( vizsla | 2009. 06. 04., cs – 17:51 )

nem akarok kötekedőnek tűnni, de a piackutatás/közvéleménykutatás/társadalomkutatás nem véletlenül egy külön szakma. Az nem egészen úgy van, hogy aki látott már kérdőívet, az máris tud kutatást vezetni.
A kérdőív fogyatékosságait most hagyjuk, ez másodlagos kérdés.
Azonban egy használható eredményeket produkáló kvantitatív kutatás lelke mindig a _mintavétel_!
Ez minden társadalomtudományos képzésben elsőéves vizsgatétel körülbelül, ennek átlátása nélkül teljesen felesleges piackutatást játszani, mert az égvilágon semmit nem lehet majd belőle megtudni.

Online módszerrel reprezentatív kérdőíves vizsgálatot egyetlen módon lehet csinálni, ez pedig az online panel építés: http://en.wikipedia.org/wiki/Custom_online_panel

Léteznek Magyarországon erre (is) szakosodott kutatóintézetek, nyilvános féléves jelentésekkel, részletesen publikált eredményekkel. Nem akarom elkeseríteni a kezdeményezőket, de ebből a kérdőívből semmiféle megbízható adat nem nyerhető majd ki, elsősorban a mintavétel koncepciótlansága miatt, másodsorban pedig a kérdőív koncepciótlansága miatt. nagyon veszélyes készpénznek venni adatokat csak azért, mert sokan válaszolnak esetleg. arról nem is beszélve, hogy minimum az alap demográfiai változókra népszámlálási adatok alapján súlyozni kell az adatbázist, de még így is torz lesz a minta miatt.

vannak azonban megbízható adataink, hála az égnek. például:
http://www.nrc.hu/kutatas/internet_penetracio?page=details&oldal=1&news…
(a 2009 első féléves adatok gondolom június végén fognak felkerülni)