Sziasztok!
Ahhoz, hogy olyan készüléket vásároljak, ami biztosan tud segíteni a navigációban bizonyos szenzorokkal bírnia kell.
Sajnálatos módon a G-sensor, L-sensor, P-sensor, mint tulajdonságokról a gugli ide-vagy oda nem nyújtottak pontos információkat.
Szakértők véleményét kérném tisztelettel, hogy a felsorolt, illetve a felsoroltakon kívül milyen szenzorokat érdemes figyelembe venni egy androidos készülék megrendelése esetén.
A válaszokat előre is hálásan köszönöm.
- 25007 megtekintés
Hozzászólások
Nem vagyok szakértő, de úgy tudom egyiknek sincs szerepe a navigációban. A G-vel tulajdonképpen a telefon helyzetét lehet meghatározni a vízszintes síkhoz képest: leegyszerűsítve ha (1, 0, 0) akkor a lapján fekszik, ha (0, 1, 0) akkor az oldalán áll, ha pedig (0, 0, 0) akkor éppen elejtetted. A P szenzor pedig a közelség érzékelő, ezt általában csak arra használja a telefon, hogy ne rakd le a füleddel, azaz ha közel van az arcodhoz, akkor kikapcsolja a touchscreent (persze van néhány vakulj paraszt trükk, pl. a P szenzor segítségével a telefon előtt legyezve számot váltani a zenelejátszón vagy a következő fényképre ugrani a fotóalbumban, de a navigációhoz nincs köze, az biztos.) Az L-sensor nem tudom mi, talán hőmérséklet / légnyomás?
Navigációhoz alapvetően GPS vevő kell, illetve egyre több készülékben van GPS + GLONASS kombó. Minél több műholdat lát a telefonod, annál pontosabban tudsz navigálni, illetve annál gyorsabban méri be az aktuális pozíciódat a navigáció elején, szóval nem mindegy, hogy a GPS 31 műholdjával tud csak dolgozni a készülék, vagy a GPS + GLONASS 31 + 24 műholdjával. Ezen kívül van még egy olyan trükk, hogy a GSM cellák illetve SSID-t sugárzó wifi-k segítségével meg lehet tippelni a tartózkodási helyet, de ehhez csak a telefonban levő mezei wifi antenna és a telefon GSM modulja kell, semmi más.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hali!
Az L sensor ha minden igaz akkor: Light sensor. Ha jól tippelem akkor a képernyő/kijelző automata fényerő szabályozását baxtatja.
Üdv:
Feri
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ehhez jöhet még a barométer, ami a magasság pontos meghatározásában segíthet. Persze, ha jól van bekalibrálva.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Megkérdezhetem, miféle navigációhoz akarod használni?
Autóval nincs tapasztalatom. Gyalogos vagy biciklis navigációhoz viszont inkább keress egy elfogadható árú GPS készüléket! Elsősorban az akksi miatt, másodsorban meg azért, mert a google maps nem minden esetben bírható rá offline működésre, az egyéb ingyenes, androidos térképekről meg nem sok jót olvastam.
Ha autóba kell, akkor nem szóltam. (akinek még futja autó üzemeltetésre, az ne sajnálja a pénzt a mobil netre! ;) )
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A mobil net ennyire azért nem para. Rendszeresen navigálok google maps-el, az út hosszától függően (0,5-1 óra autóval) alkalmanként 2 és 5 MB közötti forgalmat generál. Szerintem már minden szolgáltatónál 100 MB-okban meg GB-okban mérik a mobil netet, szóval ennek bele kellene férnie.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bennem elég mély nyomot hagyott ez a dolog két okból.
Egyik, hogy először egy mobilnet mentes Galaxy Tab-ot szerettem volna gyalogos navigációra használni.
A másik, hogy utálom, ha az én eszközeimet mások használják a saját céljaikra - jelen esetben a google a wifi adatbázisának frissítésére. Miután ezt megtiltottam a telefonnak, természetesen nem megy a térkép sem, így nem tudtam megnézni, mekkora forgalmat generál.
És hát nekem problémás az akku is, de mint mondtam, autóval, ahol rendelkezésre áll megfelelő áramforrás, nincs tapasztalatom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mármint letiltottad a wifi alapú helymeghatározást, és ettől nem megy a térkép?
(egészen mellékesen ugye a google nem (csak) a saját céljaira tárolja el a wifi hotspotok pozicióadatait, hanem pont a te céljaidra is: hogy a közeli wifi routerek pozícióját ismerve még gps nélkül is (tehát alacsony akkufogyasztással) jó közelítéssel meg tudja mondani merre jársz)
--
"I can't think of many people who deserve to go to hell, but people who teach its existence to vulnerable children are prime candidates."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Városi biciklis navigációhoz szinte garantált szopás egy "buta" GPS, kezdve az útvonaltervezéstől, illetve annak hiányától. Városban inkább online térképeket használok online útvonaltervezővel, ennek nem ellenfele a buta GPS. Egy 6Ah-s USB-s pótakku 6-8 óra telefonos navigálás, zenehallgatás után még félig van. Offline túrán meg precaching-elem a terület online csempéit wifiről.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én egy Garmint használtam. Nem mondom, hogy nem voltak anyázós korszakaim, mert olyan idióta útvonalterveket hozott össze, hogy a négy kilométeres útból 12km-t csinált, de arra, hogy ismeretlen helyen eltaláljak A-ból, B-be, tökéletesen megfelelt.
Max. annyi volt, hogy nem pontosan arra mentem, amerre ő mondta, ha tudtam, hogy az indokolatlan kerülőút.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm az eddigi válaszokat, kedvesek vagytok.
Ugyanakkor még mindig nem tudom, konkrétan mely szenzorok megléte szükségeltetik egy _nem_ Mo.-ról rendelendő telefon kapcsán.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak GPS _szükséges_, a többi nélkül is működik, csak nem olyan jól.
Egyébként meg kb. minden mai okostelefonban hasonló szenzorok vannak, szerintem ne ez alapján válassz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aminek benne _kell_ lennie a navigációhoz, az mind benne van. Gps, meg esetleg iránytű, hogy álló helyzetben is tudja a telefon, merre áll, hogyan forgassa a térképet a valós irányba.
Ami jó dolog lehet, de ki szokták spórolni, az a giroszenzor. Játékoknál, panorámafotózásnál, csillagnézegetős programoknál előny, hogy sokkal pontosabban, finomabban érzékeli az elfordulást (hisz ez a dolga), mint a gyorsulásmérős ügyetlenkedés.
--
"I can't think of many people who deserve to go to hell, but people who teach its existence to vulnerable children are prime candidates."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Navigaciohoz elsosorban accelerometer (G) kell, de a giroszkop ill az iranytu" (magnetometer) sem art ha van. A G az onmagaban keves lehet: ha a szenzor (telefon) a fuggoleges tengely korul fordul el, akkor semmilyen mas informacio nincs a helyzetrol - igy egy esetleges gyorsulast akar lassulaskent is tud interpretalni, ha epp 180-kkal elfordul. Nyilvan nem ennyire szelsoseges a helyzet de ezen tulajdonsag miatt hibak lephetnek fel. Magnetometerrel nyilt terepen ez kompenzalhato, de pl alagutban mar az sem fog menni. Ekkor a giroszkop segithet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tényleg nem kötekedésből, de van olyan navigáció (vagy gps modul?) ami ezeket az információkat érdemben felhasználja?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ahogy mondani szoka's, az ma'r csak szoftverkerdes hogy ezekbol mit hasznalnak fel ;) az informacio ott van. Az ketsegtelen, hogy a/ vannak olyan androidos telefonok amikben ezek (accel, gyro, magneto) benne vannak b/ ezt a 3at kompletten hasznaljak pl autonom modban modell helikopterek reptetesere es stabilizalasara (ami kicsit advancedebb feladat, szvsz, mint a mezei navigacio).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem ez butaság. Accelerometerrel - ahogy írtad is - a függőleges tengely körüli elfordulás nem mérhető, szóval pont a kanyart nem fogja érzékelni. Giroszkoppal tényleg sokkal jobb a helyzet, de az egyrészt ritka, hogy be lenne építve, másrészt azért a kocsi / bicikli hintázik, gödörbe megy, stb. aki ebből korrekt pályát tud számolni, ismerve azt, hogy ezeknek az eszközöknek a felbontása azért nem erre lett kitalálva, hááát... A legnagyobb probléma pedig, hogy egyik általad említett szenzor sem képes földfelszínhez viszonyított sebességet mérni. Szóval ha ez alapján akarnál navigálni, akkor egészen más eredményt kapnál, ha indulás előtt vagy menet közben kapcsolod be a navigációt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A kanyarral nincs gond ;) Attol me'g mert ha a ``szenzort (telefont) a fuggoleges tengely korul forditod el'', a centrifugalis gyorsulast fogja tudni me'rni. Ha a haver e'lesen balra kanyarodik, te'ged is hozzanyom a centri az anyosule's ajtaja'hoz. Ez nem gond a szenzornak sem. A probema kvazi-elvi jellegu inkabb: ha a szenzorod a kocsihoz van rogzitve, tud kanyart is me'rni. Gyakorlati problema akkor lesz (mint ahogy irtam is) hogyha a szenzort maga't forgatod a saja't viszonyitasi rendszere'ben. A szenzor saja't maga'nak a forga'sa't tudja erzekelni giroszkoppal. Es ha a szenzor a kocsival egyutt forog akkor lesz korrelacio a dinamikus gyorsula's e's a forgasi szogsebesseg kozott. Ha a szenzort forgatod a kocsiban, akkor nem.
Hogy mennyire gyakori, az jo kerdes. Nyilvan a basic VPS-hez nem kell (vo": allitva vagy fektetve ne'zed a cica's videokat), de nem kizart hogy sokmindenbe beleepitik. Amiben "MEMS" cuccok vannak, abba biztos.
Sebesseget egyik sem, valoban. Azt nehez. Vagy az accelerot integralod, vagy a GPS-t derivalod ;) De mivel a ketto" ugyanaz kellene hogy legyen, megf. szu"ro"kkel meg egyeb szoftveres trukkokkel szepen lehet sebesseget is merni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A kanyarban szerintem nincs igazad. Tegyük fel az egyszerűség kedvéért, hogy a kocsi körpályán mozog egyenletes sebességgel. Ekkor, ha a fizikaóráim nem voltak feleslegesek, a telefonra hat egy állandó centripetális erő, ami (ha a telefon hátlappal a szélvédő felé van rögzítve) kb. az alsó élével párhuzamos, és az anyósülés felé mutat (most a gravitáció nem érdekes). Giroszkóp nélkül nem tudod ezt az erőt megkülönböztetni attól, amikor a telefon az "élével" a szélvédő felé áll, és a kocsi folyamatosan gyorsít. Vagy ha a hátlappal a szélvédő felé van ugyan rögzítve, de a kocsit oldalba kapta egy mozdony, és oldal irányba gyorsít az autó.
A földfelszíni sebességben meg az accelerot integrálva csak akkor kapsz helyes értéket, ha a kezdősebességet ismered, ami megint csak nem adott. A GPS deriváltja viszont (nyilván szűrővel, meg a technika korlátain belül) helyes eredményt fog adni tetszőleges kezdősebesség esetén is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
(most a gravitáció nem érdekes)
na, pont ezert nem teljesen jo amit mondasz ;) hogy a ba'natba ne lenne erdekes a gravitacio? ha van centrifugalis gyorsulas akkor az x+ gyorsulas az mondjuk 0.3g lesz, a z- pedig marad 1g. Igy az x^2 + z^2 = 1.1 > 1 lesz. ha csak forgatod a szenzort, akkor x^2 + z^2 = 1 marad... meg lehet kulonboztetni a ke't esetet. nem mondom hogy "siman", mert nagyon kis centrifug gyorsulas eseten a vektor hossza negyzetesen no" csak, azaz a mert gyorsulas 1+x^2/2 lesz (azaz ha x<<1, akkor az \sqrt{1+x^2} az kb 1+x^2/2). Egy masodpercnyi mintavetelezes alatt egy ilyen szenzor az kb 0.0001g-t tud merni (ennyire preciz), azaz egy sec alatt 0.01g-nyi centrifugalis ero"t mar meg tud kulonboztetni mondjuk 0.01 radiannyi (kicsit tobb mint fel foknyi) szenzor-elofordulastol. Namost, ha 36km/h-val kanyarodsz egy 100m sugaru palyan, akkor ma'r 0.1g lesz a centrifug gyorsulas, es ez me'g nem egy nagyon driftelgeto"s kanyar...
ha a kezdősebességet ismered
persze, nyilvan ez kell ;) de szerintem egy ilyen integro-diffegyenlet, numerikusan, biz hiban belul nem hiszem hogy olyan nehezen lenne kezelheto. szvsz sok infot tud hozzaadni a gyorsulaserzekelo is, elegge preciz eszkozok azok.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha végigolvasod a posztot, akkor a gravitáció azért nem érdekes, mert az mind a 3 általam felsorolt esetben ott van, ugyanarra mutat, és ugyan annyi, ezért mind a három vektort pontosan ugyanannyival módosítja. A kedvedért még egyszer, gravitációval is számolva: ha a telefon azt mutatja a példádnál maradva, hogy x:0,3g z:1g y:0g, akkor hogyan különbözteted meg, hogy most:
- az autó körpályán mozog?
- az autó tolja oldal irányba egy mozdony egyre gyorsulva?
- az autó egyenes irányba gyorsulva mozog, csak a telefont rakták "élével" menetirány felé a tartóba?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pontosan ;) ezt irtam feljebb is: Gyakorlati problema akkor lesz (mint ahogy irtam is) hogyha a szenzort maga't forgatod a saja't viszonyitasi rendszere'ben
Vilagos, ha kocsit oldaliranyba megtolja egy mozdony, egyenletesen gyorsulva, akkor az problema, azt ma'r kocsihoz rogzitett szenzorral sem lehet megkulonboztetni...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"ha kocsit oldaliranyba megtolja egy mozdony, egyenletesen gyorsulva, akkor az problema"
ha egy mozdony tolja a kocsit, akkor az a legkevesebb hogy gyorsul vagy sem, az bizony problema :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem forgatod a szenzort, fixen áll. Csak fogalmad sincs, hogy a sofőr pontosan hogy rakta fel.
Összefoglalva: mivel nem tudod a szenzor autóhoz viszonyított elhelyezését és nem tudod a kezdősebességet, G szenzorral biztosan nem tudsz navigálni. Számomra az is komolyan kérdéses, hogy pontosíthatja-e a G szenzor a GPS jelet, vagy inkább csak zavart vinne bele, ha használnánk.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hja, valódi probléma, megtol a mozdony és tépem a hajam, mert közben mondja a nő, hogy újratervezés...
--
"I can't think of many people who deserve to go to hell, but people who teach its existence to vulnerable children are prime candidates."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Gondolom Kinai okostelent akarsz. Szépek jól birja az akksijuk de a GPS-el vigyázni kell. Az MTK/Android/GPS/Kinai mobil hároszögben van valami szoftveres csapás amire nincs fix. Az XDA-n aki fejleszti a customer romot pedig nem tudja megoldani.
THL W8, 4.2.1
Probléma: GPS ugrál össze-vissza, de amikor működik akkor szuper.
--
Kristof
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, a legbiztosabb dolog, hogy ha
- már legalább fél éve a piacon levő modellel próbálkozik az ember
- ami elég népszerű ahhoz, hogy az XDA-n érdemben legyen róla topic, legyen hozzá custom ROM
- és a fórumokban jellemzően nem panaszkodnak a GPS-re.
Ekkor menni fog a navigáció biztosan.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, egy ilyen telefon, ami a kezembe került jól nem tudja a GPS-t lekezelni, de elvileg ilyen szenzorokkal bír: G-sensor, L-sensor, P-sensor...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mert a szenzoroknak semmi közük a GPS-hez. A legelső dolog, amit meg kell nézni, hogy navigáláshoz Google-t vagy Baidut akar használni - ez utóbbi Európában nem működik. Ha Google-t, akkor még mindig ott van az, hogy az 4.2.1-ig az MTK6589 chipset GPS drivere hibás az androidban, csak 4.2.2-vel működik (hacsak a gyártó valamit nem kókányolt házilag). A linket nézve ami nálad van annál mindkét probléma fennállhat. A jó hír, hogy mindkettő szoftveresen javítható. A rossz, hogy ha nem lesz annyira népszerű a termék, hogy valaki aki ért hozzá egy custom romot összedobjon, akkor nem lesz kijavítva.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A Google második találata erre a telefonra. Szerintem fogd fel tanulópénznek, és írd le 100x, hogy "Nem veszek ismeretlen terméket úgy, hogy előtte nem keresek rá a neten"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Olvastam az említett oldalt, ugyanakkor az is szerepel benne, hogy volt, akinek ment...
Most leírom 100x, hogy nem én vettem, hanem ajándékba kaptam - bár vágytam rá. Ha lesz főzött ROM, akkor használom.
Amúgy ez a dombóvári cég erre specializálódott. Beszéltem velük. Az előre megbeszéltek alapján 1,5 óra alatt megoldják a problémát; meg is lehet várni, és nem kérnek sok pénzt. Mivel Dombóvár nincs messze, egy utat megér nekem. Azt mondták, van olyan szakemberük, akinek ez nem jelent problémát. Előre főznek ROM-ot, és tesztelik is. Addig lehet csámborogni a városban. Egy próbát nekem megér.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kicsit szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy amit a gyártó olyan hardver hibának titulál, amit csak a második szériában javítottak, azt hogyan fogja tnorbika@hotmail "cég" megjavítani, akinek csak egy olyan üzenet van kinn a lapján, hogy küldd már vissza a fél éve nálad levő telómat vazze!. De ne legyen igazam. Mindenesetre beszámolsz majd róla, hogy hogyan végződött a dombóvári utazás?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hmm... Személyesen megyek..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Autoba epitett navigacios head unitokban GPS szokott lenni, mas nem. Idonkent van, ami CAN busrol kap dead reckoningot.
Telefonos navigacio elvileg hasznalhatna gyorsulasmerot vagy gyrot, de autoban nem biztos, hogy a felhasznalo megfeleloen rogzitette, emiatt nem megbizhato (meg a GPS eleg). Gyalogos modban meg a rogzites lehetosege sem megoldhato.
Iranytut elvileg hasznalhatna. Allo helyzetben gyalogos modban lenne ertelme, mert akkor GPS-rol nem jon irany. Viszont a legtobb ilyen iranytu nagyon pontatlan, es konnyen osszeszed mindenfele zavart, szoval az emiatt nem jo. (menet kozben meg a GPS sokkal pontosabb)
Orientaciot max. arra szokas hasznalni, hogy a navi allo vagy fekvo helyzetben legyen-e.
Alagutat a korabbi atlagsebessegbol es az idobol eleg pontosan meg lehet tippelni, es ritkan agazik kette. Szoval nagyjabol sejtheto, hogy merre tart a user (DR persze ott is mukodik). Ha megis van benne elagazas, csak remelheted, hogy a felhasznalo a tervezett utat valasztotta, legfejlebb amikor kier, jon az ujratervezes. :)
Egyebkent meg lehetne csinalni, hogy feltetelezik a megfelelo rogzitest (vagy menet kozben merik), es egy Kalman-szurovel meg valamilyen intelligens rendszerrel osszefogjak a gyorsulasmerot, gyrot, iranytut es a GPS-t, es szamolt erteket hasznalnak. Navihoz viszont eleg egy 10-20m pontossag is, eleg ritkan vannak meg varosban is a keresztezodesek. Savvaltaskor szamitana, de az abszolut pontossagot a GPS hibaja ugyis lerontana.
Ja, a fenyerzekelo, proxymity meg egyeb hulyesegek itt nyilvan nem jatszanak.
--
The programmers of tomorrow are the wizards of the future. You know, you're going to look like you have magic powers compared to everybody else. -Gabe Newell
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
navigaciohoz GPS kell, oszt' jovan...
milyen szenzor kellene meg ehhez?
pl. G-szenzor minek a navigaciohoz?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Képzavarban voltam, mikor a topikot indítottam, mert a telefon nem rendelkezett magnetometerrel (compass), így arra gyanakodtam, hogy ebben leledzik a GPS-képtelenségi hiba.
Most már a segedelmetekkel letisztult a kép.
Esetleg tudtok ajánlani olyan ~190 USD értékű kínai telefont, ami minimum 5 "-os, 4 magos (min 1,2-esek) dual SIM-es, és az Antutu ~ 13k környékén mozog?
Ui.: A telefont egyébként visszaküldtem Kínába, és meg is érkezett az ára.
A probléma az, hogy egy másik ilyen készülék is befutott hozzám. Ott nem fontos a GPS, így marad nálunk.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nekem Lenovo A820 van, negymagos (4x1.2Ghz), dual simes, most talan 140-150 dollar korul mozog az ara, bar ez "csak" 4.5" (nekem ez is hatalmas...), Antuturol fogalmam sincs, de a mobilarena.hu tesztjeben biztos van pontszam, mindenesetre nekem meg soha nem volt vele sebesseggondom (illetve egyszer eleg rendesen belassult, mikor a kolni katedralis alatt Ingresseztem, de az szerintem egy atomeromuvet is megfogott volna :D)
iranytu ebben sincs, de az NDrive es a Waze is tokeletesen mukodik (ahogy elindulsz, egybol 'iranyba all')
igaz hogy a GPS-t nem art egy picit butykolni hogy gyorsan talaljon jelet, de erre mar van app is, szoval pillanatok alatt megoldhato, azota meg gyorsabban is csatlakozik mint a regi Xperiam :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha navigációra akarsz telefont használni, akkor (autós, városi) navigáció esetén egy szál GPS-el el is intézted a dolgot.
Ha turista GPS-nek megfelelően szeretnéd használni, akkor e mellé szinte kötelező módon kell mágnesesség mérő szenzor (ebből lesz az iránytűd), illetve opcionálisan ajánlott a nyomásmérő (ebből lesz a precíz felbontású magasság adat, de csak akkor, ha a navigációs szoftvered rendszeresen lekalibrálja a GPS adatok alapján, amikor elérhető nagy pontosságú magasság.)
Ha akarsz égkép/csillagász navigációt, akkor ezek mellé kell az általad említett G szenzor, amely érzékeli a telefon dőlését. Ennek a plusz egy adatnak a segítségével a telefont (szintúgy megfelelő szoftverrel) távcsőre erősítve tájolás után használhatod skyguide-nak is.
Több elterjedt szenzort/funkciót nem tudok, aminek haszna lehet navigációban. (Ettől függetlenül az említett többi szenzor is fontos, csak nem navigáláskor jelentkezik a hasznuk.)
Zavard össze a világot: mosolyogj hétfőn.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni