat.
Hangsúlyozom számomra. Mielőtt meg egy 50 komment flame lesz itt :)

De akkor nincs is itt gond. Az egyetem - hála az égnek - megpróbál gondolkodásmódot formálni, mélyebb ismereteket adni, tudományos alapokon oktatni. Ha adott számú diák fogékony erre, és - többek között az egyetemnek is köszönhetően - érdeklődő lesz és továbbképzi magát, akkor már megérte.

Vannak kevésbé fogékonyak, úgy látszik te is ide tartozol. Fogadd el, ne szidd az egyetemet, gondolj a fejlettebb társaidra, akiknek ez egy hatalmas lehetőség. Neked meg bőven megfelel a másik szint.

Felhőkarcolót is lehet tervezni, meg betont keverni is. Én nagyon örülök, hogy vannak ilyen betont keverők, nagy szükség is van rájuk. Válts időben, találd meg a megfelelő helyet magadnak!

En leírtam a véleményemet. Az egyetem gondolkodasmodot segít formálni, szélesebb perspektivaban látod tőle a világot, stb. Ez mind szep es jo, de ettől még egy VPN hálózatot pl nem fogok tudni kiépíteni. Ha az elmelkedos pályát választottam volna ami itt sokak szerint az egyetem alapelve akkor filozófusnak mentem volna. Szakmai szinten zerot lépek előre.

Ezt a tévhitedet had oszlassam el. Azokhoz a melókhoz amihez nem kell matematikai vagy erős algoritmikai tudás, nem kell papír. Nekem sincs, kollégák felének sincs, senkit nem érdekel. Azok a nagyobb lehetőségek amikről beszélsz oda tudás is kellene, kettessel átbukdácsolni a BSc-n pedig messze van tőle.

Ha téged a gépszerelő-telepítő-karbantartó része érdekel a dolognak, akkor se ess kétségbe: igen, nagyon sok ilyen álláshoz odabiggyesztik a felsőfokú végzettséget, mint feltételt - mert lehet válogatni olyan, mérnöki szemléletmódot felcsipegetett jelentkezőkből, akik később a csavarhúzó-install DVD - festékpatron háromszögön túl is használhatóak lesznek.
Mindenképp javasolt a suli mellett releváns, alátámasztható (referenciát adó) gyakorlatot szerezned, gyakornoki programba bekapcsolódnod (ez viszont megfelelő átlag nélkül nem fog menni), mert ilyen plusz nélkül jóval kisebbek az esélyeid a munkaerőpiacon.

VPN halozatot akkor sem fogsz tudni kiepiteni, ha elvegzed a megfelelo kepzeseket. Ahhoz ugyanis leginkabb tapasztalat kell, ami nem terem a fan.

Az egyetem pontosan abban segit, hogy ezt a tapasztalatot minel gyorsabban es egyszerubben megszerezd, sokkal korabban atlasd az osszefuggeseket, es ne try-and-error modszerrel probalj gyakorlati tudast szerezni, hanem lasd a problemakat teljes terjedelmukben, es sebeszi pontossagu megoldast tudj adni.

Az informatikus szaknak pedig az az elonye mondjuk a filozofus szakkal szemben, hogy pont abbol az aspektusbol segit szelesiteni a latokorodet es fejleszteni a gondolkodasodat, amire a kesobbiekben szukseg lesz.

De nekem is az a problemam, hogy ha igy allsz hozza, akkor tokeletesen feleslegesen foglalod valaki mas elol a helyet. Nem jobbak papirral a lehetosegek, foleg ilyen hozzaallas es szemleletmod mellett.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Igen, jobban érdekel. Elvégre ez az oldal erre épül, vagy mi a fene.
Eddig erről az oldalról, internetről, edx, stb. szerintem sokkal tobbet tanulok, magamtól, mint egyetemen. Igyekszem átnézni az álláshirdetéseket meg a hozzájuk tartozó elvárásokat, követelményeket, amiket (sajna) egyetemeken nem tanítanak.
Edit: nálunk a mérnökinfo tárgyai 80% megegyeznek a gazdinfoval, annyi hogy később több programozás lesz, meg talán bejön a vilamossagtan közgazdaság helyett

s/helyett/mellett.

Egyébként már elmondták többen: az egyetem nem az a hely, ahova bemegy az ember aztán zseniként jön ki, ahhoz még sokat hozzá kell tenni. Viszont ad egy irányt és egy alapot, ami elindít. (Amire lehet, hogy egyetemen nélkül nem, vagy csak későn botlanál bele. Esetleg azért, mert egy kollégád mondaná.) Illetve egy szemléletmódot.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Szerintem a zajban van tartalom is. Zaj azért van, mert kötetlen beszélgetős, flémelős, tartalom meg azért, mert ki-ki egy-egy pillanatra komolyan veszi magát néha. :) Kaptam is, adtam is már itt segítséget, olvastam jó ötletet, tanultam ezt-azt.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

"Hat nekem az informatikus az aki gépeket szerel, telepít, karbantart, stb."

Erre szoktam mondani, hogy a nyomtató buzerálása nem szoftverfejlesztői feladat.

De talán esetleg legalább a Wikipediat fel kellett volna csapni, hogy mi az, hogy informatika.

Amire te gondolsz az a tipikus rendszerüzemeltetői munkakör, ami részben más szakma.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

"Akkor szerinted a gazdasági informatikus az micsoda?"

A gazdasági informatikus az a "szakember", aki az egyetem befejezése után bejön hozzánk állásért, felveszik és utána kell még bele jó 3-4 év, mire másra is használható lesz azon kívül, hogy "Hozz a Lidl-ből 10 deka parizert meg 2 zsömlét".

--
trey @ gépház

Nálunk dolgozik kb. egy tucat gazdinfós, első naptól bedobják őket a mélyvízbe, igaz, hogy a szerverterem ajtaját nem nyitja ki a belépőkártyájuk, illetve a saját gépükön sincs admin joguk. Ugyanis egyiknek az adminisztrálása sem az ő feladatuk.

BA-nak, ERP-szakértőnek, BI-os arcnak, enterprise architektnek és egy csomó más feladathoz viszont nagyon faszák. Lehet, el kéne gondolkodni, hogy informatikusból elég sokféle van, nem biztos, hogy mindegyik ért a rendszer-üzemeltetéshez.

> Akkor lehet, hogy el kéne gondolkodniuk, hogy akkor olyan állást kéne megpályázniuk, amihez lövésük is lehet?

Nem hinném, hogy ez gazdinfós sajátosság lenne. Hozzánk tucatjával jönnek az önéletrajzok, amiknek köze nincs a kiírt pozíciókhoz. Megkapják a nagy, piros, "rejected" feliratú pecsétet.

Miért veszitek fel őket olyan állásra, amihez 3-4 év kell, hogy el tudják látni? Megéri ez nektek?

Hogy megéri-e, hogy odajön fogalmatlanul, 2-3-4 év alatt összeszed valamicske tudást, elvégez egy csomó tanfolyamot (nyilván nem a saját pénzén), majd amikor már dolgozhatna is (talán) önálló(bb)an, akkor dobbant egy jobban fizető helyre?

Én nem tudom, hogy ez megéri-e. Valakinek biztos.

--
trey @ gépház

TBH egy informatikusnak sosem art, ha legalabb 1-2 evet uzemeltetesben tolt. Masfajta szemleletet is megtanul, fogalma lesz bizonyos dolgokrol. Nem kell profi legyen, csak csinaljon dolgokat, lassa at, hogy mi hogyan mukodik.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

#define informatikus

^még mindig ez a probléma. Valamilyen pozíciót betöltő informatikusnak indokolt lehet, ha lát üzemeltetést belülről, más típusúaknál semmi értelme. Nem nagyon látom, hogy egy üzleti elemző, amikor felveszi a BRS-t, ott mi haszna van, ha egyébként tud valaki üzemeltetni szervereket.

"Nem nagyon látom, hogy egy üzleti elemző, amikor felveszi a BRS-t, ott mi haszna van, ha egyébként tud valaki üzemeltetni szervereket."

Létezhet olyan BR, ami technikai szempontból kivitelezhetetlen. Sokszor van az, hogy Mr. NagyonOkos BA elfogad megvalósításra olyan követelményt, ami nem teljesíthető vagy csak iszonyatos szopás árán, míg ő eladja azt, hogy "olcsón, könnyen megvan az."

Na várjunk csak, a BA-nak egy ideális világban nem dolga/joga elfogadni a BRS-t. Ő csak annyit csinál, hogy begyűjti az igényeket, egyeztet minden érintettel, majd hátradobja a delivery team(ek)nek, hogy figyu, ez van, mi legyen.

A BA-nak nem szabadna egyedül eldönteni, hogy
- megvalósítható-e
- mi legyen a LLD-ben
- mennyibe kerüljön (idő, pénz, HR, stb.)

Persze ahol ez a munkájuk része, ott tény, hogy jó, ha értenek hozzá, de ez inkább a kivétel kell, hogy legyen. IMHO.

Idealis vilagrol csevereszunk, vagy valami kicsit konkretabbrol? En rettenetesen szeretenek idealis vilagban elni, sajnos a valosag tulsagosan messze esik tole.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

A BA nem fogad el semmit és nem ad el semmit.

A BA leírja, hogy mik az igények, és a technikai kérdések megvalósíthatóságáról megkérdezi az architektet, vezető fejlesztőt.

Aztán amikor ezek azt mondják, hogy vért fognak hugyozni, akkor jön a sales, aki eladja, hogy persze, hipp-hopp megvan és nem lesz semmi gáz.

A probléma szerintem hogy sok tanár elfelejti elmondani hogy pontosan mi értelme van annak amit tanul a diák. Az sajnos nem elég jó indok, hogy mert a tanterv része. Saját tapasztalat, hogy amiről tudom, hogy hol fogom hasznosítani azzal szívesebben foglalkozom még akkor is, ha nehezebb mint egy másik tárgy, amiről lövésem sincs hogy hogy kapcsolódik ahhoz amit én szeretnék csinálni (programozás)

Gráfelmélet 2 hete, diszkrét optimalizálás opkut eszközökkel kb egy éve, komplex számok párszor. Jah, és Java fejlesztő vagyok.
Nem várja el azt senki egy munkahelyen sem, hogy vágjad a matekot. De azt igen, hogy ha van egy probléma, legalább legyen elképzelésed arról, hogy hogyan lehet jól megoldani, esetleg ha a 3party eszköz nevét is tudod, király vagy :)

Na, ez fájt. Egyrészt, én szinte minden síkgeometriai problémát komplex halmazon oldok meg. Azért, mert értelmezett minden művelet, rém egyszerű implementálni. Teszem azt, van egy nyilad, vagy bármilyen ábrád, s el kell forgatni, nagyítanod kell, kicsinyítened, eltolnod, szóval amolyan lineáris transzformációval vacakolni. Ezt legegyszerűbb úgy csinálni, hogy komplex síkon komplex számok reprezentálják az ábra egyes pontjait, aztán szorozni kell, vagy összeadni, effélék.

Meg aztán szűrőt méreteztem, csomóponti potenciálok, felírtam az egyenleteket, komplex együttható-mátrix után Gauss-elimináció, majd kipottyannak az ismeretlenek. Ezt sokszor, különféle frekvenciára logaritmikus skálán, lesz is belőle jóféle Bode-diagram. Polár koordinátákban van amplitúdónk is, fázisunk is.

Analízist illetően azt tudom mondani, a fizikai folyamatok elég gyakran differenciál-egyenletekre vezetnek. Valamit csak kell vele kezdeni, nem?

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

"Meg aztán szűrőt méreteztem, csomóponti potenciálok, felírtam az egyenleteket, komplex együttható-mátrix után Gauss-elimináció, majd kipottyannak az ismeretlenek. "

Jegyezem meg, OKJ-s tananyag a Gauss-Jordan. Jegyzem meg, mátrixelméletből, lineáris algebrából és társaiból ötösre vizsgáztam.

--
trey @ gépház

Arról lett volna, hogy mit tágított. Egyébként a röhej az, hogy abban az iskolában, ahol én tanultam, ugyanazok a tanárok tanítottak, akik a győri egyetemen. Hétköznap egyetemen nyomták, hétvégén a magániskolában. Azt mondták - legalábbis a matektanár -, hogy nekünk jobban megy az anyag (ugyanaz volt, a szar sallang kivételével), mint az egyetemistáknak. Fele annyi idő alatt (mondjuk talán nem is csoda, mi keményen fizettünk érte, hogy tanulhassunk).

Szóval Gauss-ért nem biztos, hogy el kell menni az egyetemre.

--
trey @ gépház

"Analízis - Lefordítva nonszensz matematika. Gyakorlati haszna 0, teljesen felesleges szórótantárgy."

Ahahahahaahahahahahahahahaha.

Ne mar :( (Habar teny hogy igen hasznos es fontos anyag az adatszerkezetek, de a halmazelmeleti hieroglifakkal nagyon unalmasan is elo lehet adni, es nagy pofatlansag ugy abban a formaban visszakerni)

Most en is elgondolkodtam, hogy mi volt ilyen hulyeseg anno. Ilyesmik ugrottak be:

"Francert kell az adatbazist agyonnormalizalni" (a vicc, hogy munkaban talalkoztam olyannal, ahol karos lett volna ha mar 3NF-be kerul, kis tablaban (max 100 sor) kulon volt egy gyakori szuro ami a nagy joinoltban (tobbmillio sor) is ott volt, igy a kicsiben jobban performalt hogy azalapjan szurunk rengetegszer, es nem kellett osszerantani a naggyal, cserebe "redundans attributum, mert mindkettoben szerepel" volt a megero aldozat)
statisztika: "ugyis mindenki csak sima atlagot szamol, sehol nem fognak mar szorast se kerni" (a vicc hogy azota talalkoztam azzal a vezetotipussal akire gondol)
Kombinatorika: "Mikor fogok en ilyeneket szamolni hogy hany kartyalap?"
Valoszinusegszamitas: "Miert kell nekem programozokent tudnom hogy mekkora esellyel nyerek a pokeren?" <-- igen, ezt en se akartam elhinni, oke, lehet nem szivesen dolgozna kaszino honlapjan, de akkoris
Algorimtusok, rendezesek: "minek tanulunk ennyit, ugyis csak egyet tanulunk majd. Sot, azt se magunknak kell megirni" (ossze se tudom szamolni hogy egy majdnem rendezett elemlista eseten mennyire jo szokott lenni egy kezzel megfeleloen osszerakott es megfeleloen kivalasztott tipusu rendezes)
"Miert kell regularis kifejezeseket tanulnunk"
De a csucs, meg legelso feleves programozas 0 orarol (hamar kihullott a kollega):
"F*szert tanulunk ilyen unalmas vezerlesi szerkezeteket"

Meg varom meg a tobbieket, hatha masoknak is lesz ilyesmi emleke ;) Meg probalok meg en is ilyeneket felidezni.

"De hogy fair legyek, azért hasznos dolgokat is tanulunk itt. Pl. RAID-szintek"

Ha neked csak ez számít hasznos dolognak, nem egyetemre kéne járnod, hanem céges tanfolyamokra. Például egy HP/Oracle/ üzemeltetői tanfolyamra.

Én is így gondolkodtam 19 évesen. Aztán felnőttem.

"Pl. scanf-et tilos használni"

Ez meg külön dicséretes.

Abban azert igaza van, hogy a tenyleges technikai tudasnak egy nagyon kis reszet lesz csak kepes hasznositani a diploma utan egy munkahelyen, mert amiket az egyetemen tanitanak mar reg elavultak. Az persze mas teszta, hogy van olyan elmeleti resz is, ami informatikan belul is tobe kevesbe unbiverzalis (tehat nagy eselyel kis modositasokkal atultetheto lesz az akkori trendek szerint hasznalt technikaba is).
____________________________________
Az embert 2 éven át arra tanítják hogyan álljon meg a 2 lábán, és hogyan beszéljen... Aztán azt mondják neki: -"Ülj le és kuss legyen!"..

En a muinfo szakot vegeztem el viszonylag sok evvel ezelott azon a karon. Sok tanar kozos a ket szak kozott (legalabbis akkor meg kozos volt).

A C tanarod megmagyarazta (legalabbis nekem meg meg ;) ), hogy miert ne hasznalj scanf-et. Ha nem ertesz vele egyet nyugodtan mond meg neki es magyarazd meg neki elsoeveskent, hogy miert tanitja "szerinted" rosszul, amit mar 30 eve tanit es jegyez par konyvet belole. Te azt gondolod, hogy igazad van, de tudod altalaban a problemakra tobb megoldas van es mindenkinek meg van a sajat velemenye, hogy mi a legjobb. Eppen ezert, a vizsgan ugy csinalod ahogy akarod ok nem fognak megbuktatni ha scanf-et hasznalod! Nem kell mindent elhinni, amit felsobbevesek mondanak. Foleg azoknak nem kell hinni, akik mar 6 eve jarnak a 4 eves iskolaba.

Van olyan tanar (sajnos az Msc anyagod elnezve eleg keves), aki odafigyel hogy up-to-date legyen, amit tanit. Van aki nem. Ez minden egyetemen igy van, nem kell miatta sirni. Valoszinu nem ott fogod megtanulni, amit a munkad soran fogsz hasznalni, de sok olyan dolgot elsajatitasz majd, amit hasznositani tudsz majd (hogyan kell tanulni, egy bizonyos elvarasnak megfelelni stb.). Rengeteg dolgot tudsz az egyetem mellett csinalni, aminek lehet haszna. Csinalj egy CCNA-t, egy RHCE-t, vagy barmit ami erdekel es magadtol meg tudod tanulni. Rengeteg lehetoseg van.

Ami biztos a leirasod alapjan az az, hogy nagyobb alazattal kell az egyetemre tekintened. Mert van olyan ember, aki papir nelkul is elboldogul az eletben de hidd el, ez a szam eleg keves. A "papirral" csak a lehetosegeid kore bovul semmi mas.

Ja es a gazdinfo szak az nem kifejezetten info szak ;)

"Nem kell mindent elhinni, amit felsobbevesek mondanak. Foleg azoknak nem kell hinni, akik mar 6 eve jarnak a 4 eves iskolaba."

Na ez nagyon jo kulcsmondat. Hany embertol hallottam, hogy "direkt megvan hogy hany embert kell megbuktatniuk" holott ismerve a tanari oldalt a masik felet lattam alatamasztva (atengedettek utan mintha jobban jonne a péz).

De annyira bennem vannak azok az egyetemet szerintem ma is vegzo fiatalemberek akik megmondtak hogy valamelyik tantargyon csak szerencsevel lehet atmenni, meg a sztorik hogy pl. a "tanar leejti az asztalrol a dolgozatokat es amelyik fennmarad az asztalan az automatikusan egyes". Meg azok is megmaradtak, akik azt hittek hogy azert buktak meg mert nem huztak ala a kulcsszavakat a vizsgadolgozatukban (igen, ilyen is volt, aztan ok voltak felhaborodva hogy kirohogtem oket hogy en nem huztam ala es atmentem, ertsem meg nekik csak ugy sikerult 8-adjara, elotte 7x is jol csinaltak csak nem huztak ala a kulcsszavakat).

itt hangosan rohogunk a kollegakkal, hogy ez szerinted haszontalan matek. osszetettuk volna a ket kezunket anno ilyen osszeszedett jegyzetert :)

biztos kell neked diploma? ;)

Nembaj, majd kódolsz PHP-t.

A vicces hogy adatbázisok tárgyért kiáltozol amikor az anal I-el is bajod van. LOL.

Azért azt tegyük hozzá, hogy nekem pl. volt mindkettő, de az Adatbázisokat (Diszkrét matematika után) elsőre felfogtam. És ugye a Diszkrét matek elég messze van az Analízistől. Egyébként ugyanígy voltam a Lineáris algebrával, akkor nem igazán értettem, hogy mire lesz jó, de a Számítógépes grafika kapcsán visszaköszöntek belőle részletek.

Ha jobban belegondolok, akkor az Analízissel egészen odáig nem volt gondom, amíg be nem jöttek a többváltozós diffegyenletek. :-)

Harvard architekturara epul kb az osszes mikrokontroller, a kozgaz meg alap, ha _gazdasagi_ informatika szakra jarsz...

hahaha

Analízis: az megvan, hogy valami műszaki ember leszel ezzel a diplomával, ugye? Ott meg az alapnűveltségbe beletartozik, hogy legalább hallottál róla, hogy mi az a differenciálás, integrálás. Másrészt ha egy kicsit is el akarsz mozdulni később a villamosmérnöki dolgok felé, ott már nagyon durván kellenek ezek.
A másik, hogy egy-két Corvinusos, BME-GTK-s ismerőst megnézve, ők még annál is durvábban veszik a matek "anal" részét, mert egyes gazdasági modelleket ezzel írnak le jól.
Harmadrészt, meg ha később bármilyen fizikus/vegyész/stb. társaságba szállnál be kutatni, mint aki az ő kis informatikai problémáikban segít, kurvára nem árt, ha érted egy kicsit, miről van szó...
Egyébként gyorsan végiggörgetve a jegyzeten, ennek a bő első fele középiskolai anyag.

Szgarch: na, ez gondolom tanításfüggő. Nálunk az egyik legjobb tárgy ezen a "hardver-közeli" vonalon, de néhány évvel korábban végzettek szerint (mikor más, másként tanította) katasztrófa volt.
Abban azért remélem egyetértünk, hogy a Neumann/Harvard architektúra legalább a különbség-látásában fontos dolog, s bevezetésnek az "archaikus" dolgok is jók. Ha meg érdekel, utánanézel az új technológiáknak is. Ha nem nézel utána, néhány év, s még ha most a nagyon friss, nagyon bonyolult dolgok megértésével szopnál, ugyanannyira elavult lenne...

Prog: Az megvan, ugye, hogy nem szoftverfejlesztő szakra jársz? Az egyetem célja nem az, hogy te hú, meg há Java coder legyél. A gondolkodásmód kialakítására (hogyan oldaunk meg problémákat algortimikusan), ez is nagyszerű, a többit meg majd megtanulod magadtól.

Közgáz: gazdaságinformatikus?

Kérdem én, hol vannak - hálózatok, hálozatok és biztonságuk, operációs rendszer ismeretek, adatbázisok, számítógépek felépítése stb. tantárgyak?
Hány féléves ez a képzés? Megnézted, milyen dolgokat fognak még tanítani?

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy az egyetemi képzés a világ csúcsa, sőt. Személyes véleményem szerint az egyetemen folyó oktatási munka a béka segge alatt van, legalábbis egy normális középiskola színvonalát nem éri el. De azt hiszem, ebből pont kivetted a színvonalasabb anyagrészeket, hogy fujjfujj...
--
blogom

Hol van ebben az analízisben bármi olyan, ami az internet által sem jegyzett? Nekem inkább egy alap analízisnek tűnik, ami egyrészt jól leméri, hogy kinek van egy kicsi hajlama legalább egzakt gondolkodásra. És ez az a matek, amit a legáltalánosabban lehet alkalmazni, annyira kidolgozott elmélete van.

Alapvetően a tanárgárdával lehet bajod mert ha élvezetesebben tanítanák nem ez lenne a véleményed.

Vagy veled :)

Ha az üzemeltetés jobban érdekel, mint a közgáz, akkor jobban jársz, ha megcsinálsz pár CERT-et (Cisco/Red Hat,stb.), később meg max munka mellett elvégzel egy mérnök infó szakot levelezősön, és nem cseszel el n+1 évet egyetemen, mint pl. én :D. Én még most hagynám abba.

Általában nem a tárgyakkal van a gond, hanem azzal, ahogy oktatják / nem oktatják és a hozzáállásodon. Azt tudom neked javasolni, hogy függetlenül attól, hogy első blikkre mi a véleményed az adott tárgyról, próbálj meg minél többet kipumpálni belőle. Ne a diplomáért, ne az oktatóért csináld, hanem magad miatt. Érdekeljen, amit csinálsz. Csak tőled függ, hogy azt az időt, amit anélkül is ott kell töltened, mennyire tartalmasan töltöd el. Végig lehet bugdácsolni, lehet ezer más dologgal foglalkozni, visszanézve azonban csak magadnak kell számot adnod.

Például említed az analízist. Lehet, hogy kedved szegi, mivel szóró tantárgy, esetleg rosszul adják le, azonban hidd el, van annak értelme, szélesíti a látóköröd, gazdagyítja a gondolkodási sémáid még akkor is, ha ez a terület annyira nem érdekel.

Ne felejtsd el, hogy ez felsőoktatás, jobb esetben is csak keretet adnak a tárgyhoz, a többi rajtad áll. Lehet, hogy eleinte zavar, hogy sok az elmélet, de minél jobban beleásod majd magad, annál jobban látni fogod, hogy a szakma 90%-a az, és ha ez hiányzik, akkor nem lesz alapja a tudásodnak (nem akarok neveket mondani, nézz körül a fórumon, elég elrettentő példát fogsz találni :))

Ha hálózatokat tanulsz, mellé tehetsz Cisco-s tudást, a net tele van most már jobbnál jobb segédanyagokkal. Ha oprendszerek érdekelnek, úgyszint, amihez a C-t hozzá is csaphatod rögtön. Nem akarok hegyi beszédet tartani, de a lényeg az, hogy a magyar felsőoktatáson nem tudsz változtatni, de azon igen, hogy te hogy állsz hozzá, és csak tőled függ, hogy a következő 3 vagy 5 évet mivel töltöd meg.

Három dolog vetődött fel bennem a fenti whinning-et olvasva.

"akinek a matek nem ment annak ez se fog menni"
Akinek a matek nem ment az ne menjen se közgazdásznak, se informatikusnak. Sajnos ezen a két területen számokkal kell számolni.

"hálózatok, hálozatok és biztonságuk, operációs rendszer ismeretek, adatbázisok, számítógépek felépítése stb."
Ez mégiscsak gazdasági informatika, amire te mentél és nem programtervező, vagy hálózatfejlesztő mérnök. Ha a HÁRE hiányzik, akkor felvételizz a BME Info-ra. Aztán lehet gazdinfó másoddiplomát is szerezni. A szoftverfejlesztő mérnök az egy külön szak, a progmat az egy másik. A gazdinfó pedig megint egy másik.

A harmadik a hozzáállás. Valahogy amikor egyetemista voltam, akkor próbáltam minél több tudást megszerezni az órákon. Még előadásokra is bejártam. Akkor is, ha nem volt jó.
Manapság a hallgatók, akikkel találkozni lehet, sokszor ku*a öntudatosak. Ha valaki nagy koncentrációban nyomja a tudást, akkor az a baj, hogy nem lehet követni. Ha csökkenti az információ mennyiséget, hogy be tudják fogadni, akkor meg unalmas. Tulajdonképpen manapság egy olyan szórakoztató cirkuszi előadást kéne előadni, melynek során a tudás észrevétlenül bediffundál a hallgató agyába. Ha ez nem történik meg, akkor meg szar a tantárgy.

Érdekes, hogy a külföldi hallgatók között van egy réteg, akin érződik, hogy meg szeretné kapni a tudást, amiért befizette a pénzt. Persze ott is van aki végigbulizza a félévet, de az előadások kötelező jellegű mellőzése kevésbé divat.

Ez utóbbi két bekezdést ne vedd magadra, mert nem gondollak sem lógósnak, sem hőbörgőnek. Csak eszembe jutott a post-ról. Biztos kapok majd hideget-meleget.

Üdv:
Dw.

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

Tulajdonképpen manapság egy olyan szórakoztató cirkuszi előadást kéne előadni, melynek során a tudás észrevétlenül bediffundál a hallgató agyába.

Engedd meg, hogy ezzel ne értsek egyet.

Az Szeszlér Dávid (BME mérnök-info) nagyon tömény matekot adott le minden előadás alatt, zsonglőrködni sem zsonglőrködött, de ha azt mondanád, mondjak jobb előadót nála, sokáig kellene gondolkoznom.

Az viszont kifejezetten irritál, mikor egy előadó nem tud előadni. Pl.:
- percenként kurva nagyot sípol a mikrofon, hangosítás (akkor inkább vegye le)
- felolvassa a diáit (minek jövünk be...)
- nincs egy jól felépített "íve" az előadásának (egy előadó TUDJA az előadás elején, hogy mi az aznapi anyag. Nem "bejön, sztorizgat, majd nekifog, s ahogy esik, úgy puffan, másfél óra múlva abbahagyja". Kedvencem, mikor mindig az előadás közben fogy el a dia, s keresni kell a következőt)
- ha hülyének nézi a hallgatót (elbasz valamit a táblán, majd mikor visszakérdezel, hogy azt a mátrixot tényleg úgy kell-e invertálni, mert szerinted rossz, szarrá olt, hogy milyen hülye vagy, még mátrixot sem tudsz invertálni)
- s a kedvencem, mikor 15 percet sír, hogy mennyi előadás elmarad idén, s emiatt nem tud olyan, de olyan fontos dolgokat elmondani...
--
blogom

Direkt eltúloztam egy kicsit a dolgot.

Sajnos az tényleg az általános színvonalat rombolja, ha felkészületlen vagy belefásult munkaerő áll ki a katedrára.

Amikor az előadás közben elfogyó diáról beszélsz, akkor ezt fizikailag hagyományos diavetítőnek kell elképzelni? Vagy elfogynak a slide-ok?

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

Slideok. Nem is maga az új .ppt keresgélése az idegesítő (ha átcsúszik egy anyag vége az utolsó előadásról, az messze nem zavar), hanem hogy kurvára nincs felépítve maga az előadás. Jön, beszél másfél órát, közben véletlenyszerű slide-sor csere, aztán a másfél óra végén abbahagyja, mindenféle kezdés, végkövetkeztetés, stb. nélkül...

Ilyenkor mindig Orosz „léptető kutyafasz” monológja jut eszembe, még ha nem is értek teljesen egyet vele...

--
blogom

"Ilyenkor mindig Orosz „léptető kutyafasz” monológja jut eszembe, még ha nem is értek teljesen egyet vele..."

Miért, szerintem korrekt. Mármint amit konkrét lexikális tudást ad az egyetem, annak elenyésző részét hasznosítod a gyakorlatban, cserébe más lényeges dolgokra nem jut idő. Az egyetlen dolog, amibe bele tudnék kötni az az, hogy a kvantummechanika miben is több, mint a léptető kutyafasz?

Nekem is a kvantummechás részével van bajom.

Abban egyetértek vele, hogy a jelenlegi rendszer így szar. Most, hogy a BME-VIKen új BSc. tantervek lettek bevezetve, sokat lehetett hallani, mennyire ment a csatározás az egyes tanszékek részéről, mi menjen, mi maradjon - természetesen azon céllal, hogy melyik tanszéknek legyen több órája, s nem azon céllal, hogy mit is kéne informatikusoknak tanítani... :-\

Ellenben ez a kvantummecha (fizika) mindenek-előtt hozzáállás szerintem kurva szűklátókörűség. A középiskolás magyartanárom volt ilyen, akik szerint mi voltunk a „hiperművel apáczaisok”, csak mert nem tudtuk, hogy mi volt Shakespeare utolsó drámája. Szerinte meg a gravitáció „vonzza, űzi és taszítja” a dolgokat egyszerre (Madách), s a toll elrepülne a Holdról... Pf.
Mondjuk elismerem, hogy azt elérte, hogy soha ne felejtsem el Shakespeare utolsó frámájának a címét. :-D

(Ahogy valszeg Orosz is elérte, hogy akik bent voltak, életük végéig tudnak majd 2x2-es mátrixok sajátértékét számolni... :-D )
--
blogom

Mint villamosmérnök hallgató, volt szerencsém Orosz tanár úrtól tanulni*(?). A kérdőjel arra vonatkozik, hogy mennyit tanultam meg ténylegesen. Nekem akkor az volt a tapasztalatom, tisztában vele, hogy nekünk ez nem egy fő tantárgy, annak ellenére, hogy egy tranzisztor működésének megértéséhez szükség van a nála elhangzottak egy (kis) részére. A vizsga is ennek megfelelő színvonalon zajlott, azaz nem volt vérengzés, pedig a csoportunk nagy többségének köze nem volt ehhez a tudományterülethez. Sajnálattal venném tudomásul, ha ehhez képest a későbbiekben jelentősen megváltozott volna.

A fentebb linkelt videóból nekem nem az jön le, hogy a kvantummechanika mindenek előtt, hanem az, hogy az alapokat (jelen esetben vektor és mátrix műveletek) kell rendesen megtanítani (akár a gyakorlati ismeretek kárára), és akkor sok mindent könnyebben megértünk. Többek között a kvantummechanikát is. Szintén a videóban vázolt példa alapján: ne azt tanítsák meg, hogy hogyan kell az x+1-dik programozási nyelven vezérelni a léptetőmotort, hanem tanítsák meg a léptetőmotor vezérlésének elvét. Amit aztán ki-ki átültet a kedvenc nyelvére.

*: Annak ellenére, hogy „kesztyűs kézzel” bánt velünk, igyekezett a lehető legtöbb ismeretet/tudást átadni. Ha egy új eredményhez a korábbi eredmény kellett, akkor felmászott a táblára, hogy megmutassa a korábbi eredményt, amihez az új eredmény tartozik. 1–2 látványos videót nálunk is fel lehetett volna venni :-) .

-----

(&%;_98\<|{3W10Tut,P0/on&Jkj"Fg}|B/!~}|{z(8qv55sr1C/n--k**;gfe$$5a!BB]\.-

Ahhoz, hogy valaki jól tudjon előadni, tanulni kell. Nem azt, amit, hanem ahogy előadja. Prezentációs tréning kéne az oktatóknak, de arra sem pénz, sem idő, sem indíttatás nincs a legtöbb esetben. Persze vannak nagyon jó előadók is, de sajnos nem ők vannak többségben.

De most komolyan, te mi a francnak mentél egyáltalán egyetemre?

-

"Analízis - Lefordítva nonszensz matematika"

Nekem pl. pont az a bajom, hogy taníthatták volna alaposabban, részletesebben is a matekot. (Arról nem is beszélve, hogy néhány gazdasági szakember igazán megtanulhatna számolni...)

"Archi" Mi is elkezdtük a legalapabbaktól, aztán eljutottunk az éppen aktuálisan bejelentett CPU/GPU architektúrákig. De minden az elődjén épült. (Bár a ferrit gyűrű és hasonlók az le lett rendezve 1-2 előadásban egy Informatika Elméleti Alapjai című tárgy keretén belül, hogy mégis honnan hova jutottunk el.)

"De hogy fair legyek, azért hasznos dolgokat is tanulunk itt. Pl. RAID-szintek"

Mondjuk ez is olyan, hogy kinek hasznos.

"Közgazdaságtan" - OMFG, mi lesz veled ha vállalkozásgazdaságtan (I-II), Vállalati információs rendszerek (+Modellezése), Jog, Menedzsment és hasonló tárgyak jönnek veled szembe. (Tárgyak nálunk voltak így elnevezve.) Annak sincs semmi köze az informatikához, leszámítva, hogy az összes hasonló rendszer ezeken alapul. Hja és ez nem gazdasági informatikus, hanem mérnök informatikus szak.

"IR-fejlesztés" Na, ahogy nézem ez (részben) az, ami nálunk (részben) a "szoftvertervezés és technológia" című tárgy keretén belül ment. Ez tipikusan az a dolog, amit mindenki fasságnak szokott gondolni, ameddig ki nem derül, hogy egy PHPistuka cég is csodákra lenne képes, ha csak egy minimálisan is megofgadnák, amit ott tanítanak.

"Kérdem én, hol vannak - hálózatok, hálozatok és biztonságuk, operációs rendszer ismeretek, adatbázisok, számítógépek felépítése stb. tantárgyak?"

Te most rendszerüzemeltető technikus akarsz lenni, vagy gazdasági informatikus?

Szó se róla, az amit (bármelyik) egyetemen adnak, az édeskevés. Az arányokon is lehetne vitatkozni, illetve, hogy a (villamos irányból kivált) mérnök "mindenből egy keveset" infó és a matekosoktól lecsatolt programtervező informatikus közé miért nem csinálnak egy szoftvermérnök szakot (amire nagy szükség lenne és sajnos tudom is a választ), de alapnak jó, amit adnak. Csak még arra jó sokat rá kell építeni.

De szerintem te nem gazdasági informatikus akarsz lenni, csak random mód megcéloztál egy egyetemi szakot, amiben benne van az informatika szó.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

"De szerintem te nem gazdasági informatikus akarsz lenni, csak random mód megcéloztál egy egyetemi szakot, amiben benne van az informatika szó."

Apu megmutatta neki, hogy "nezd itt ezt a forumot? Neked is ilyen nagy szad lehet majd ha itt vegzel. Ezek meg a fejdavasznak is visszapofaznak, mig mas szakma kepviseloi megalazkodva sirnak hogy nincs munka" :D

Fáradt vagyok, nem tagadom, de ezt nem értem.

Miért ne lennék szoftvermérnök.
Vagy minek nevezed azt, aki szoftvert fejleszt valami magas szintű nyelven, s kurvára nem foglalkozik napi szinten se a matekos (hogyan tudnék optimálisabb gráfbejárást írni), se a villamosmérnöki (ez az x^(-1/2) számolás két órajellel gyorsabban fut, mint amaz) részével?

Nem tagadom, hogy a fentiek szélesítik az ember látókörét, s hasznosak valamennyire.
Azonban úgy gondolom, hogy annál sokkal hasznosabban is el tudnám tölteni az időmet egyetemen, mint hogy embereket nézek, akik kurvára örülnek neki, hogy FPGA-ra írtak egy számlálót, s ledeket villogtatnak.

--
blogom

Nem ezen múlik az, hogy valaki jó szoftvermérnök-e vagy sem. Rengeteg ember nem tud szoftvert strukturába önteni, és ami még fontosabb: specifikálni, dokumentálni, tervezni, stb. Pedig ezek nagyon fontos dolgok, sőt, sok esetben fontosabb, mint, hogy 1 vagy 2 órajel alatt fut le valami lényegtelen dolog.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Ezt értem.
(nem is akarok soha az életemben többé órajeleken vacilálni, arra vannak a matematikusok az Oracle-nél, meg az MS-nél, hogy a JVM/CLR gondolkozzon ezen helyettem... :-D)

Te minek neveznéd a fenti szakmát, aki szoftvert fejleszt, s nem ilyen villamosmérnöki, vagy matematikusi megközelítésben teszi.
Én szoftvermérnöknek, szoftverfejlesztőnek.

carlcolt szerint egyetemről kijőve nem leszek szoftvermérnök. Ha ezt arra értette, hogy nincs ilyen képzés, akkor kezdem érteni a válaszát. Ha arra, hogy nem fogok ezzel foglalkozni, akkor még mindig áll a kérdésem: ő minek nevezi azt a szakmát, aki szoftvert (tfh. jó szoftvert) állít elő?

--
blogom

Szoftverfejlesztő :)

Az a gond, hogy rengetegen fo^Wírnak kódot úgy, hogy annak köze nincs semmiféle mérnökséghez. Elég közhelyes példa, de nem véletlen hívják MÉRnöknek a mérnököt. Ahhoz képest sokan ennek még a közelébe sem járnak, trial-and-error módszerrel dolgoznak, stb.

Na meg az, hogy valaki szoftvert fejleszt azt se lehet ilyen egyszerűen elintézni. Van, akinek kell az erős adatbázis-ismeret is hozz, esetleg ahhoz gazdasági/kereskedelmi ismeretek (pl. egy ügyviteli rendszerbe/köré fejleszteni bármit is elég nehéz, ha valaki azzal sincs tisztában, hogy az egyes bizonylatfélék micsodák), és még sorolhatnám, hogy mihez mi. Képfeldolgozáshoz pl. megint más.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Még mindig elveszek valahol itt ebben a szálban.
Hétvégén kialszom magam, s újra nekifutok :-D

(Azt hiszem, hogy) amit te mondassz, azt értem. S amit értek belőle, azzal még egyet is értek. De maga a szál, hogy miért ne lehetnék én szoftverfejlesztő-mérnök, ha az akarok lenni, s miért nem kell ilyen képzés, tényleg nem tiszta. Vagy teljesen tévképzet van a fejemben a szoftvermérnök foglamáról...
--
blogom

Egy szóval nem mondtam, hogy nem kellene szoftvermérnök szak.

Egyébként azért, mert amit egyetemen tanítanak szoftverfejlesztés, az édeskevés, viszont tanítanak egy halom egyéb dolgot (matek vagy villany, szaktól függően). erre mondtam, hogy kellene egy sokkal szoftverközpontúbb szak is, lévén, hogy a mérnök informatikusok jelentős része is szoftverfejlesztőként helyezkedik el.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Szerintem mi elbeszélünk egymás mellett.

TE: miért nem csinálnak egy szoftvermérnök szakot (amire nagy szükség lenne és sajnos tudom is a választ)
ÉN: pluszegy, s érdekelne a válasz
carlcolt: Mert egyetemrol kijove nem leszel szoftvermernok.
ÉN: Miért ne lennék szoftvermérnök?

És én itt elvesztem, mert VELED egyetértek (a falnak tudnék menni a rengeteg villanyos tárgytól, cserébe egy csomó "infósat" hiányolok), de még mindig nem tudom, miért ne lehetnék szoftvermérnök egyetem után (lásd carlcolt kommentjét).
--
blogom

Mert az egyetemnek és a piacnak minimális keresztmetszete van. Valamint az egyetemi oktatók nagyrészének fingja sincs a témáról. (Ezért dolgozik az egyetemen és nem a privát szektorban négyszer annyi pénzért).

Valamint a szoftvermérnök az 80% gyakorlati tudás 20% elmélet, de lehet 90/10. Az egyetem nem a gyakorlati oktatásról szól. A gyakorlati oktatáshoz mindig up-to-date-nek kellene lennie az oktató gárdának. Nézd meg kik ők. Egy adag szocialista arc aki a 70-es években tanult értékrend szerint próbálja oktatni a mai ifjúságot és elmebeteg lesz mint Orosz mert nem érti, nem tud kapcsolatot teremteni a mai hallgatósággal (amiért amúgy nem hibáztatom).

Az egy másik téma, ha szerinted az egyetemnek a piacra kellene felkészíteni, nem pedig akadémikusi pályára, amit jelenleg tesz. Ezzel személy szerint egyetértek, legalábbis a BSc-nek jobban piac orientáltnak kellene lennie. De ez nem megvalósítható, mert a gárda erre képtelen lenne felkészíteni.

Szóval a rövid válaszom, miért ne lehetnél szoftvermérnök az egyetem után: mert kurvára senki nem arra tanít.

Tök felesleges az egyetem ahhoz, hogy az ember el tudjon helyezkedni...

Erre jó egy OKJ. Ott az alapokat átadják, aztán lehet freelancerkedni egy ideig :)

Persze ettől függetlenül egyszer lehet én is teszek egy BSc-t. Ahogy fentebb is írták, lehet nem árt a későbbiekben (illetve, ha jól tudom, pl. multiknál bizonyos szintnél nem is kerülhet feljebb az, akinek nincs diplomája, akármekkora szaki).

Nyilván attól függ, mivel szeretnél foglalkozni. Ha felmész mondjuk egy examcollection-re, akkor kb látod a felhozatalt. Linux esetén a Novell és a Redhat a két legelterjedtebb cert (talán még az LPI van, ami általános), hálózat esetén a Cisco vagy CompTIA, ha meg Windows Server, akkor meglepő módon Microsoft. Miután eldöntötted, mi érdekel, felmész az oldalukra, megnézed a rákövetkezési relációt és leteszed az első vizsgát. Egy ilyen cert L2-re szerintem elég, ott meg majd kiderül a többi.

Ez így ebben a formában szerintem nem teljesen igaz. Egyfelől a közszféra még mindig követeli, illetve az első munkahelyedre sokszor az a belépő. (Feltéve, hogy egyetem alatt nem gyakornokoskodtál/dolgoztál valahol.)

Egyébként a főtémához hozzászólva: a kalkulusos részével egyet értek. (Én is küzdöttem régebben.) De nagyon nem mindegy, hogy ki és hogyan tanítja. Nálunk például az oktató az első órán kijelentette, hogy utálja az infósokat és nála senki se fog átmenni. És ezt be is tartotta. Nála 85% fölött volt abban a félévben a bukás, míg például Diszkrét matematikából "csak" 60-65%. (Akkoriban még nem volt ETR, a jegyek listáját sokszor kifüggesztették az oktatók az irodájuk ajtajára.)

Egy évvel feletted járok, engedd meg, hogy megosszam veled az én meglátásaimat:

  • IR: Ebben nagyrészt egyetértünk: valóban sajnálatos, hogy Dinnyés Tanár úr abbahagyta a tanítást, én személy szerint idáig ezt a tárgyat tartottam a leghasznosabbnak, és ahogy hallottam, nem valószínű, hogy folytatódik ez a csoportmunkás rendszer
  • Analízis: Többen írták, hogy egy informatikusnak az alapműveltségéhez tartozik, ezen kívül a további matekokhoz is szükséged lesz a tárgyra. Nekem se volt a kedvencem (elsősorban az előadások "minősége" miatt), de a későbbi félévekben az informatikához közeli tudásanyagra helyeződik a hangsúly, mint például lineáris algebra (vektorok, mátrixok, 3D grafika) vagy diszkrét matek (RSA kódolás, gráfelmélet)
  • Számítógépek felépítése: Szintén az informatikus alapműveltséghez tartozik (az előadó személye pedig csillagos ötös szerintem, nem unatkoztam egy órán sem)
  • Programozás: Hát igen, nem ezeken az órákon fog az ember nulláról megtanulni programozni. Itt bizony vagy önállóan, vagy magántanárral kell túlvészelni ezeket a tárgyakat
  • Közgazdaságtan: Somogyi hatalmas figura, és szerintem ezeken az órákon nem csak közgazdaságtant lehet tanulni, viszont az nem biztos, hogy mindenkinek tetszik, hogy elég keményen nyomatja az aktuálpolitikát az órákon

A hiányolt tárgyakhoz még annyit, hogy itt elérheted a tantárgyfelvételi mátrixot. Ajánlom figyelmedbe a differenciált szakmai tárgyakat!

Jó, tegyük fel hogy van gyakorlati haszna az analízisnek. DE mégis kinek jut eszébe X év után hogy hogyan kéne pl parciálisan integrálni?

Ha már az eszedbe jut, hogy azt a valamit lehet, hogy praciálisan kell integrálni, már elért valamit az analízis.

De biztos vagyok benne, hogy a jövendő Pénzügyek, Statisztika, Valszám, Optimumszámítás, Közgáz tárgyaidban fogod használni az analt nagyon. Még azt is lehet, elérik, hogy 20 év múlva is fogsz emlékezni a parciális integrálás szabályaira...
--
blogom

+1. Első félév, közgáz vizsga előtti konzultáció (gépész kar, gyakorlat nekünk nem volt belőle, a vizsgán viszont számolós feladatok is voltak). Közgázos gyakvez. néni, miután kiderült, hogyműszakisok vagyunk, örömét fejezte ki, miszerint ez nagyonjó, mert nem kell elmagyaráznia azt, hogy mi az a deriválás :-) Megjegyzem, a vizsgaeredmények sokkal jobbak lettek nálunk, mint a közgázosoknál, és ez csak a közgéza alapjai c. tárgy (mikro) volt.

Nekem. Amúgy tök jó szószátyár a jegyzet, amit linkeltél, nekem még Kristóf János tanította az anált. Na, ő szó szerint adta le a jegyzetet - mondjuk nem volt nehéz: axióma-tétel-bizonyítás-definíció-axióma axióma-axióma-tétel-bizonyítás-definíció... Brutális volt...
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

De hibát ti sem találtatok Kristóf előadásában :)

Amúgy szerintem ő egy etalon: sem az előadáson, sem a jegyzetben nincsenek átugrott lépések, a logika kristálytiszta, igazán könnyedén tanulható, és közben páratlan intellektuális élmény. (És az oktatásba Kristóf által belefektetett energia is páratlan: én péntek este küldtem javítást a jegyzethez, és szombat délelőtt már az új volt fent a honlapján.)

Hibát nem. Sőt, valóban alaposan fel van építve, logikus és követhető - csak éppen extrém tömény, nem ártana néha némi kis fellazítás. Igazából analízist három jegyzetből tanultam/tanulok: A Kristóf az alap, a körítés meg Matolcsy, szósznak meg sok apróbb, az EKF-es analízistől a Bronsteinen át a Bolyai könyvekig. Így pont jó ízű.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Elrontottad a nick-edet, szerintem a Dummy(ka) találóbb lenne :-D

De jó kis flame van itt, ebből nem lehet kimaradni. :)

Csak pár gondolat, a lényeg már elhangzott felettem de hátha tudok újat hozzátenni.

Az egyik az analízishez: nálunk az egyik legmagasabb szintű fejlesztő (és nem kis cégről beszélünk) mondta, hogy neki ELTÉn 4 vagy 6 (FIXME) félév analízise volt, és akkor ő se szerette és nem értette, miért olyan jó az neki. Aztán rájött, hogy az absztrakt gondolkodást remekül fejleszti, ami a programozáshoz is egy elengedhetetlen skill.

Én BME mérnök infóra jártam, nekem az volt a tapasztalatom hogy a megfelelő szakirány választásával és a megfelelő szabadon választható tárgyak felvételével kb. olyan irányba mész amilyenbe akarsz. Persze ehhez kell az a hozzáállás, hogy nem a minimum kettesre mész, hanem ha kell akkor nem alszol de akkor is befejezed a házit a másnapi határidőig. Vagyis számomra sokkal többet adott az egyetem a gondolkodásmódomhoz, mint a tudásomhoz. Sőt, én a diplomára is úgy tekintek, ami azt igazolja, hogy képes voltam teljesíteni a követelményeket, és nem mint egy certificate-re, ami azt igazolja hogy értek ahhoz amit elvileg megtanítottak.

Volt már olyan, hogy egy algoritmus bizonyos paramétereit valszám segítségével állítottam be, és a méréseim igazolták is, hogy jó paramétereket választottam. Jelenleg olyan munkahelyem van, ahol nincs szükség magas szintű matekra, de azt tapasztaltam, hogy ezek az elméleti alapok bizony sokat számítanak, mert egy-egy döntésed érvekkel, vagy ha kell mérésekkel is alá tudod támasztani, nem csak a megérzésedre hagyatkozol (ami aztán vagy jó vagy nem).

Semmi baj, kinövöd majd. :)

Nem olvastam végig az analízis jegyzetet, de az első 100 oldalt gyógyszerészként még én is tanultam az egyetemen :P Használom? Nem. De van róla fogalmam.
Tapasztalni fogod, hogy a rettenetes tudásanyag jó részét, amit a fejedbe próbálnak szuszakolni, soha a büdös életben nem kell KONKRÉTAN használnod .Azonban összefüggéseket fogsz észrevenni. Logikusan gondolkodni. Ha eléd kerül egy téma, akkor legalább nagyjából legyen fogalmad arról, hogy minimum hol tudsz utána nézni, és ne teljesen laikus szemmel, kívülállóként kövesd az eseményeket.

----------------------------------------------------------
"One should strive to achieve; not sit in bitter regret."
www.xonotic.org

Ha egy rendes egyetemre meg rendes szakra mentél volna nem lennének ilyen problémáid... oh wait...

Én műszaki egyetemen vagyok mérnök informatikus. Ha ezek neked a problémák megnézném mit szólnál az itteni dolgokhoz...

-------------
I made an NTP joke once. The timing was perfect.
DevMeme, fejlesztői pillanatok...

Ha egy rendes egyetemre meg rendes szakra mentél volna nem lennének ilyen problémáid... oh wait...

Én műszaki egyetemen vagyok mérnök informatikus. Ha ezek neked a problémák megnézném mit szólnál az itteni dolgokhoz...

-------------
I made an NTP joke once. The timing was perfect.
DevMeme, fejlesztői pillanatok...

> Ha egy rendes egyetemre meg rendes szakra mentél volna

Na, kezdődik... Egyik nagypofájú egyetemista osztja a másikat, hogy bezzeg az ő szakja milyen nehéz. Elárulok egy titkot: egy-két apró kivételt leszámítva (pl. orvosi) egyik sem olyan nehéz, mint ahogy szeretitek beállítani.

Disclaimer: én is nagypofájú egyetemista vagyok/voltam. Ennek ellenére sosem rinyáltam, hogy milyen nehéz az _általam_választott_ szak. Bammeg, ha neked nehéz, akkor miért oda mentél?

Attol, mert _nekem_ nincs diplomam, meg lehetnek olyan ismeroseim, akiknek van, es akiknek adok a velemenyere az egyetemi oktatassal kapcsolatban.

Tiz ev kellett ahhoz, hogy eljussak attol a ponttol, hogy "nekem nincs szuksegem az egyetemre, mert ott nem tanulok semmit, amit hasznositani tudnek" addig, hogy "jo lenne egyetemre jarni, hogy szelesitsem a latokoromet". Es ezt a valtozast reszben annak koszonhetem, hogy sikerult kicsit jobban ralatnom arra, hogy mi zajlik az egyetemen, es az onnet kikerulok pontosan miben vannak elonyben hozzam kepest. Es ennek felismeresehez nem volt szuksegem diplomara.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Ja, harom diplomas ismerosom is van, biztos rosszul tudjak. Nem is jartak egyetemre, csak vettek a diplomat az ecserin. Jo lenne visszavenni egy picit, foleg, hogy pont nem az egyetem ellen beszelek.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Erről eszembe jut, mikor pár éve egy barátommal (aki egyben tankörtárs és egy ideig kolléga is volt) és két lánnyal egy este beültünk valahova egy gyrosra, közben azt beszéltük, hogy IT-ben mennyire más, hogy a papír a legtöbb helyen sokkal kevesebbet számít, mint az, hogy valaki mit képes felmutatni (munkatapasztalat, pl.)

Erre a másik asztaltól egy gyerek beugat, hogy "ez nem így van, mert ha majd elvégzi a BME-t, milyen jó állást fog kapni". Aha, faszt, húzzon el dolgozni és mutasson fel valamit, addig ne magyarázzon.

(Egyébként nem akarom most külön szidni a BME-seket, de arányaiban sokkal több beképzelt BME-ssel találkoztam, mint más egyetemről származó emberrel. Főleg ELTE-sekkel van még tapasztalatom, rajtuk nem érzem annyira ezt a fellengzőséget.)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

A klasszikus "Az ELTE/BME valóban nehéz egyetemek a többihez képest..." tévképzet, de sebaj, majd egyszer ránézel az egyetemi rangsorokra, és kussolsz amikor számodra is kiderül, hogy egy hajóban eveztek a béka segge alatt valahol a 600+ -adik helyen, komolytalan indiai falucskák egyetemeivel folytatva vérre menő küzdelmet.

Remélhetőleg ekkor eszedbe jut a volt eltés/bme-s ismerősöd (vagy annak ismerőse) is, aki segédmunkásként kódol minimálért php-ben, és a vidéki ismerősöd (vagy annak ismerőse), aki pedig az egyik legnagyobbra nőtt magyar startup alapítója.

Lófasz különbség nincs az átlagban, de azzal tudnál ezen változtatni, ha az átlag felett lennél, ahol pedig már lennél olyan értelmes, hogy nem erre vered.

Szerk.: Veszprémben pl. 8 éve elég fos Javá-t oktattak, míg pl. ELTÉ-n ezekkel nem volt gond. Cserébe pár BP-i egyetemen arra verik, hogy "asztánnekik félcsillió félévnyi matek volt", aztán kiderül, hogy ebből mégcsak egy szigorlatra sem futotta, míg vidéken meg 12*7félévnyi anyagból kellett egy rohadt bsc-t összekaparni. Vagy pl. BME-s arc nem is hallot még automataelméletről, de azért programozónak készült. Veszprémben meg az arc nem hallott értelmes elosztott rendszerekről.

Mindig fogunk találni példákat ami valahol jobb, máshol gyengébb, de a nagyképen ez mitsem változtat.

ha jól emlékszem winben miskolci...

BTW azt az EMT zh-t nem tudom hova tenni. Nagyon sokszor látom, hogy nagyon egyszerű dolgokon sír a hallgatóság többsége, ami - szerintem - nem jogos. Sajnos nagyon sok tárgyból célravezető, ha a hallgató meg tudja oldani a tavalyi, tavalyelőtti zh-t, s az olyan tárgyak, amik így nem megoldhatóak, borzasztó szórótárgynak számítanak. Ellenben a 90% feletti bukás tényleg nagyon durva...

--
blogom

Nincs EMT-m, nem tudom milyenek a számonkérések, így nem nagyon tudom hovatenni.
Én nem találkoztam inkorrekt számonkéréssel eddig a BME-n. Furával, vagy olyannal, amivel nem értek egyet igen, de nem nevezném inkorrektnek egyiket sem. Nem szeretek hallgatói vélemények alapján megítélni egy -egy ilyen tárgyat, mert az algel, bsz, adatB, szofttech, grafika, prog2, stb. tárgyainkkat is rengetegen „lehetetlennek”, „inkorrektnek” minősítik, holott szerintem nem az.
De egyik sem hozott össze 90% feletti bukási arányt...
--
blogom

Mármint „szórótárgyi” szempontból, vagy úgy általában? (tetszik a MIT-es utalás :-D)

Infon ezek tipikusan nem szórótárgyak, sőt (a régi képzésben) Digit1-ből középiskolai logikával, Digit2-ből pedig 1-2 típusfeladattal át tudtam csúszni. A mérés melós, de nem gondolnám szórótárgynak (főleg, hogy a beugrók 90% wikin fent van, s nem kérdeztek mást. Továbbá hallottam olyanról, aki EM-re bevitte pendriveon az összes példafeladatot megoldva, az elején rádobta a gépre, majd a megfelelőt bemutatta)

Bővebben:
Őszintén engem ezek nem kötnek le. A mérés a szemlélet miatt nem rossz, de a többi tárgyhoz képest tényleg többet kell belefeccölni, hogy legyen értelme. Tavaly, mikor (személyes okokból) sokkal kevesebb időm volt, kifejezetten nem szerettem. Az utolsó alkalomra, meg egy pótlásra már nem is mentem be, inkább aludtam itthon. Idén, hogy van rá egy kis időm, nem tartom rossznak, de nem akarok ezzel foglalkozni a későbbiekben, annyira nem köt le.

A digit szerintem egy érdekes állat. A régi digit1 első fele (a boole-algebra) középiskolai logika (BTW kicsit gáz, hogy ötödik félévben van, aki nem „hiszi el”, hogy hamis állításból minden következik), a második fele ellenben (így utólag) nem volt rossz. Valami minimális fogalmat adott arról, hogy mi az, hogy szinkron hálózat, meg tudok jeleket rajzolgatni időben egymás alá, s tudom, mi az a D flipflop... A Digit2-t teljesen kidobnám a kötelező tárgyak közül, mindent, amit abban tanultunk. Nem tudom, most az új tantervben mennyit zsúfoltok bele a régi Digit2 anyagából a Digit1-be. Onnan egy szóra sem emlékszem, s eddig nem is volt rá szükségem. Nem kötött le, nem érdekelt, lehet az én hibám.

Bár innentől nem kifejezetten MIT, de:
Ez nem kifejezetten a digit2 ellen akar szólni, kidobnám a kötelező tárgyak közül a Szoftvertechnikákat is (vagy összevonnám a Java-val, esetleg szabadon választhatóan, Java vagy .NET; de szerintem akit nem érdekelnek az ilyen magas szintű nyelvek, bőven elég, ha az egyiket látja, szemléletben a másik sem más), a SzoftLab4ben megengednék más projektmunkát is (pl.: valami komplexebb hardveres tervezést csapatban, komplexebb C-s program fejlesztését csapatban, stb.), stb.

Összességében úgy gondolom, hogy sokkal kevesebb kötelező tárgynak, s sokkal nagyobb __szakmai__ szabadon választható témakörnek kéne szerepelnie. Ennek egy jó iránya most a szakirányok előrébb hozása, de nem tudom, mi lesz belőle.

De elismerem, hogy ez nehéz kérdés. Mint a másik szálban beszéltük, nincs kifejezetten __szoftvermérnöki__ képzés ma itthon, így (többek között) a VIK kapja meg az ilyen hallgatókat is (mint szvsz én), akik szoftvert szeretnének majd fejleszteni. Érdekesnek tartom, hogyan működik „belülről” a DRAM, vagy az SSD, de soha nem foglalkoznék mikrokontrollerek tervezésével, vagy hálózati technológiák fejlesztésével, sem azzal, hogy hogyan tudom kevesebb órajel alatt azt a valamit kiszámoltatni. Így rengeteg tárgy nem köt le. Hallgatnék helyette sokkal szívesebben többet az Adatvezérelt alkalmazások fejlesztése, Test Driven Development, Build rendszerek, dependency management, és még általam egyáltalán nem ismert témakörökben. Ellenben elismerem, hogy (például) aki mikrokontrollereket szeretne programozni, annak meg tök fölösleges három félévnyi tárgyon (SzLab3, vagy mostmár Prog3; Sznikák; SzLab4) keresztül Javaval, .NETtel tömni a fejét, mert az első félév után unalmasnak fogja találni, nem fogja lekötni (kb. mint én a Digit2-vel).

Nyilván, én élek azzal a feltételezéssel, hogy a hallgató szeretne szakmai anyagokat tanulni, s ha bővebbre vesszük a „szabvál” tárgykategóriát, akkor nem A Duna, Szeszkultúra, A Gólem, Hangszerek fizikája, meg hasonló, a __wiki szerint egyszerű__ tárgyakkal tölti ki majd a szükséges kreditmennyiséget.
--
blogom

Analizis - En szamalkos rendszerinformatikuskent a tiz ujjamat megnyaltam volna, ha lett volna _barmilyen_ matek szintrehozonk elso evben. En ugyanis estin vegeztem el a gimit, es ott nem vettuk (nem volt kotelezo anyag) az integralast/derivalast, mostanaban is csak kozelito fogalmaim vannak rola, bele kellene merulnom a wikipediaba meg nehany tananyagba hogy kepet kapjak rola. Az annal fejlettebb matekrol meg csak almodtunk.
Raadasul egy ilyen targy tenyleg ujfajta gondolkodasmodot tanit meg, ez a lenyege. Ha meg gyenge vagy matekbol, akkor nem informatikuskent kellene elhelyezkedni, mert a calc.exe nem old meg minden problemat helyetted. Van annyi kedves-aranyos szak, a szobraszmuvesztol a szobafestoig, ahol a negy alapmuveletnel tobbre az eletben nem lesz szukseged, raadasul egytol-egyik hianyszakmak, tessek oda menni dolgozni. Ja, hogy az nem irodai munka. Hat, ez van, sracok.

Architektura - informatikuskent kotelezo ismerned a szakma tortenelmet. Ez olyan, mint hogy lenezzuk azt, aki nem tudja, mikor tortent a honfoglalas, vagy hany evig voltak itt a torokok. Nekunk ez gimi elso eves tananyag volt, info erettsegin meg tetel.

Programozas - nem arrol szol a dolog, hogy programozo legyel. SZAMALK Rendszerinfon mi is tanultunk programozni, C-t, raadasul Turbo C-t, ami egy halalosan undorito valami, nekem konkretan fel sem allt a gepemen a kornyezet, virtualis linuxszal meg gcc-vel buveszkedtem. Mondjuk nekunk jofej tanarunk volt, segitett mindenben, meg a Turbo C-GCC eltero fuggvenyeiben is, nem kellett mindent beture pontosan beadni. ZH-kat irtunk belole, de a vegso nagy vizsgan programot nem kellett irnunk. Viszont rettenetesen hasznos volt, mert lattunk GCC-t, lattunk C kodot, megtanultuk, hogy ha valami nem fordul le elsore, akkor nem google, hanem megprobaljuk ertelmezni a hibauzenetet, es adott esetben kijavitani a problemat. Es ez volt a C oktatasnak a celja, nem tobb, es nem kevesebb.

Kozgazdasagtan - no comment. Probaltad mar hangosan felolvasni a szak nevet? Most a targy nevet. Szepen alliteralnak, ugye?

"Tanárúr elment az iskolából, így megkapjuk helyére a kollegát, akinél diagramokat, függvényeket rajzolgathatunk és 500 oldalas wall of text jegyzeteket olvashatunk."
Egyreszt ez is hasznos dolog (megtanultok diagramokat es fuggvenyeket felrajzolni), masreszt pedig ha valamire megtanit, akkor az a turelmes vegigolvasas. Sajnos a legtobb informatikai termekhez hasonlo terjedelmu kezikonyvek jarnak, amiket bizony-bizony nem art vegigolvasni, pont ugy, mint egy jo regenyt. Hogy keped legyen arrol, amit csinalsz, es ne az legyen, hogy mikozben az ugyfel rendszere harom es fel oraja all, te meg mindig a Google-t bujod, hogy most akkor ez hogy is van, merre kell tekerni hogy elkezdjen vegre szolni. Manapsag az embereknek egyszeruen nincs turelmuk olvasni, ha az informacio nem nagy betukkel vastagon es pirosan van szedve, nem jut el az agyukig.

"hálozatok és biztonságuk, operációs rendszer ismeretek, adatbázisok, számítógépek felépítése stb. tantárgyak?"

Hat, hacsak nem 1-2 feleves kepzesre jelentkeztel (ketlem), akkor majd a diplomad utan tedd fel ezt a kerdest megegyszer - ha meg mindig aktualisnak erzed.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Aki kozepsuliban 3-4-5 volt matekbol, annak van eselye. Aki eppen csak meg nem bukott, annak nincs. Ezt ertettem a "gyenge vagy matekbol" kifejezes alatt. Nyilvan volt benne egy cseppnyi tulzas, de messze nem olyan sok.

Egyebkent meg nem a tananyag a lenyeg. Ha folyamatosan foglalkozol a matekkal, akkor meg az alapmuveletek is konnyebben mennek, hiszen minden sokkal melyebben rogzul. En most latom azt, hogy mennyire jo volt annak idejen olyan matekpeldakkal kinlodni, amik alapvetoen nem jonnek elo a mindennapokban. Pl. a masodfoku egyenletek megoldokepletet eddig egyetlen egy esetben sem kellett soha alkalmazni, pedig lassan 6 eve vagyok a szakmaban. Megsem gondolom (igy, utolag) elvesztegetett idonek azt, hogy annak idejen nem csak bemagoltam, hanem megtanultam.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Arra értettem, hogy egyetlen egy IT vendor (VMware, Microsoft, HP, Cisco és a végtelenségig sorolhatném) tanfolyamnak, képesítésnek nem feltétele az egyetemi végzettség. Az, hogy értesz a matematikához, előny lehet. De egyáltalán nem feltétel.

Ha elmész programozónak, az más tészta. De az IT nem csak abból áll.

--
trey @ gépház

Az mondjuk tény, hogy a webfejlesztést és a hasonló dolgokat nem tartom a szó szoros értelmében vett programozásnak.

Olyan _fejlesztési_ projektet viszont még nem láttam közelről, ahol ne lett volna szükség matekre. (Amibe viszont elég erősen beletartoznak az algoritmusok és társaik imho.)

Nekem weben is volt szükségem lineáris transzformációra, írtam is php-ban komplex aritmetikát. Vicces, kb. egy-két soros függvények lesznek.

Aztán még mikrokontrollerre programozásnál is előjöhet olykor az analízis minimálisan. Például a hogyan osszunk változóval, ha nincs hardware-es osztásunk, de gyorsan kellene, mert özönlik be az adat témakörben akár.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Attól függ, mit értünk „szakma” alatt. A mikrokontollerek programozása nevű szakmának éppen a 100 %-a. :) Azt meg ne mondd, hogy nincs rá szükség, a mosógép is megy valamitől, a mikrohullámú sütő is, meg mindenféle tengeri herkentyű, ipari célgépek, meg akármi.

A mondandóm lényege amúgy az volt, hogy bármikor kerülhetsz olyan helyzetbe, hogy szükséged van matematikára. Webes példa: térbeli test axonometrikus ábrázolásához méretnyilak készítése, ezek megfelelően történő elforgatása. Nem felsőbb matek, mert középiskolás, de egy kis komplex aritmetika nagyon megédesíti az ember életét ilyenkor.

Meg alkalmazást, vezérlést, mérőberendezést valamilyen fizikai dologgal összefüggésben csinál az ember, amely szintén fizikai modellekre, matematikai problémamegoldásra vezet.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Teljesen megértettem és elfogadtam már elsőre is, inkább arra akartam célozni, hogy vajon hány százalék foglalkozik ezzel, akinek programozó van a papírján vagy azt gondolja magáról.

Nekem egyébként szimpatikus ez a világ távolról, de valahogy sose kerültem a közelébe, és már nem is fogok.

Mond-e neked valamit az a név, hogy Dr. Csernyák László? Nem, Akkor nézz utána, de sürgősen. Analízist nagyjából nála tanultam először (2 félév). A másoddiplomához már nem nála szigorlatoztam analízis+diszkrét matek (2x2 félév), illetve volt ég némi (tán 2 félév) valszám&mat.stat, némi numerikus módszerek, és a többi, és a többi...

A diszkrét mateknak, meg az egyéb alk.matek-os tárgyaknak viszont van. És abból is volt jócskán - több, mint analízisből a két képzés során összesen. (Mert bár ugyanaz az intézet (meg annak a tanszékei), de más néven, picit más tartalommal nyomták a tudást a két különböző képzésen...)

Én szívesen kihagytam volna az összes egyetemi matekot és tanultam volna helyette napjainkban használatos technológiákat.

Valószínűleg azért 20-30 éves a gyakorlati tananyag is, mert ugye aki nincs benne, az honnan tudja, hogy az iparnak mire van szüksége? Leginkább sehonnan. Majd megtanulja az ember a munkahelyen.

Analízis - Ha még mindig a fekete könyv a menő és közép suliból jöttél, akkor csak ugyan az az egyszerű problémád van vele, mint nekem is volt anno. A középiskolai matekból kispórolnak egy részt, amit egyetemen feltételeznek, hogy te rutinosan tudsz (ez egyébként a mi időnkben már azon is kibukott, hogy az érettségi feladatgyűjteményből - zöld könyv - nem oldottunk meg minden feladatot). Ha ebben a cipőben jársz, akkor melegen ajánlom, hogy nézz bele az Obádovics féle matek könyvbe. Főleg az elejéből a halmazok, illetve a halmazokon a matematikai fogalmak definiálása kell, aztán az általános/közép matek átugrásával olvashatod a diszkrét matekot, mátrixokat, deriválás, differenciál egyenletek, és egy kis bevezető a függvény analízisbe (meg ahol még hiány mutatkozik akár szimpla felejtés okán is). Utána sokkal könnyebben meg tudod érteni amit tanultok analízisből.
(Meg egyébként van benne a több ismeretlenes egyenletrendszerek megoldására is egy sokkal gyorsabb és elegánsabb módszer, mint amit középsuliban tanítottak).

Zavard össze a világot: mosolyogj hétfőn.

en meg mindig kivancsi vagyok, mi van abban az anal jegyzetben, ami az egesz interneten nincs fent - meselnel errol egy kicsit? ;-)

"trükkről"
Pontosan miről beszélsz? Helyettesítéses integrálásról bizonyos függvénycsaládokban?
Jó ha tudod, hogy szimbolikusan integrálni nem lehet algoritmikusan (ez nem deriválás), így meg lehet tanulni n függvénytípusra az integrálást, és ennyi. Ezeket viszont meg kell tanulni, nincs más lehetőség. Nem tudom, mit vársz el.

A 9-3,9-4,9-5 állítások az összetettfüggvény deriválására vonatkozó szabályokból triviálisan következnek. MInden integrál/derivált táblázatnak részei.
A 9-6 álítás aza parciális integrálás. Alap.
A 9-7 az összetett függvény deriválási szabályának megfordítása, azaz eléggé magától értetődik.
A parciális törtekre bontást bárhol megtalálhatod, ahol racionális törtfüggvények integrálásáról van szó.

Nem értem, mi ebben a nagyon idegen, sehol meg nem található anyag.

Keresd meg könyvtárban Dr. Gáspár Gyula (szerk.) Műszaki Matematika II. kötet, tankönyvi száma 44345/II. Nekem egy 1977-ben kiadott példánya van meg ISBN 963 17 2933 8. A függelékben ott vannak az integrálási szabályok (öt), 16 alapintegrál, meg vagy hetven egyszerűbb függvény integrálja is, a könyvben meg sok jó ötlet az integrálok megfelelő kezeléséhez. Nem, egyszerűen nem lehet algoritmizálni (v.ö: elefánt és a deriválás), gyakorolni kell, és egy idő után nagyon randa függvényeknél is rá fogsz érezni arra, hogy mit és hogyan célszerű kezdeni vele.

Csernyák prof. (nyugodjon) mondta nekünk anno, kellő humoros éllel, hogy "Deriválni az elefántot is meg lehet tanítani. Integrálni viszont csak két ember tud széles e hazában - az egyik Reiman tanár úr, a másikat szerénységem tiltja, hogy megnevezzem".
Hogy most mi az ábra az integrálással, azt nem tudom, hiszen egyikük sem él már :(

attol fugg. szerintem az ember akkor a legjobb a szakmajaban, ha olyasmit csinal, amiert mikor felkelsz reggel 8-kor, kinezel az ablakon, -10 fok van kint, sotet, de egyszeruen kipattansz az agybol, mert varod, hogy bemenj a munkahelyedre "jatszani".

az mar csak egyeni igenyszint kerdese, hogy mi az, amiert az ember tud napi legalabb 8 oraban lelkesedni ennyire. van, akinek eleg a sima PC osszeszereles, van, aki tobbre vagyik.

Évezettel olvastam a threadet :-)

1. Ha GAZDASÁGinformatikára jársz, akkor miért lep, hogy van olyan tárgyad (közGAZDASÁGtan), aminek nincs (sok) köze az informatikához, ellenben van köze a szakod másik feléhez?
2. Az általad hiányolt tárgyak nem a későbbi félévekben jönnek? Hogy akarsz pl. adatbázisokkal foglalkozni, ha nincs fogalmad arról, hogy mitől függ(het) pl. egy lekérdezés végrehajtási ideje, vagy egyáltalán hogyan definiálható a végrehajtási idő?

Türelmetlen vagy :-)