( Kiskübi | 2007. 06. 06., sze – 03:00 )

Hali!

Sok használhatót írtak a kollégák.

Helyzet a következő. Sokféleképpen lehet fölvenni, hirtelen a következő három lehetőség kínálkozik:
a) 1 sáv (vagy 2, mindegy), mindenki egyszerre játszik
b) több sáv, mindenki egyszerre játszik
c) mindenkit külön fölvesztek és utólag keveritek

Az a)-ra és a c)-re elég egy SB Live!. Nem rossz kártya ez. Az általam igen kedvelt GUS-nál is valamivel kisebb a zaja. A legtöbb alaplapi csipcsiripet csúnyán veri, némelyiket nem annyira csúnyán, de akkor is. Amire Nektek kell, arra mindenképp elég, ami a hangminőséget illeti. Egyébként ha úgyis mp3 lesz belőle, akkor egy alaplapi cucc is elég. :) Najó, azért 160-192 kbit környékén már kezd hallgatható lenni az mp3 is, ogg meg 128-150 körül. Mindenképp változó bitrátát javaslok, tömörítőnek pedig lame-et (vagy persze oggenc-t), mert ez se egészen mindegy. Továbbá a) és c) esetben nem kell izzadni az Ardour megtanulásával, ami többsávos felvételre való. Elég egy Audacity vagy hasonló (vagy rec, brec :) ).

A b) verzióhoz több bemenetes kártya kell. Itt nem csak azt kell érteni, hogy több bemenetet tud fogadni és rögtön keveri (pl. mikrofon, line, CD, aux), hanem több csatornát tud rögzíteni egyszerre (több A-D-konvertere van). Ezek már rögtön 40-50 rugónál kezdődnek, a legegyszerűbbek (4-6 bemenet), de sok gyártónál 80-90 az alja. Ezenkívül jóval kisebb a linuxos támogatottságuk - bár körül kell nézni itt:
http://alsa-project.org/alsa-doc/ (SoundCards menü), bár itt most épp PHP-hibát látok. Állítólag pl. az M-Audio-nak van linuxos támogatottsága, de ez meg nem erősített infó.

PC + hangkártya helyett lehet többsávos harddisk recorder is, az árakat a csillagos ég környékén érdemes keresni.

Egyébként nagy Linux-drukker vagyok, de profi hangrögzítésre egyelőre a Windows a nyerő. Vagy Mac. Azokra írnak Logic Audio-t, Cubase-et, meg ilyeneket. Ez olyanok tapasztalata, akik profin csinálják ezt. Ugyanakkor Ardour-t nézve vannak itt még rejtett tartalékok. :)

Többsávos felvételt viszont lehet csináltatni stúdióban. Pesten tudok egy tuti helyet erre a célra, ha érdekel; igen tágas próbaterem + stúdió, anyagilag is jó, csak szabad időpontot nehéz egyeztetni. Ha már mondjuk demofelvétel vagy ilyesmi kell.

A minőséggel nem is annyira a hangkártya miatt lesz gond, hanem ha az a) verziót választjátok, akkor nem lehet utólag keverni, ez lesz a fő probléma. Kis tapasztalattal meg lehet azt csinálni, hogy 1 db mikrofont jól elhelyezel valahol. Nagy előny, ha helyben vissza tudod hallgatni pl. fülessel. Az a) verzióra különben tényleg jó magnó is.

Namost a c) verzió. Ez nem egy egyszerű eset. Itt valóban ügyelni kell a szinkronra, valamihez igazodni kell, pl. dobot fölvenni először. Mi olyat játszottunk, amikor még nem volt dobosunk, hogy gépdobra zenéltünk rá, majd Öcskös Acid-ban helyrecsúsztatta a sávokat. (Én nem voltam hajlandó hozzányúlni a Vindózhoz, tehát gyakran kimaradtam a dolog informatikai részéről. :) ) A dobosnak se könnyű úgy dobolni, hogy közben nem hallja a többieket, szóval a gitáros játszhat mellette, de inkább fejhallgatóra, különben behallatszik. Az egyszerűbb hangkártyák is szoktak tudni fullduplex-et, azaz lejátszás közben felvételt, ez nem gond. Kérdés, hogy megéri-e a c)-vel macerálni, cserébe az utólag keverhetőségért. Saját magatoknak próbát fölvenni, hogy halljátok, mit csináltatok, pont jó az a) - mire végigolvasod a hozzászólásomat, annyi idő alatt be is lehet állítani egy mikrofont. :) Javaslom egyébként a)-val kezdeni, a hosszú távú poén pedig a b). :)

Másik dolog, amit el kell dönteni, az a mikrofonozás. A b) esetben nem kérdés, csak rendesen bemikrofonozva van értelme. a)-nál lehet 1 mikrofonnal is próbálkozni, vagy több mikrofon + keverő elrendezéssel. c)-nél úgyszintén, mivel a dob akkor szól jól, ha legalább 7 mikrofon van körülötte. 5 dinamikus (lábdob, pergő, lábcin, 2 tam) és 2 kondenzátormiki a beütőkre. Azt én nem tudom, hogy a profik, ha többsávos felvételt csinálnak, a dobot is több sávon rögzítik-e. Gondolom, az igazán profik igen.

Szerk: még egy fontos dolog. Ha Linux alatt ,,bepattog'' a felvétel, az sajna azért van, mert a Linux nem igazi valós idejű rendszer, és valami más elkezd futni, mikor épp jönnének a byte-ok a hangkártyáról... Felvétel alatt ne futtass mást. Talán érdemes a cron-t is leállítani. További okosság, segít: futtasd root-ként a rögzítőprogramot, mert hátha megpróbál valós idejű (-nek nevezett) módba kapcsolni, azt pedig csak root tud. Ardour megpróbál, Audacity nem tudom. Aztán lehet próbálkozni kernelkonfigurálással: Proc. type and features: Preemption Model: low latency, viszont ettől kicsit lassul a gép, én pl P2-esen Ardour-t behalasztottam. Ha valakinek vannak ilyen irányú gyakorlati tapasztalatai a kernelről (preemption modell, timer frequency, IO-scheduler), azt én is szívesen fogadom.

Bocs, ha sok volt a duma. Kérdezz, ha van valami. :)