( _Franko_ | 2008. 12. 24., sze – 20:01 )

De vegyünk éves átlagban 20e km-t futó autót, 4 millióért (Astra, Golf, Swift stb), 5 évre. Az 5 év alatt 100e km, 250-es benzinnel számolva ((7 * 100 000) / 100) * 250 = 1 750 000 Ft benzinköltség. Ehhez hozzájön az általad említett 150e Ft, ami az öt éves kocsinál szervíz oldalon megjelenik. Duplázzuk meg, 300e Ft, ha közben kell még valamit cserélni rajta. Súlyadó, kötelező nem tudom hogy alakul, legyen 500e 5 évre, remélem nem túl durva a becslés. Dobjunk még hozzá egy 150e-s autópálya matricát, az nagyjából 100 alkalom, szerintem reális felsőbecslés.

Nos, mint írtam, az első autóm egy új Fabia volt, 2.650 ezer forintért, majd 5 évesen eladtam 1.300 ezer forintért. Közben mentem vele 75e kilométert, évente 15e körül. Szép dolog a saccolás, a valóság nekem 56 Ft/km fajlagos költséget hozott ki. Írok még néhány tételt, amivel nem számoltál, megnéztem a feljegyzéseim:
* 5 alkalommal éves szerviz, feltételezve, hogy szervizelve adod el. Olajcsere, kopó alkatrész csere, ez az, ami kb. másfélszer annyi, mint amennyi kilométer _éppen_ van a kocsiban, vagyis az első évben ~30e volt, aztán ~40e, aztán ~60e, majd ~90e végül fizettem ~100e forintot. Az első két évet leszámítva mindig volt valami apróság, amit cserélni kellett. Ilyen a pollenszűrő,az izzók, az ablaktörlő lapát, a fékbetétek (városi használat), stb. Ezek normál használat alatt szépen előjönnek, egyszerűen ezzel jár, ha használod az autót.
* Sérülések, amelyek előfordulnak, bármennyire is vigyázol a kocsira. Végighúzzák a parkolóban, kátyúba mész, ilyesmi, nekem a 6-os főút felújításakor sikerült egy 8-10 cm magas lépcsőszerű felmarásba belefutnom, a jobb első felfüggesztés bárta és ~60e forintom. Tavaly nyáron szemből előztek kanyarban, és a frontális ütközést csak úgy tudtam elkerülni, hogy lementem az útról, a jobb első felfüggesztés ismét kapott, a jobb hátsó felni és gumi tönkrement, ez is ~50e körül volt.
* Téli/nyári gumi és felni, amely 60e körül van.
* CASCO, amely 5-10e havonta, öt év alatt megvan 300-600e, bár ez nem kötelező, de hasznos.
* Parkolási díjak, autómosás, autóápolás, légfrissítő, egyéb, 5 év alatt ebből is összejön 150-200e forint költség
* Ha eladod az autót, akkor az bevétel, le kell vonni... :)

Tehát 4.000.000 + 1.750.000 + 300.000 + 500.000 + 150.000 = 6.700.000 / 100.000 = 67 Ft/km.

Tehát hozzáadva a fentieket, meg levonva azt az összeget, amennyiért eladod 5 évesen (kb. 2 millióért), akkor olyan 55-60 Ft/km körül jársz, ennyibe kerül manapság egy autó. Ehhez kell hasonlítani a volánbusz ~15 Ft/km és a vasút ~20Ft/km költségét, különben becsapod magad és a környezeted.

Az szépen látszik, hogy pusztán a távolsági közlekedésre három fő esetén az átlag autó _olcsóbb_, mint a vasút, buszok esetén ez négy fő... de, autóval kaputól-kapuig lehet közlekedni, nem kell pontos időket betartani, ha több cuccot kell cipelni, az egyszerűbb, és ez sok esetben nem számszerűsíthető pontos módon... szerintem egyet tudunk érteni ebben, csak arra szerettem volna reagálni, hogy pusztán a benzinköltséggel nem _fair_ számolni, ahogy többen is tették.
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.8.2/display/FREEBSD