BKV metró kivonás (no troll zone)

Sziasztok,

Épp most jöttem el Kökiről, ahol a kiírás ellenére ingajárat helyett metrópótló közlekedett. (Természetesen most az Üllőin állunk a dugóban.) Az elmúlt időben egyre gyakrabban tapasztalom, hogy a régen megszokottnál jóval több a menetidő szinte bármilyen viszonylatban.

Kérdésem ezért: mit tehet az egyszerű honpolgár?

Én ezekre a megoldásokra jutottam:

[*] Veszek autót. Ez jó lenne, de már így is járhatatlan a város és nem szeretném tovább rontani a helyzetet.
[*] Járok bringával. Ezt már most is művelem, de tapasztalat szerint csak a peremkerületekben és csak, ha a célhelyen le tudom tenni a bringát.
[*] Vegyek fel nyugodtabb életstílust. Szintén igyekszem művelni, de néha nem praktikus.
[*] Költözzek el. Akár jó is lehetne, pláne, hogy Német állampolgár vagyok, de a mostani munkahelyemen jól érzem magam, máshol pedig nehéz lenne újból kezdeni.
[/list]

Ti mit javasoltok?

Update: Felsőcsatári út-Határ út 45 perc. Gyalog gyorsabb lett volna.

Hozzászólások

budapest megérett a lerombolásra. amit ott művel a bkv (már 20 éve) az nem tömegközlekedés.
egyébként eszetlen szervezések áldozata minden utas. egyszerűbbnek tűnhet a munkahelyhez közeli albi/lakásvétel ;)
(munkahelyre mindig jobban sietünk, mint máshova)

--
Aspire_3690 & bP_10.1.1
"amióta esténként kikapcsolom a mobilomat, utolérhetetlen vagyok az ágyban." - ismeretlen szerző

kicsit furcsa, hogy ezek az események akkor történnek, amikor párhuzamosan fut egy Alstom vs BKV ügy is.
úgy hat, hét éve rendszeresen kigyulladtak a BKV Ikarus buszai, állítólag a szigetelés hibája miatt. nem sokkal a "kampány" után a BKV szakított az Ikarus autóbuszgyárral és a Volvónak adott egy hatalmas megrendelést. Se előtte, se utána nem volt hasonló tömeges buszgyulladás.
mostanában azok az orosz gyártmányú metrókocsik hajlamosak lángot kapni, amelyek korábban probléma nélkül üzemeltek évtizedekig.
az ipari lobbizás útjai kiszámíthatatlanok.

áh, ez mindennapos.
pár éve szilveszter magasságában (ezért nincs meg az évszám:) hallottam egy sztorit, hogy egy (maradjon névtelen) hivatal úgy cserélte le a DB2-t Oracle-re, hogy:
Hivatal: DB2 nem jó, kell Oracle!
DB Guru: De mégis mi a baj vele?
H: az, hogy nem jó!
G: komolyan. lassú? leáll rendszeresen? megszakértem, kurvajó leszesz!
H: nemkell, mert rossz, Oracle jó, az kell.
G: akkor igazából csak úgy váltani akartok?
H: igen, mert nem jó!
G: felőlem...

aztán váltottak, s kiderült, hogy azért volt "rossz" a DB2, mert az új osztályvezető rokona kitaláljátok hol dolgozott és %-ot kapott. Lecserélték, s minden ugyanolyan volt, válaszidőre, teljesítményre, etc.

Extra poén, hogy állítólag azelőtt egy kormánnyal pont ugyanígy álltak át Oracle-ről DB2-re...
japersze öröklicenc, 500 év support, etcetc mindenből.

Szóval ne csodálkozz, meg kb akkor volt az az Ikaruskigyulladgatás, amikor a 67-es vonalán járó buszoknak kampányszerűen kezdett eltörögetni a bal hátsó féltengelye a Keresztúri-Kerepesi kereszteződésében...

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Nem csak a lobbirol van szo. Azert lassuk mar, hogy muzeumba valo koru buszok vegeznek napi szintu szallitast, tobb busz mar rohad szetfele. Gyanitom a metrokocsikat sem surun cserelgettek, nem csodalom, hogy tizen-huszon ev alatt tonkrementek. Semmi nem orokeletu.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

Persze, hogy nem 1-2 evre tervezik oket, de azert az gondolom benne van a pakliban, hogy "megfelelo karbantartas mellett". Gyanitom, hogy a 60 eves uszaly se uszkalna olyan jol, ha ugy tartanak karban, ahogy a BKV a buszait. Semmi sem orokeletu, foleg, ha nem gondozzak.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

A "múzeumi korú" buszokkal semmi gond nem lenne, ha a tisztelt utazóközönség nem verné szét illetve nem ürítené mindenféle végtermékét benne/rajta.

Bár láttam már repedt ablakkeretet barkácsmódon meghegesztve, de ez kétlem, hogy gyártási vagy szériahiba lett volna, mert csak egy buszon láttam. Az meg más kérdés, hogy nincs egy rendes hegesztője a műhelynek, garázsnak - pláne más ha nem is BKV-s, hanem alvállalkozói buszról van szó.

Az pedig egy külön élmény, amikor elmegy melletted egy ilyen matuzsálem busz, és egy gázfröccsel az arcodba tol annyi cuccot, hogy kevesebbet kapnál, ha a buszról mindenki átszállna egy 10 literes fogyasztású 10 éves kocsiba. Erről pedig nem az utazóközönség tehet.

Azt tudtátok, hogy Sopronban:
- leghamarabb 20 percenként megy ugyanaz a járat (jellemzőbb a félóránként, óránként)?
- a leghosszabb helyi járat ~7 km
- a buszjegyár 260-300 Ft, és csak 1 útra, 1 járatra szól
- a havi bérlet 5810 Ft
- nincs buszsáv
- összesen 21 járat van, amiből vannak amik csak 1 nap 3-4x mennek.

Szerintem ennél a BKV jobb lehet.

Sopron - ahogy mértem - max. 6km, Bp. 22km, és abban még nincsenek benne a környező települések, ahonnét sokan járnak be. Bp. 1.7M lakos, Sopron meg 60.000, azaz nem összemérhető a kettő.

Ha a te elméletedből indulok ki, akkor otthon, Békésen a legborzasztóbb az élet, tombol a nyomor és a szegénység, mert van ugyan helyi járat, ám az naponta 3-4x jár összesen. Valahogy mégis jobban érzem ott magamat, és biciklivel bárhol ott vagyok max. fél óra alatt.

Valószínűleg földik lehettünk valamikor, mert én is Karinthyba jártam ahogy Te is!? Csak én akkor kezdtem ott amikor megnyilt, előtted min. 1 évtizeddel.

A közlekedés Délpestről még gimnazista koromban is xar volt. Ferihegyről az akkori 93-as (ma 200-as) + a metró bő 1 óra volt a Deákig, ha jó volt a közlekedés. Most ugyan már csak ritkán járok arra, akkor is főként autóval. Ha meg gyalogosan megyek akkor vonatot preferálom.

Ha van lehetőséged rá, akkor érdemes a Ferihegy1 - Pestlőrinc - Köki - Kőbánya felső - Zugló - Nyugati viszonylat bármelyikén felpattanni egy zónázóra. A Dotrollhoz Kőbánya felső elég közel esik :)
Elviekben az IC nem használható BKV bérlettel, de nem szoktak vele foglalkozni a jegykezelők. Max veszel tőlük egy jegyet ami emlékeim szerint 150 és 280Ft között van egy útra. 5-10 percenként ki lehet fogni egy vonatot, ami bevisz a városba max 20 perc alatt.

Szerk: Ha kocsival mennék, a Kozma u. -> Jászberényi u. -> Élessarok felé venném az irányt az Albertirsai u (Dotroll) felé. Van arra felé elég sok menekülő útvonal is, ha a Jászberényi beállna...
Még ami eszembe jutott: egy robogó beszerzése is meggondolandó.

---
Song of the 2nd Moon http://youtu.be/MSoAzONw-a4

Esélyes, 2004-ben végeztem, de a mai napig visszajárunk péntekenként a rendszert karbantartani.

Ami a közlekedést illeti, a DHQ-ba pont el tudok jutni bringával 25 perc alatt (95-ös busz: 50 perc). Ami sokkal jobban fáj, az a metró / 50-es villamos vonalán folyó állandó töketlenkedés.

Nem egyszer tapasztaltam, hogy amikor az Üllői (a Határ úttól, ahol 2x1 sávra csökken) bedugul, akkor az Ady Endre úton golfozni lehetne, annyira üres. Mondjuk az is beszűkül - és be is dugul - később, de szerintem itt lenne értelme az "okos" gps-eknek, amik ilyenkor jelezhetnék, hogy tesó, ott egy 2x2 sávos út, üresen, akár arra is mehetnénk.

Az 50-essel csak egy megállót megyek (illetve általában azt is csak gyalog), jobban nem ismerem, de gondolom annak meg a keresztforgalom tesz be.

Az 50-es az kriminális. Minden utca sarkon és fatövében megáll. Nem is tudom talán van vagy 20 megállója is a 8km-es szakaszon. Ez 20km/h átlagsebességet jelent. Hiába "zártpálya", a keresztforgalom van 50m-enként a keresztutakról. A Lajosmizsei vasút néha, a villamos sinek mögé épített CBA, aztán benzinkút folyamatosan lassítja az 50-es forgalmát. aki ismeri környéket tudja a káosz jelentését. Aki a 50-es villamosra ül fel, az tudja azt is, hogy nem a "tézsévé" járaton utazik.

Az Üllői elég veszélyes dugulásügyileg, 7-12 és 15-19 között igen forgalmas. Először a kispesti lakótelep, aztán a Szabó Ervin és Simonyi Zsigmond utak Kispest és Csepel és Kőbánya közti keresztforgalma, azután Lajosmizsei vasút, utána Havanna forgalma, és a 4-es úton ingázók tömege akadályozza. Még szerencse hogy a "Nagy Burma" forgalmat már nem bonyolít. Tetézi a forgalom lassítását az észnélkűl az Üllőire épített közlekedési lámpaerdő rendszer is. Az Üllői 20 éve is katasztrófa volt és most is az. Csak annyit változott hogy több lett az autó rajta, és minden kereszteződébe lámpa került.

A gyorsforgalmi lényegét ma sem, és soha sem értettem. Amikor egy túlméretes kamion behajt és a Felsőcsatárinál szembesűl tévedésével, akkor a gyorsforgalmi lehal, és egy 5km-es tolatás következik vissza a Határ útig. Szinte hetente látni rendőri segítséggel tolató kamiont. Ha csattanás van rajta akkor "sekisebe" állapot áll elő szintén. A Gyömrői csak harckocsival járható. Persze a gyorsforgalmira is sikerült beépíteni 28db aknafedelet az út síkja alá kb 10 centivel (komolyan megszámoltam párszor mert kurva idegesítő), de az legalább máshol sima. A Gyömrői nem az, aki rendszeresen azon jár annak félévente gömbcsukló csere garantált.

Lehet még Délpest felé próbálkozni az M0-on, ami egyrészt 60km kerülő, másrészt szerencsejáték mert az is napi rendszerességgel beáll.

A BKV elég gyatra, de Délpestem szerintem az egész úthálózat az ami nem bírja elvezetni Budapest legnagyobb kerületeinek, illetve az agglomeráció forgalmát. Ide kerékpárutak, metró kell a Liszt Ferenc Repülőterekig vagy közvetlen vonat, és hatalmas P+R parkolók és útrenoválások kellenének, de tegnapra. A BKV azért lassúl mert az sem tud haladni.

---
Song of the 2nd Moon http://youtu.be/MSoAzONw-a4

En speciel kocsival jarok mindenhova es nagyon ritka hogy dugoba keruljek akar napkozben is. Ha pedig ez tortenik akkor mellekutcakon kikerulom a dugot es voila. Soha nem ertettem, hogy mirol beszelnek az emberek. Budapesten igenis lehet normalisan haladni kocsival. Ez viszont Debrecenre nem igaz, mivel ott az emberek 60-s tablanal is 30-al mennek a 2 savos uton, egymas mellet.
Ami BKV -val 1 ora az kocsival kb. 5-10 perc.

Épp most hoztuk ki az egyik gépünket a Petőfi Sándor utcai gépteremről. Tudnék vitatkozni azzal a kijelentéssel, hogy "Budapesten igenis lehet normalisan haladni kocsival". Nyilván vannak olyan részei ahol lehet, de vannak olyanok is, ahol a láb nélkül közlekedő hajléktalan leelőz, vesz egy fagyit, visszajön, és még mindig előrébb van mint mi.

Volt, hogy 40 perc volt csak az, mire az Adatparktól eljutottunk az Andrássy út elejéig, mert a Hősök tere felé akartunk menni vagy a Nyugati felé. Ugye onnan csak a Kálvin felé tudsz kijönni (József Attila út nem játszik, mert a követség előtt ott a tuskó és főműsoridőben a szálloda előtt macerás egy visszafordulás, ami amúgy ott tilos is) egy egysávos úton, aminek az áteresztőképessége a nulláva egyenlő, a felhasználói élményt pedig tovább fokozzták a szálloda előtt álló buszok/taxik... És persze a kiskörúti dugót is végig kellet állnunk, mert ha kijutottál odáig, akkor csak jobbra lehetett menni. (vagy legalábbis akkor csak arra lehetett, mikor jártam arrafelé. Azóta meg nincs ott dolgom, így nem megyek oda)

Ha jól tippelem, ez az a metrópótló ami mostanában hétvégén a metró helyett közlekedik. Értem, hogy nem vigasztal, hogy máskor milyen jó, ha egyszer ott ragadsz a dugóban, de ez csak ideiglenes probléma.

Részemről a BKV-taxi kombót használom. Azaz általában BKV-zom, gyárba ki, aztán haza. Ha sietek valahová, akkor utv.hu és megnézem, hogy érdemes-e taxit hívni. Mert a zárt pályás közlekedés (villamos, metró, vasút) azért elég gyors tud lenni.

Illetve reggel/este azt a két buszmegállónyi távolságot inkább gyalog teszem meg a metróig (bár télen inkább nem), mert az időt tekintve több ugyan mintha busszal mennék, de nem jelentősen, és a mozgás az meglehetősen hiányzik.

Járhatnék kerékpárral is, de ahhoz a minimum egy zuhanyzó lenne a cégnél.

Valóban hetek óta van, de mindig variálnak, hol ingavonat (ami csak kicsit szar), van, amikor pótlóbusz. Eddig hétvégén nap közben legalább volt ingavonat. Azt meg egyenesen nem értem, hogy miért az Üllői úton mennek a buszok, amikor ott van a Vak Bottyán utca tök üresen. Arról meg nem beszélve, hogy az Üllői utat a Határ útnál nem akkor kéne lezárni, amikor a pótlók mennek, mert azért volt a dugó.

Az Üllőin pénteken is lezártak fél sávot kifelé. Vagy gyakorlatoztak a rendőrök vagy unatkoztak, nem tudom, mert egyébként meg az Üllőibe később befutó utak (Szalay utca, Korvin körút) nem voltak lezárva, így ha valaki akart, akkor került egy-két percet és ugyanott volt.

"Azt meg egyenesen nem értem, hogy miért az Üllői úton mennek a buszok"

Próbálok értelmet magyarázni bele azzal, hogy egyébként is sokan menne arra, azért. Persze épp arra kéne mennie, ahol nem járnak sokan, egyrészt hogy haladhasson, másrészt meg ott az 50-es villamos, zárt pályán.

Plusz a metró útvonalától eléggé messze van, ezt se értem igazán, hogy miért. Hacsak azért nem, mert macerás lett volna ráfordulni a Határ úti megállóra - meg megfordulnia meg minden.

Nem a metrópótlóval magával van baja, hanem a dugókkal.

Valamint úgy kezdte, hogy "a kiírás ellenére", tehát vagy baleset volt (de azt írta volna a média), vagy annak ellenére, hogy tervezetten metrópótlók járnak, azért csak szívatják a jónépet azzal, hogy nem kapcsolják ki/takarják le a "rendes" jelzéseket, táblákat. Esetleg az egyik troll ott topoghatna, hogy ha valaki havonta/(fél)évente egyszer feljön pestre rokonlátogatni, akkor ne ott keresse az ismeretlen helyen, hogy most honnét is indul a metrópótló.

Egy pillanatra gondold vegig, miert van dugo.

Nyilvan dugo azert van, mert sok embernek van autoja. Bar (trollok kedveert) az osszefugges nem ennyire egyenes, de a dugo kialakulasahoz mindenkepp egy szukseges feltetel.

Erre a dugoba kerulesre az lenne a megoldasod, hogy veszel egy autot? Ugye nem :)

Vannak osszecsukhato bringak (kemping es tarsai), lehet koltozni a varoson belul is, lehet, robogoval meguszod a dugot.

Itt Berlinben speciel ceges bringak is vannak, a menedzserek azzal jarnak a telephelyek kozott.

Azert a dugok kialakulasaban nem kis mertekben hozzajarulnak azok is, akik csak-azert-is alapon bemennek a keresztezodesbe, mikor mar sarga/piros a lampa, gondolvan, hogy meg befernek. Aztan csodalkoznak, hha az oldalrol jovo kocsis dudal.

(Masik kedvencem, ami miatt neha ingerenciat erzek, hogy megrugdossam kicsit a masik kocsijat az az, amikor a zebrara allnak ra. Rosszabbik, amikor busszal. Persze, nem a BKV-sok).

----------------
Lvl86 Troll

ami engem a storyban zavart az a következő:
Tarlós bejelentette, hogy gyulladnak a metrókocsik és jaj jaj, ki kell vonni a 30 évnél idősebb szerelvényeket.

Majd, sem a tudósításban, sem a főpolgármester weboldalán nem találtam egy konstruktív, hóóó én tudom mi a megoldás.

Az első mondata, miután bejelentette, hogy ez a szitu, hogy az előző rezsim kurta el... Ami nyilván igaz is.
De, én azt gondolom és ezt láttam a németeknél is, hogy a választások után jön a party szerzon, 1 - 2 hét aztán az érdemi munka.
Csinálnak egy Tabula Rasat és elkezdik a munkát.

Magyarországon nem, magyarországon ha valaki nyer, legyen az szoci, vagy fidesz, elkezdi csépelni az előzőt.

Szóval, hiába fontos kérdés ez a városnak, egyszerűen egy felelős vezető nem állt elő megoldással, csak "reménykednek" az Alson ügy jó és faja és gyors lezárásában.

De, mivel malájziában élek, éppen leszarom mi van pesten, ahogy előttem írták találóan BP megérett már egy szőnyegbombázásra, a politikusokkal együtt.

Ha "az elődök hibáztak" elvet akarják meglovagolni, akkor kicsit mellé lőttek. A hírek arról szólnak, hogy a gyártó szerint nem biztonságos a 30 évnél idősebb kocsik használata. A most 43 éves kocsik (5 db.) 13 évvel ezelőtt lépték át a bűvös 30 éves kort. 2011 - 13 = 1998. Jééé, akkor éppen a FIDESZ került kormányra. A most 41 évesek (38 db.) is még az előző FIDESZ kormány idején érték el a 30 éves kort.
Azon persze lehet rágódni, hogy a fővároshoz tartozik a BKV, és annak a vezetése csak most változott. Ez igaz, de a BKV önálló, a kormánytól független fenntartására a főváros soha sem rendelkezett elegendő forrással. Az állami támogatás nélkül már rég csődbe ment volna, így a mostani helyzet kialakulásában minden eddigi kormány "tevékenyen" részt vett.

-----
"Én vagyok a hülye, hogy leállok magával vitatkozni."

nem akarom védeni a fideszt, merhogy szarjonsünt, de 13 éve ugyan fidesz kormányunk volt, de a főpolgármester ha jól emlékszem akkor is demszky :) szóval szdsz....

Nyilván az, hogy a város ilyen és a tömegközlekedés ilyen, abban hatalmas szerepe van az összes kormánynak, az összes eddigi főpolgármesternek és azért legyünk őszinték, a lakosoknak is :)

Azt szeretném kérdezni, hogy a 4+8 éves szdsz-mszp regnum alatt (ebből 4 év ugye erős 2/3-ad volt) mi volt napirenden és hogy milyen előremutató dolgok történtek a bp-i közlekedésben. (Itt most nem arra gondolok hogy vettünk unijós pízből 38 kombinét, hanem koncepció szintű történésekre lennék kiváncsi.)

" A vidék felvirágoztatása volt napirenden,"

Kérdésem pedig a következő: Ez miért baj? Végül is a lakosság 80%-a vidéken él. Végül is az egyetlen gazdasági ágazat ami még működik az a mezőgazdaság. Végül is a vidék tartja el a városi lakosságot is. Irodai munkából nem lakik jól senki, és IT nélkül is nő a búza.

---
Song of the 2nd Moon http://youtu.be/MSoAzONw-a4

A mezőgazdaság termeli a gdp olyan 5 %-át, kb. ennyire jelentős. És úgy képes baromi drágán és rossz minőségben termelni, hogy iszonyat EU támogatást kap.
Egy rossz vicc az, hogy működik.
Nem mellesleg ha nekem, mint IT munkásnak van munkám és fizetésem, akkor kb. pont leszarom, hogy a magyar mg. termelte-e a kajámat, vagy a szlovák vagy az osztrák, _nekem_ lesz mit ennem. Persze nyilván örülnék a magyarnak, de nem lennék meglepve, ha az általam fogyasztott kaja negyede, de akár fele is import lenne...

Tudod mennyi támogatást lehet arra kapni, hogy hagyd fel a szőlőt, a gyümölcsöst, stb. amiből túltermelés van az eu piacon?

jól példázza a cukorhelyzet a dolgot, egy évtizede rengeteg támogatást kaptak arra, hogy zárják be a cukorgyárakat, és lám mi lett a helyzet ebből, lassan úgy függünk a cukor importól mint a szénhidrogén importtól.

A túltermelés leállítása közös érdek, ugyanis ha túltermelés van, akkor az árak padlón vannak, és a mg. csak komoly támogatással életképes még normális árak esetén is, ha pedig túltermelés van akkor még többet boríthatunk bele.

A cukorral pedig tudomásom szerint az volt a helyzet, hogy a répacukor helyett inkább a nádcukor termelést preferálja az EU, a másik dolog pedig az importvám bevezetése volt, amivel a belső termelőket akarták megvédeni. Ráadásul volt egy nagy ugrás a cukorárban, de az azóta "helyreállt", csak a magyar kisker árak valamiért nem követik. Itt is inkább nyerészkedés van a dologban, és nem valós piaci okok, mert pl. Ausztriában és Szlovákiában is olcsóbb a cukor, mint itthon.

Ausztriába vesszük a cukrot és ott is emelkedik az ára, akkor most vagy az osztrák se követi le, vagy tényleg drágul

A cukorgyárakat azért lőtték le, mivel akkor volt nagyon olcsó import cukor, és azt mondta, hogy az biza milyen jó lesz. Csak közbe Dél-Amerikába inkább mást termelnek, nem cukrot, (vagy nem adják olcsón?) így beszoptuk.

És ha mondjuk a franciák túltermelnek kukoricából, akkor miért a magyar kukoricatermelést kell leállítani teljesen, ahelyett, hogy a mindenki kevesebbet termelne (most ez a példa volt)?

"Ausztriába vesszük a cukrot és ott is emelkedik az ára, akkor most vagy az osztrák se követi le, vagy tényleg drágul"

Marshall-kereszt: tjárnak a magyarok, megnőtt a kereslet :)
Egyébként a cukor világpiaci ára tényleg csökken, az év eleji 140 Ft/kg árról májusra 90-re esett, forrás: http://index.hu/gazdasag/magyar/2011/06/01/hogyan_valtozott_a_cukorar/

"A cukorgyárakat azért lőtték le, mivel akkor volt nagyon olcsó import cukor, és azt mondta, hogy az biza milyen jó lesz. Csak közbe Dél-Amerikába inkább mást termelnek, nem cukrot, (vagy nem adják olcsón?) így beszoptuk."

A bioetanol a kulcsszó, azt a baromságot nyomják, ez nyomja fel az élelmiszerárakat. Mindezt úgy, hogy még magas olajár mellett se igazán éri meg...

"És ha mondjuk a franciák túltermelnek kukoricából, akkor miért a magyar kukoricatermelést kell leállítani teljesen, ahelyett, hogy a mindenki kevesebbet termelne (most ez a példa volt)?"

Nem tudom, hogy pontosan hogy volt, szerintem globál EU volt, csak a magyar kormány baromi sok kvótát adott el, és a magyar termelők is rákattantak az "ingyen pénzre"

"A bioetanol a kulcsszó, azt a baromságot nyomják, ez nyomja fel az élelmiszerárakat."

Van egy nagyon erős lobby akiknek érdekükben áll mindez. Lásd a borpiacot, ahol kötelező jelleggel az állam lepároltatott jelentős mennyiségű bort ipari szárazalkoholnak. Itt van a jogszabály ami alapján ez történik. A lepárlás után még támogatást is fizetnek a termelőknek. A boltok polcaira meg csak a >1500Ft-nál drágább magyar termék kerül ki, míg a chillei vagy USA borok 4-500Ft-os áron dömpingben mennek...

---
Song of the 2nd Moon http://youtu.be/MSoAzONw-a4

Van erre parlamenti vizsgálóbizottság, ami ezt majd kideríti :)

Röviden: a világpiacon túltermelés volt cukorból, ezért az EU támogatta a cukortermelés csökkentését. A kormány visszaadta a kvótákat, ezért kapott pénzt, ennek egy része ment a cukorgyáraknak és a cukorrépa termelőknek, akik bezárták a bótót pénzér, címszavakban ennyi. Bővebben: http://index.hu/gazdasag/magyar/2011/05/10/cukorar/

Egyébként indexes cikk szerint 12 gyár volt, nem 14, de ez részletkérdés.

Valahogy nem nagyon hallottam tiltakozást se a cukorrépatermelőktől, se a cukorgyáraktól, se az akkori ellenzéktől.

Szerintem nem indokolja a magyarországi kisker cukorár 150 Ft-os emelkedését az, hogy a világpiacon a cukor ára felment 70 Ft-ot, szerintem itt valaki megint gennyesre keresi magát...

"És úgy képes baromi drágán és rossz minőségben termelni, hogy iszonyat EU támogatást kap."
Magyarországon van kb. 5mrd Ha termőföld. Ebből 3mrd-ot művelnek. 1mrd állami tulajdon, és 1mrd spekulánsok kezében van, akik csak a támogatást veszik fel. Az elmúlt évben ~50eFt / Ha volt a támogatás. Nyilván az 1mrd Ha területet vissza kell államosítani, de az nehéz menet lenne.

"A mezőgazdaság termeli a gdp olyan 5 %-át, kb. ennyire jelentős."
A termelő megkeres 1 egységet, a kereskedő rátesz 2 egységet, a feldolgozó ipar megint 1 egységet, és a kiskereskedelemben és a logisztikában is van extraprofit. Szóval az árképzés alapján nem lehet hasznosságot mérni, mert ha nincs termelés akkor a többi iparág sem termel GDP-t. Másrészt az állami területeket is hasznosítani kéne.
Tehát a mezőgazdaság húzza magával az energia ipart (ugye a gépek nem vitorlával menek, a szolgáltató ipart (logisztika), a kereskedelmet, a vegyipart (műtrágya és növényvédőszer gyártás) és indirekt módon a távközlést, IT-t stb.

A mezőgazdasági termelés jelentős része külföldre kerül értékesítésre, és mivel korlátolt a termőterület nagysága, ezért ennek is árfelhajtó hatása van a piacon.

"Nem mellesleg ha nekem, mint IT munkásnak van munkám és fizetésem, akkor kb. pont leszarom, hogy a magyar mg. termelte-e a kajámat, vagy a szlovák vagy az osztrák, _nekem_ lesz mit ennem."
Azok a termékek amiken idegen származási országot látsz, nagyrészt valami ÁFA/adó csaló/kiskapuzó szervezett munkája miatt néznek ki úgy. Nem akarok nagyon tippeket adni, hogy miért utazik idegen országba az árú, és jön vissza idegen származási helyet feltüntetve nem is egyszer hanem többször. De ezt a módszert a számítástechnikai cégek is ismerik és használják. Nemrég kérdezték, hogy miért lehet néhány kiskerben olcsóbban venni monitort mint a nagykerben? Lehet tippelni...

" Persze nyilván örülnék a magyarnak, de nem lennék meglepve, ha az általam fogyasztott kaja negyede, de akár fele is import lenne..."
Vissza utalok 3. bekezdésemre.

"Egy rossz vicc az, hogy működik."
Csak úgy jelzem neked iparunk az nem nagyon van már, ásványkincsünk úgyszintén nagyon nincs. Logisztika az van, autópályánk is van -denagyondrágán; most már vasútépítésben van a tuti biznisz, mezőgazdaság meg 60%-ban megvan még (3mrd Ha művelve van).

"A termelő megkeres 1 egységet, a kereskedő rátesz 2 egységet, a feldolgozó ipar megint 1 egységet, és a kiskereskedelemben és a logisztikában is van extraprofit. Szóval az árképzés alapján nem lehet hasznosságot mérni, mert ha nincs termelés akkor a többi iparág sem termel GDP-t."

Nem értem, mit akarsz ezzel mondani.

"Másrészt az állami területeket is hasznosítani kéne."

Szerintem hasznosítva vannak, ezek nagyrészt erdők (az ország teljes területének kb. 20 %-a), ilyesmi

"Tehát a mezőgazdaság húzza magával az energia ipart (ugye a gépek nem vitorlával menek, a szolgáltató ipart (logisztika), a kereskedelmet, a vegyipart (műtrágya és növényvédőszer gyártás) és indirekt módon a távközlést, IT-t stb."

Ilyen alapon egyrészt minden alapja a mezőgazdaság, illetve a mezőgazdaság helyére tetszőleges gazdasági ág behelyettesíthető...

"A mezőgazdasági termelés jelentős része külföldre kerül értékesítésre, és mivel korlátolt a termőterület nagysága, ezért ennek is árfelhajtó hatása van a piacon."

Kb. a fele az export, én úgy tudom.

"Azok a termékek amiken idegen származási országot látsz, nagyrészt valami ÁFA/adó csaló/kiskapuzó szervezett munkája miatt néznek ki úgy. Nem akarok nagyon tippeket adni, hogy miért utazik idegen országba az árú, és jön vissza idegen származási helyet feltüntetve nem is egyszer hanem többször."

Ne haragudj már, de ez hülyeség. Ha ez igaz, akkor ezzel a fenti exportos érved hatástalanítod, másrészt meg nem erről van szó. Én egy bizonyos márkájú szlovák virslit szoktam venni, mert jó minőségű, ami magyart próbáltam az 1,5x-es áron is sokkal szarabb volt. Most tavasszal a jó minőségű spanyol narancs olcsóbb volt, mint a jó minőségű magyar alma, a ránézésre léalma minőségű magyar alma volt kb. ugyanolyan árú. Ilyenekre gondoltam.

"De ezt a módszert a számítástechnikai cégek is ismerik és használják. Nemrég kérdezték, hogy miért lehet néhány kiskerben olcsóbban venni monitort mint a nagykerben? Lehet tippelni..."

Igen, nagyban megy az adócsalás, ez egyértelmű. De az is benne lehet, hogy a magyar nagyker / importőr brutális árrését kihagyják, és inkább megveszik pl. egy osztrák nagykerben és azt importálják...

"Csak úgy jelzem neked iparunk az nem nagyon van már, ásványkincsünk úgyszintén nagyon nincs."

Azért az ipar/szolgáltatás adja a gdp 96 %-át, az export 90%-át, ilyesmi. Ásványkincs nincs, ez nem is kérdés.

"Logisztika az van, autópályánk is van -denagyondrágán; most már vasútépítésben van a tuti biznisz, mezőgazdaság meg 60%-ban megvan még (3mrd Ha művelve van)."

Ez mind igaz, csak a mezőgazdaság vagy baromi kevés embert tart el (iparosított, nagyüzemi), vagy versenyképtelen bármekkora támogatással (kb. lóval szánt, 1 ha-on gazdálkodik, stb.), szóval itt nagy kiugrási lehetőség nincs. Amit lehetne csinálni az az, hogy ráállni jó minőségű és drágán értékesíthető termék (pl. bio) előállítására, csak ehhez kellene egy nagyon durva minőségbiztosítás is, ugyanis ha ez nem lenne hamar borulna a produkció. Emlékszem még arra, amikor egyik napról a másikra nem vették át a meggyet, vagy ha igen akkor kb. tizedáron, ugyanis a németek nem vették át a magyar szállítótól azért, mert az előző szállítmányban az éretlen meggytől a kövekig minden szart találtak a felső 2 sor alatt. Egy ilyen hibát évekbe kerül kijavítani, és biztos itt is meglenne a nyerészkedő réteg. Viszont ebből semmi se lesz, egyrészt mert a termelők még a kereskedőkkel szemben se képesek egységesen fellépni, tehát egy ilyen magán/kamarai rendszer nem lesz, másrészt az állam meg egyetlen feladatát se képes normálisan ellátni, szóval jól működő állami minőségbiztosítás / védjegyrendszer se lesz, ha lesz valami akkor az baromi drágán és rosszul fog működni...

"Szerintem hasznosítva vannak, ezek nagyrészt erdők (az ország teljes területének kb. 20 %-a), ilyesmi"

1mrd Ha állami tulajdonban lévő termőföldről írtam, és másik 1mrd Ha magánkézben lévő de nem megművelt területről. Ezek néhány spekuláns csoport kezében vannak. Emlékezhetsz még rájuk mindenhova kiakasztott tábláikról: "kárpótlási jegyet vennék"

"kb. lóval szánt, 1 ha-on gazdálkodik, stb"
Igen vannak nagyon kis területek, amit nagyüzemi műveléssel nem lehet hatékonyan művelni. Családi gazdaságnak <=300Ha területméretig minősűl, ami már jelentős gépesítést igényel, és jelentős jövedelmet is termel.
Az 1-2ha méretű területek abban az esetben hoznak jelentős hozamot, ha magasabb mezőgazdasági kultúrát telepítenek rajta. 2009-es kalkulát adat, hogy 1Ha szabadon termesztett paradicsom ültetvény évi 3MFt-ot is hoz. Ha mindez passzív üvegházban történik, ennél jóval magasabb jövedelem érhető el. Dísznövény termesztéssel, ennek a 2x-e is elérhető nagyon alacson AK értékű, rossz minőségű területen, hiszen ott táptalajban történik a termesztés.

---
Song of the 2nd Moon http://youtu.be/MSoAzONw-a4

"1mrd Ha állami tulajdonban lévő termőföldről írtam, és másik 1mrd Ha magánkézben lévő de nem megművelt területről. Ezek néhány spekuláns csoport kezében vannak. Emlékezhetsz még rájuk mindenhova kiakasztott tábláikról: "kárpótlási jegyet vennék""

Eddig rendben van, de a spekuláns ugye arra játszik, hogy később eladhassa drágábban, addig viszont áll benne a pénze. Vagyis simán jól járna, ha akármilyen alacsony áron bérbeadná ezt termelőknek, akik termelnének rajta, mert annyival is többet nyerne a bulin. A kérdés csak az, hogy vannak-e termelők, akik ezt bérbevennék, és ezen nyereségesen képesek működni? Mert ha vannak, akkor csak össze kellene őket hozni.

"Igen vannak nagyon kis területek, amit nagyüzemi műveléssel nem lehet hatékonyan művelni."

Ezeket kellene megfelelően nagy "birtokká" összerakni.

"2009-es kalkulát adat, hogy 1Ha szabadon termesztett paradicsom ültetvény évi 3MFt-ot is hoz."

Ha
- van ára a paradicsomnak (nincs túltermelés)
- nem veri el a jég
- nem rohad ki a belvízben
- nem lopják szét a megélhetésiek
stb.
Viszont a hipotetikus 3 millából költened kell palántára, permetezésre, szállításra, stb., a maradékból még adózol, ez-az-amaz, aztán ott vagy, hogy kb. minimálbérért szoptál nem keveset.

"Ha mindez passzív üvegházban történik, ennél jóval magasabb jövedelem érhető el."

Amihez természetesen meg kell építeni a passzív üvegházat, ami 1 ha esetén nem kis költség, és nyilván ennek költségét (és az építésre felvett hitel kamatát) is ki kell termelni.

"Dísznövény termesztéssel, ennek a 2x-e is elérhető nagyon alacson AK értékű, rossz minőségű területen, hiszen ott táptalajban történik a termesztés."

Ami egyrészt speciális szakértelmet igényel, másrészt sokkal kisebb a piaca, mint a kajának. Szopó lesz, ha nekiállunk 2 mrd ha-on dísznövényt termeszteni :)

Vicces gyerek vagy te, ha a bármikori kormányon akarod leverni az ország egyik helyi közlekedési vállalatának teljesítményét. Ez ugyanis pont azt sugallja, hogy elképzelésed sincs, hogy pont a kormánynak és a kerületeknek rohadtul nincs beleszólása a BKV működésébe, azt bizony csakis a főváros vezetésén kérheted számon. Szóval Tarlós nagyon is helyesen rugdossa Demszki kollégáját.
Az állami támogatással próbált az első fidesz kormány is manipulálni, az szdsz egyből fasisztákat kiáltott, szóval kedves fővárosiak, tessék szép szavakkal emlegetni D. húsz éves regnálását, és memorizálni, hogy most legalább húsz évig fog tartani, amig az ő töketlenkedését korrigálhatja egy új vezetés. Ha egyáltalán.

Csaba

Tegyük hozzá, hogy a főpolgármester helyett tulajdonképpen a Fővárosi Közgyűlés irányítja a várost, mely közgyűlésben minden budapesti kerületnek vannak tagjai. Ez némiképp árnyalja a Demszky döntéseiről alkotott képet.

Illetve még nem igazán lefutott játszma - és igen, lehet hogy kell hozzá húsz év - hogy mások tudják-e jobban irányítani a várost. Egyelőre némi szkepticizmust érzek pl. a közterületek új neve okán.

Ja, tkp egyetértek. Fogalmam sincs, hogy Tarlós, vagy aki utána lesz, jobban csinálja e, mint Demszky húsz évig. Őszinte leszek, nem is érdekel. Csak az szúrta a szemem, hogy a BKV bármely ügyét a mindenkori kormánnyal bármilyen összefüggésbe hozni szvsz tájékozatlanság, Demszky ugyanis (a Fővárosi Közgyűléssel karöltve) deklaráltan városállamot játszott, aki a kormánytól független.
Csaba

Azért - elismerve demszkiék minden balfaszságát - azt is tegyük hozzá, hogy Budapest termeli az ország GDP-jének vmi 40%-át, az adóbefizetés jelentős része is itt realizálódik, viszont az önkormányzat alulfinanszírozott. Nagyon.

Szóval arra nincs sok esély, hogy demszky/tarlós/akárki kitalálja, hogy tök régi a metró, vegyünk új kocsikat, és erre lesz is pénz. Ez egy több tízmilliárdos befektetés, amit önmagában az önkormányzat nem tud megfinanszírozni. Nem véletlen az, hogy tarlós is rohangál orbánhoz pénzt kérni.

Megint más kérdés, hogy a 4-es metró árából a város (és környéke) egész közlekedését rendbe lehetett volna tenni (1000 busz lecserélése, 4 új híd a Dunán, stb.)

Az, hogy Tarlos gyepalja Demszkit teljesen helyenvalo azon a szinten, hogy igen, ez Demszki & co. sara, hogy a BKV ugy nez ki, ahogy kinez, ugy mukodik, ahogy mukodik. Nyilvan hozzatartoznak meg a BKV nagysikeru vezeregyenisegei.

Az, hogy a valasztasok utan ennyivel is ot gyepalja nem erdekel.
Tessek rendberakni. Az, hogy miert szar, azt tudjuk, azt szeretne mar szerintem mindenki latni / tapasztalni, hogy mitol es hogyan lesz jobb.

Tessek rendberakni. Az, hogy miert szar, azt tudjuk, azt szeretne mar szerintem mindenki latni / tapasztalni, hogy mitol es hogyan lesz jobb.

Ha valamennyire is ismered az utóbbi kb 150 év magyar történelmét (azét az időszakét, amikor a maihoz valamennyire hasonló politikai rendszer működik Magyarországon), akkor ebben nem nagyon bíznék. A mindenkori politikusok tevékenysége nagyjából kimerül az előző garnitúra szidásában, illetve olyan hosszú távú programok megalkotásában, amire érdemi befolyásuk nekik maguknak úgysem lesz. Az a néhány politikus, akik maradandót alkottak, a saját korukban mindig népszerűtlenek voltak, és az ellenzékük sárdobálása ellenében csinálták, amit csináltak.
Pl, hogy témánál maradjunk, Bárczy István (Bp polgármestere 1906-tól 1917-ig), ma tiszteljük a bp-i infrastruktúra (gáz és elektromos hálózat, villamoshálózat) megszervezéséért és városi tulajdonba vételéért, saját korában az ellenzéke bombamerényletet követett el ellene, aminek kilenc halálos áldozata volt (ő maga pont nem).

Szóval én nem várnék csodákat Tarlóstól se....

Csaba

Tarlós Pista "az előző kormány"-ra hivatkozása ott bukik nem kicsit, hogy Ő már 17 éve budapesti polgármester. Ha budapesti polgármesterként 17 évig fogalma se volt arról, hogy mi megy a BKV-nál (haha), akkor azért alkalmatlan a posztjára, ha meg tudta és most meg adja a hülyét, akkor meg azért. Plusz azt hiszi, hogy a nép ostoba - amiben mellesleg amúgy igaza is van, csak mindig akad egy-két undok alak, aki gondolkozik is.

Nham, a hétvégére elég volt ennyi a politikából.

Hmm.. mire nem jó a vizsgaidőszak, kimaradok ebből a sok jóból azzal hogy itthon tanulok :-)

Én is a Felsőcsatári-Köki-M3/Klinikák vonalon közlekedek, de mióta jó idő van szinte csak biciklivel. Időben pont ugyan annyi (talán kicsit kevesebb is) mint BKV-val, csak az zavar, hogy az egyetemre megérkezve min. 10 perc, mire újra emberknek nézek ki és persze zuhanyozni sem lehet.
Amúgy mostanában egész jól lehet már közlekedni biciklivel, annyian vagyunk, hogy nem lehet nem észrevenni. Többnyire csak a nagy fekete és a szlovák rendszámú autóknak jelent gondot. Persze megértem őket, többnyire még mozgássérültek is. (tisztelet a kivételnek)

Ezen az útvonalon szoktam menni legtöbbször. Egyedül a Gyömrői kellemetlen a Sibrik Miklós úti kereszteződésig, de szerencsére csak rövid szakaszon egy sávos, többnyire nincs annyi autó, hogy ne tudnának kikerülni.

A Gyömrői további szakasza a Richterig jó szokott lenni, mert 0,5 sávban úgyis szinte végig állnak az autók, a maradék az enyém.

Kisutcákon át az Üllőihez szintén nem rossz, de így van ~150m macskakő (ami nem lenne nagyon rossz, ha egy bizonyos kissebség nem vinné el építőanyagnak).

Az Üllői mentén bicikliút van a Vágóhíd utcáig, szarul van összelőve a Népligetnél a lámpa, de végülis át lehet jutni. A Nagyvárad térnél rövid járdás szakaszra kényszerülök, de amint lehet kimegyek a Haller u-ra, mert az bőven elég széles, a Tűzoltó utca pedig szintén kellemes, mert a sok jobbkezes utca miatt az autók is lassúak (még sosem előztek meg azon a szakaszon).

Persze több helyen is lehetne bicikliutat választani (Újhegy-Óhegy-Kőbányai út-Hungária vagy pl. Száva utca), de mindegyik nagy kerülő, ha nem csúcsforgalomban kell mennem akkor mellőzöm.

Kicsit én is utánanéztem, mert kell majd használjam ezt a csodálatos metrot. Viszont kis google-zás után találtam egy ilyet:
"
Május 21-22-i hétvégén a metró szintén Újpest-Központ és Határ út között
közlekedik, azonban ingavonat nem fog közlekedni, ezért egész nap pótló
autóbuszok közlekednek a Határ út és Kőbánya-Kispest között.
"

Tehát e szerint jogosan nem járt ingavonat.

T:
Gollam

Vegyel egy robogot, 3l-el el lehet jarni, parkolas ingyen, fentartasa fagyipenz, marcius-oktober kozott boven jo.

btw, tudom nem ide tartozik, de tudja valaki, hogy az 1-es villamos miert nem jut at a lagymanyosi hidon?

Hallottam egy magyarazatot.. de ha az igaz, akkor szereny szemelyem szerint Demszkit es mindenkit az akkori varoshazan falhoz kellene allitani.

Engem hidegen hagy a villamos, felőlem akár maradhat így is, meg meg is hosszabbíthatják. Csak amit találtam az alapján tavaly júniusban döntötték el, hogy nosza. Szeretném tudni, hogy mi a baj. Az hogy csak akkor, az, hogy nincs még kész, illetve mi az, ami lehet hogy igaz?

Amikor elkezdtem az egyetemet (ELTE), akkor még épült a híd. Akkoriban már a Lágymányoson volt a kémia, és az összes tanár azzal biztatott minket, hogy milyen egyszerű lesz oda járni majd, mert az 1-es villanyos átjár majd a hídon, és a sarokról csak besétál az ember. Nekem ez nagyon megfelelt volna, mert akkoriban Óbudán laktam, ahonnan igen vicces volt lejárni Lágymányosra.
Aztán lediplomáztam, és a biológia is átköltözött Lágymányosra, a déli tömbbe (ott dolgoztam). Villamos még mindig sehol. Aztán ledoktoráltam, gyerekeim születtek, eltelt egy évtized, és a villamos még mindig nem megyen át a hídon. Mondjuk már nem Óbudán lakom, és nem a Lágymányoson dolgozom, szóval elvesztettem az érdeklődésemet, de érzésem szerint nem kapkodják el a dolgot.
Csaba

SZVSZ Óbudáról Lágymányosra az 1-es vonalán körbedöcögni mindenképpen rossz választás még úgy is, ha átmegy a villamos a hídon. 86-os busz, vagy 1-es, metró, 4-6 majd' fél órával rövidebb.

alias killall='echo "Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja. Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput." | espeak -vde' #That's not funny.

Ahh, 86-os, de sokat üldögéltem rajta! Emlékszem, a Flórián tér Móricz Zsigmond körtér viszonylatot menetrend szerint negyven perc alatt tette meg (akkoriban), de a reggeli csúcsban simán lehetett vele másfél órát menni.
Amúgy igen, nálam is 1-es villamos, metró, 4-6-os volt a leggyakoribb választás. Az 1-es menetideje most megnéztem, menetrend szerint 35 perc. Szerintem egál, mínusz a két átszállás.
De valójában már nem érint, csak a nosztalgia...
Csaba

Én most is azzal járok (86), este a Raktár utcától a Gellért térig, reggel vissza, nagyjából hozza a menetidőt. A Kolosy környékén szokott dugó lenni, de mostanában valahogy azon is elfogadható időn belül átrágja magát a busz. Plusz: az út jelentős részén van buszsáv (az ugye régen nem volt), amit a jobb kedvükben lévő autósok még figyelembe is vesznek. A Gellért térről még villamosozom az Astoriáig, mindenestül egy órán belül szoktam lenni, szerencsés esetben háromnegyed.

alias killall='echo "Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja. Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput." | espeak -vde' #That's not funny.

ja, en is azt hallottam, hogy Demszki azert "bojkottalta" azt a rohadt + 1 megallot, hogy a 4es metrot lehessen jobban indokolni.
minap epp eszembe jutott es "egyszeruen" nem akartam hinni, hogy tenyleg van ekkora suttyosag.

a 4es metrot meg meg par eve neztem, amikor elkezdtek epiteni... hat 2 kort megyek vele, mar csak kivancsisagbol is...

jarj biciklivel. A belso reszeken szerintem massal nem is igazan erdemes.