Hogyan definiáljuk az energiahatékonyságot?
A hatásfokot úgy szokták definiálni ui. hogy a hasznos célra fordított energia (elvégzett munka) / a teljes befektetett energia, W/Q.
Csak felvetődik a kérdés, hogy a "hasznos munka" itt micsoda? Mert ha úgy számolsz, hogy a hasznos munka = teljes befektetett energia - a hőveszteség, akkor elhiszem, hogy a vonat győz. De az nem feltétlenül hasznos munka, hogy felgyorsítok egy jósok tonnás mozdonyt, majd öt perc múlva a következő megállónál lefékezem.
A jó mérőszám szerintem (befektetett összenergia)/(utas)/(km) lenne. Utána még elvitatkozhatunk azon, hogy figyelembe akarjuk-e venni valami "károssági korrekciós faktorral" azt, hogy a befektetett energia milyen formában kell (villany, benzin, bioetanol, stb.).
Szóval mi ez az "energiahatékonyság", százalékban? Forrás?
(Egyébként nem vitatom, hogy sok helyen a vonat környezetkímélőbb, mint a kocsi, vagy a busz, de attól még sok esetben vitatom, hogy megéri-e annyit költeni ezért a kicsivel kevezebb szennyezésért a vonatra.)