( WindowsNT | 2008. 08. 01., p – 21:35 )

Igen, érdekes dolog, de igen gurul tovább, sőt eredetileg a géptérben van egy "kurbli" számára kiképzett hely, ha a fokozatkapcsoló vezérlése elromlik akkor a mozdonyvezető mellett lévő kísérőnek be kell mennie a géptérbe és a kurbli segítségével neki kell működtetni a fokozatkapcsolót a mozdonyvezető jelzőcsengő segítségével "kommunikál" a géptérben lévő fokozatkapcsolót "tekergető" személlyel.

(Romániában a mozdonyvezető mellett egy segédvezető/kísérő is utazik a mozdonyon és az Ő tisztje e nemes feladat betöltése, persze, ha szükséges, hogy most mi a helyzet e téren azt nem tudom régebben még ez volt).

A mai korszerű villanymozdonyok motorvonatok számítógépes vezérlése úgynevezett "redundáns" módon van megoldva ez azt jelenti, hogy minden vontatójárművön (mozdonyon, motorvonaton) két független ú.n központi gép található, ha az egyik bekotlik ott (master, slave) a másik, persze ez nagyon összetett és több számítógép is található rajtuk.

Az ÖBB 1016/1116 akár a MÁV 1047 vagy bármely DB vasúti mozdonynál 189, 185, és stb. szóval van két központi számítógép, hajtásegységenként is egy-egy- (minden forgóváz motorjait külön-külön áramirányító lát el) fékszámítógép, segédüzemi áramátalakító egység stb. az ezektől a gépektől az ú.n "vonatbuszon" érkező jeleket dolgozza fel a központi gép és ad viszont utasításokat is számukra, itt már a mozdonyvezető "csak" parancsot ad a központi számítógépnek és a parancs feldolgozása után ad utasítást az alegységek gépeinek, persze öndiagnosztika a két hajtásmodul beérkező adatainak birtokában stb, pl: nincs hiba stb.
Ezeknél a járműveknél mivel két számítógép van és "master" slave" rendszerben üzemelnek nem igen fordulhat elő, de más hiba pl. csapágy vagy forgóváz sérülés vagy netán olyan baj nem következik be akkor nem marad fekve a mozdony esetleg villamosbederezésben olyan hiba zárlat nem következik be.

Vasúti szaknyelvben "fekve maradásnak" vagy fekve maradt hívják, ha egy mozdony autós nyelven élve bedöglött és nem tud továbbmenni a saját erejéből.

Szóval összetett és nem olyan egyszerű itt pár szóban elmagyarázni, de aki konyít is az ipari folyamatirányításhoz és az ipari elektronikához az könnyebben el tudja képzelni a dolgok állását, itt nehéz leírni, hogy mindenki megértse.