Ingyen vetted? Ingyen javítják? Igyen lehet a kopó-fogyó alkatrészeket cserélni? Ingyen van az autópálya használata?
Ez nagyon hülye szemlélet, hogy a kocsi megvan, fizetek rá biztosítást meg adót, ezért csak a benzinpénzt számolom egy utazás árának. Ha évente 10e kilométert mész, akkor évente egy szervizperióduson esel át, és csak hat évente kell egy garnitúra gumi, ésatöbbi. Ha évente 200e kilométert mész, akkor nem lesz a huszada a kilométerköltség az előzőnek, mivel kell egy év alatt három garnitúra gumi, és kell havonta egy olajcsere, vezérműszíj, satöbbi, majd el is lehet adni egy évesen leharcolt autóként, olcsó pénzért, mert senkinek nem kell egy fiatal autó gyakorlatilag "totálkáros" motorral.
És még nem számoltam bele azt, ha esetleg meghúzzák parkolás közben, defektet kapsz, meghibásodik, stb.
Tudod előre becsülni a futott kilométert, azt is, hogy öt-hat év múlva mennyiért tudod eladni a kocsit, és tudod azt is, hogy egy év alat kb. mennyit kell a kocsira költeni. Tavaly beszélgettünk erről autószerelő rokonnal ilyesmiről, annyit mondott, hogy egy átlagos családi autóra - amely bármikor átmegy egy spontán műszaki vizsgán, tehát rendszeresen karbantartják - évente másfélszer annyit kell költeni, mint amennyi kilométer benne van, öt évesen 80-100e kilométerrel kell már ezt-azt cserélni, ami 120-150e forint lehet, tíz évesen 160e-200e kilométerrel már rámegy 200-300e forint.
Egy újonnan vett autóról tudok TCO-t mondani (írtam már), 5 évesen adtam el 75e kilométerrel, volt egy kis programom, amibe beleírtam mindent: önrész, hitel, kamat, benzin, szerviz, gumi, felni, kopó-fogyó alkatrészek, parkolás, mosás, majd az egészből levontam azt a pénzt, amennyiért eladtam és elosztottam a megtett kilométerrel, így jött ki az 56Ft/km. A mostani autót használtan vettem, ha extrapolálom a költségeket, akkor 61-62Ft/km körül lesz a TCO (igaz, ez automata váltós :).
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.8.2/display/FREEBSD