386BSD

Az eheti swappiness nyűglődés helyett valami értelmesebb.

Hozzászólások

"Too little RAM memory. Warning, running in degraded mode." - Ilyen feature Vistában miért nincs? :) Elkéne bőven...

"Ilyen volt tehát az Intel-es BSD, még mielőtt a NetBSD nevű instabil trágya fork létrejött volna belőle."
Ugyanígy vissza lehetne vezetni a Windows különböző változatait is, leginkább a Vistával kezdve.

15-20 évvel ezelőtt még adtak is valamit a programozók a programjaikra, nem csak úgy "összehányták", mint ahogy napjainkban szokás...

Hát azt észrevettem...
Leginkább a mai "trendeket" értem alatta...Szóval összecsapnak egy ilyen félkész játékot vagy programot (rendszerszoftvert például) tele bugokkal, optimizálatlanul stb majd jön hozzá ezer meg ezer javítás.. Persze mindig vannak ellenpéldául. Például a CoD4 az elmúlt évek egyik legjobban optimizált játéka. Ellenben a Minecraft-al, ami javában íródott, rengeteg erőforrást felemészt, tele van bugokkal, amihez a fejlesztő elég hanyag módon áll hozzá. Jó ez elég fura példa volt tudom. De a szélsőséget ezzel lehet leginkább szemléltetni. Most a részleteket hagyjuk. Vagy lásd a City Interactive-os játékok nagy része is szemét. Vagy vannak ezek a konzol portok... Önmagában az a trend, hogy kiadnak egy rendszert vagy egy programot és egy fél atomerőműt megkövetel a program.. Vagy például a kompatibilitást is említhetnénk.
A rohanó világ az oka és a szoftver- és hardvergyártók közti egyesség - szerintem... Bár az nem tudom minek tudható be, hogy a mai játék alig tartalmaznak újdonságokat. Régebben nem volt ennyi patch se a játékokhoz, se programokhoz se semmihez. Leszámítva az OS frissítéseket (Pl. Windowsos service Pack-okat) bár azok inkább biztonsági hibákat javítottak, mintsem bugokat vagy egyéb hasonló dolgot... Régebben normálisan voltak megírva a programok, például az XP is (vagy a korábbi programok) az akkori gépeken remekül futottak. Nem volt semmi gond a gépigénnyel. Nem kellett 8-10 darab patch egy játékhoz. Nem kellett az XP-be "Virtuális 2000" mód, nem volt ennyi kompatibilitási probléma sem. Igaz, az Aero sem volt "divat"... Na mindegy.

Java-ban sosem fognak neked extrém sebességű dolgokat írni. A konzol célhardver, és mint ilyen, mérföldekkel veri az általános célú PC-t mindenben (amire használni tervezték).

Ha már nosztalgiázunk:

Nem volt olyan program az elmúlt pár évben, amit ne tudtam volna feltenni és elindítani. Aminél olyan szintű konfigurálásra és hekkekre lett volna szükség, hogy akár csak a netre fel kellett volna mászni. Ja, hogy net sem volt?

Akkor most mit is sírunk vissza? Lehet, hogy használtál régi cuccokat, de akkor azt is tudnod kell, hogy nem volt mindig "next next finish" telepítés, default konfiguráció, esetleg automatikus hardver detektálás, stb, stb. Én nem sírom vissza, az tuti. Használj long term support cuccokat, azok elég stabilak.

Játékok terén nem vagyok képben sajnos.
De egy példával tudom szemléltetni neked. :)
Van egy megrendelő, aki szeretne tőled, mondjuk egy szoftvert, amiben számon tudja tartani az állatai számát. Van rá egy kerete, x összeg.
Az x összegbe bele kell férnie a fejlesztésnek. Tehát, fogsz egy kész adatbázis kezelőt, egy kész drivert hozzá. (ha már java-t említetted), egy hibernate-t, esetleg kényelmi szempontból még egy jó kis keretrendszert. Olcsón, gyorsan el fog készülni, relatíve bug mentesre. Cserébe feláldoztál a futtató gépen +500mb ramot, de belefértél a keretbe. A megrendelő boldog, te boldog vagy, a szoftvernél nem fogsz +400órát adatbázist implementálni. Ez egy nagyon szélsőséges példa, de remélem érezhető. (olcsóbb 20*512 ram, mint +400 munkaóra)

Játékoknál kb. ugyanez a helyzet, bele kell férniük a költségvetésbe (és időbe, ami játéknál elég fontos tényező)

Blablabla... Ezzel csak annyi a probléma, hogy amikor kell egy picsányi kis program és 136126382163^csillió libet/keretrendszert/stb. kell összetoszigálni egymás alá/mellé/fölé/mindenfelé, csak hogy egyáltalán egy arra totálisan alkalmatlan nyelven is összetúrhassa az egyébként néhány nap alatt "a bonyolultabb módon" megvalósítható programot, akkor szerintem alapjaiban dől meg ez az érv. Persze, ehhez talán nem ész nélkül kellene dolgozni, mint a kávédaráló, hanem erőltetni egy kis mérnöki szemléletet és először meg kellene tervezni, hogy mégis mi a halált, hogyan lehet jól megcsinálni. Konkrét elrettentő példa..

De persze lehet azt is mondani, hogy legyen RoR/Python/java+hibernate+megmindenlofasz/tökmindegy, "mertazjó". Csak ilyenkor kellene egy instant faszkorbácsot elereszteni.

----------------
Lvl86 Troll

Azért ez nem teljesen igaz. Emlékszem amikor 486DX-em volt 20MB ram-mal, egy barátomnak pedig P1 (első változat), 32MB RAM-mal, és nála gyönyörűen futott DOS alatt a Carmageddon, nálam pedig szaggatott amikor több enemy player is szerepelt a képernyőn (ha messzebb jártak akkor szépen ment). És ha belegondolsz egy 486DX meg egy P1 között akkor sem telt el túl sok idő, max néhány év.

És ugyanez a sztori ment a DOS-Win3.1-Win95-Win98 témában. Sőt az is igaz hogy az XP elment minimum 64 mbyte rammal, P2-es procival, a többinek meg jaj de sok kell. Viszont a "mai" XP-nek (SP3) ennek már jóval több kell, ráadásul az alkalmazások emellett még bőven követelnek maguknak, ha olyanjuk van. Márpedig az idő múlásával olyanjuk lesz, és kész.

--
fantázisdús aláírás v1.09

Mondom, hogy átok ez az évszám a nickben.... Sebaj tanultam belőle, máshova én is ilyen 3 vagy 4 betűs nickekkel fogok regisztrálni...
20 éve tényleg nem éltem nem is feltétlenül arra gondoltam.. Elmondanám, hogy Win 3.11-el kezdtem, mikor kiadták egy éves voltam. Remek program. P1-en használtuk és nem csak játék, hanem sok más program is volt rajta. Például valami irodalmi program is, bár a nevére már nem emlékszem.
Egyébként attól még, hogy 20 évvel ezelőtt még nem éltem, már nem is nyilatkozhatok az akkori programokról? Az akkori gépen voltak régebbi játékok is. A Dos-os korszakban nem voltak ilyen "szélsőséges" gépigények például...
Az okfejtés nem az életkorodon múlik... Te is voltál fiatal vagy nem?

Tudod, hogy annak idején hányan szidták a Win3.1-et is?

No meg milyen multitask van/volt benne?

...vagy amikor divatba jött a CD-írás, szerinted hányan akarták kihajítani vele együtt a gépet az ablakon?

Voltak olyan programok, amik anno DOS alatt sokkal szebben voltak kivitelezve mint a Win31 akkori felülete... ok, a W31 is DOS-os program.

----

Azt ne gondold, hogy a kódok minősége jelentősen változik. Ma és régen is készítettek olyan programokat, amiknek a forrása enyhén szólva "gány". Legfeljebb az változott, hogy a gépek teljesítményét figyelembe véve kevesebb időt fordítanak optimalizációra, ill. más alapokra építkeznek.
Másrészt pedig sok régi kód lehet a mai napig is használatban.

"változott, hogy a gépek teljesítményét figyelembe véve kevesebb időt fordítanak optimalizációra"

Na igen, legfőképp erre akartam kilyukadni...
Régen nem volt ennyi bug a programokban. Lehet nekem volt szerencsém, de a Win 3.11 sosem lassult be a P1-es gépen, főleg nem annyira, mint az XP a 1.5Ghz-es gépen... Érdekes a WinME-t is szidták, nekem azzal sem volt gond a P2-es 400Mhz-es gépen...

Szerk.:
Persze tisztában vagyok vele, hogy minél újabb a program, rendszerint annál bonyolultabb is és annál nehezebb tesztelni is. Tehát ilyen szempontból nem épp szerencsés, hogy egy régebbi programot hasonlítunk egy maihoz...

"a Win 3.11 sosem lassult be a P1-es gépen"

Igen, de a P1-es gép az kb. olyan a Win3.1-nek mint XP-nek egy mai többmagos sokgigás gép. Még szép, hogy nem lassult be. 2001-ben amikor az XP-t kiadták, szerinted hány gépen futott probléma nélkül (százalékosan)? És a Vista 2007-ben?

--
Don't be an Ubuntard!

Az optimalizáció és a bugok száma között nincs közvetlen összefüggés.

Én oda szerettem volna kilyukadni, hogy miből gondolod, hogy "régen nem volt ennyi bug a programokban"?
Ugyanúgy emberek írják őket most mint régebben. Alapvetően nem lustábbak és nem kevésbé lusták. Óriási különbség nincs.

Amúgy az, hogy egy program újabb vagy régebbi, nem sokat jelent.
A programokat is szokás tervezni, ill. lehet részegységekre bontva tesztelni, dokumentálni.
Ugyanakkor egy kevésbé összeszedett/dokumentált programhoz bővítést írni bonyolultabb és több hibalehetőséget hordoz magában akár az eredeti programozó számára is... és az eredmény lehet, hogy nem a várt lesz. :)

Sőt, időnként akár az alapoktól újraírnak egyes programokat, így lehet, hogy az újnak semmi köze a régihez, amivel akár jobban is járhatunk. :)

Hidd el, nem olyan egyszerű ez... összehasonlítani sem... és miért lenne bonyolultabb pl. egy okostelefonhoz írt szoftver mondjuk egy asztali gépen futó videoszerkesztőhöz képest? Ill. melyik program melyikhez képest bonyolult?

Lehet, hogy nem a lustaság az oka, hanem a pénzéhes világ... Vagy nem tudom, de majdnem biztos, hogy változott valami a közelmúltban.
Az is érdekes, hogy amíg a Win 3.11-ben volt egy program ami bemutatta a Windows kezelését (Azt hiszem Windows Tankönyvnek hívták), addig a többi verzióban "csak" súgó van. Ezt azért mondom, mert például a közös gépnél annak idején észrevettem, hogy a Win3.11-es gépnél alig kérnek segítséget, a W95-ös gépen már több kérdés merült fel. Annak idején nekem is új volt a startmenü.... Nem isteníteni akarom a 3.11-et, de nekem tökéletes volt Dos alatt, NC-vel megtámogatva. Imádtam az egyszerűségét. Most is inkább a Vista előtti rendszereket kedvelem. Mondjuk nekem, mint általános felhasználónak nem is nagyon mutatnak újat ezek a rendszerek. Legalábbis olyat amit én ki tudnék használni. :) Általánosban W95-98-as gépekkel dolgoztunk, felsősként már XP volt ott is. Most is XP-vel dolgozunk.
Az okostelefonom csak egy volt. Az a WinMo-s cucc össze-vissza fagyogatott, szerencsére mindenféle zokszó nélkül visszavették. Az iPhone-t csak egyszer "próbáltam ki" . Ez abban merült ki, hogy beírtam egy iskolatársam készülékébe az e-mail címemet. :D Tehát nem vagyok ezek használatában túl járatos. Android-os meg ilyen cuccokat nem is láttam élőben.
Sőt jelenleg telefonom sincs. Vagyis van, csak nem használom. A régebbi telómnak a Sim-jét letiltották, újat meg nem csináltattam még. Nem is fogok. Tudom érdekes egy fazon vagyok, talán az egyetlen itthon aki meg tud lenni telefon nélkül. Lesz helyette más. Kezdetben PMR, majd talán később "felkészíttetem" magam egy rádióamatőr vizsgára. :)

Én annyira nem kedveltem a W3.x-et. Csak akkor használtam, amikor szükségem volt rá, utána lelőttem.

W95/W98-at sem igazán szerettem, NT-t viszont sokáig használtam.

Attól, hogy nem látsz a rendszerek között különbséget, még lehetnek... hibák is bőven.
W3.x-ben még nem volt registry. Helyette ini fileok pl. a Win könyvtárban, stb. NT vonalon (tehát 2k, XP, stb. is ide tartozik) már létezik jogosultság, több felhasználó kezelése, stb... szóval van némi különbség...

Egyébként javaslat: A mondandódban érdemes lehet bekezdéseket kialakítani. Sokkal áttekinthetőbbé, könnyebben olvashatóvá válik tőle.

ebbe a szálba kommentelhetnek azok, akik nem zoltán miatt járnak ide

... Ebbe meg akik nem c4nn1b4l (és a hozzá hasonló ocsmány trollok) miatt járnak ide...
(Nem is tudom kettőnk közül melyik az antipatikusabb személyiség.. Rám szerintem kevesebb panasz érkezik - sőt, szerintem semennyi, mert nem zaklatok másokat.)

Az lehet, de engem még egyszer sem tiltottak ki, főleg nem tömeges panasz miatt.
Jelenleg nem is az a lényeg, hogy kinek hány szakmai posztja van (vagy épp nincs), hanem a viselkedésed. Tudom, elég aktív vagyok - leginkább offtopikban, sokszor full baromságot írok, de nem ellenségeskedek senkivel.
És elnézést az "ocsmány" kifejezés miatt, de más ide illő fogalmat már tényleg nem tudok találni...

Hehe, anno az install problémáit mi is megszívtuk, mert valahol rosszul volt megcsinálva, és ahogy csomagolta ki a splittel szétdarabolt cpio archívokat, szépen elfelejtette az utolsó fájlt bezárni, ellenben nyitotta a következőt, így aztán felzabálta a file handlereket. Végeredmény az volt, hogy inkább egy saját scripttel telepítettük :-) (Még az is lehet, hogy megvannak még azok a floppik valahol.)
(Jav: most vettem észre, hogy ez a cikk nem is a 386BSD-ről szól, hanem a Z vs G vitáról. Akkor bocs.)