( _Franko_ | 2025. 10. 11., szo – 12:51 )

^ na, így néz ki összefoglalva... ha ez a léghajós ötlet mondjuk Németországban merült volna valóra EU pénzből, akkor az első sorban ráznád az öklöd, hogy ne pazarolják az adófizetők pénzét ilyen sötétzöld faszságokra, amikor annyi más probléma van. Aztán ha betörne a piacra a kínai gyártás, mert ott pazaroltak erre pénzt, akkor az első sorban ráznád az öklödet, hogy a faszé' kell Kínából importálni mindent, miért nem mi találtuk ki és gyártjuk, miközben te magad is azt mondod, hogy "Ha eljut odáig, hogy gazdaságosan működik, akkor meg fogom venni akkor is, ha eredetileg nem hittem benne." ez a hozzáállás az innováció halála, amikor nincs olyan környezet, ami támogatná az innovatív ötleteket.

Melyikre gondolsz, mire mondtam, hogy sötétzöld?

Nekem ebből a napenergia, szélenergia, elektromos autók rémlik, de biztos kihagytam valamit.

Az innováció hiánya az EU-ban mém lett, én is ismételgetem, mert valami igazság van benne. Mostanában ha bármilyen területen kerestem újabb publikációkat, mindenütt szinte kizárólag ázsiai nevek jöttek szembe. Ilyen energia témakörben én is szoktam álmodozni, és akkor rákeresek azokra a dolgokra amik szükségesek volnának az elképzeléseimhez, vagy érdekesek és szinte mindent csak ázsiaiak próbálnak ki és írnak le manapság. Szerintem ennek alapvetően az az oka, hogy a prioritások nincsenek a helyükön az EU-ban, plusz minden rommá van adóztatva. De ez messzire vezet, messzebb mint ahol ezek a csodaturbinák lebegnek.

Vegyük példának az elektromos autózást, kb. 25 éve lehet tudni, hogy errefelé megy a világ. Az eltelt 25 évben a autóipar és az EU konzervatív vezetése és konzervatív népessége nagyjából a kötelező minimumot hozta a területen: közel nulla K+F, közel nulla egyetemi képzés, közel nulla supply chain építés, közel nulla állampolgári ösztönzés, ahogy írtad is "Ha eljut odáig, hogy gazdaságosan működik, akkor meg fogom venni akkor is, ha eredetileg nem hittem benne." Az utóbbi pár évben vagyunk ott, hogy az konzervatívok felébredtek, hogy shit-shit-shit, és most öntenék a piacra a pénzt, csak épp ebben 10-15 éves lemaradást kellene pótolni, kellene szakember, gyár, kutatók, laborok, minden is. 

Szóval etelt a 25 év, most ott tartunk, hogy a piacot a zsugorodó Tesla és a növekvő kínai cégek uralják, mert a kínai már 25 éve is tolta a K+F pénzt, tolta a supply chain felépítését és tolta az állampolgárok felé, hogy az elektromos autó a jövő és ők is hisznek benne, támogatják az összes innovációt ezen a területen, nem fanyalognak, hogy ami nem benzinnel megy, az dodgem. Te mennyire tudod támogatni az innovációkat elektromos autózás kapcsán? Mennyi adófizetői pénzt kellett volna önteni a területre az eltelt 25 évben?

Nem az adózás meg a prioritások a baj, hanem az, hogy a konzervatív hozzáállás definíciójából adódóan nem fog új dolgokat könnyedén megszeretni, mindig a dicső múlton fog keseregni és nem érti a jövőt. Az EU-nak ez a baja és egyre inkább ez lesz a baja, hogy seggel megy előre, mert folyton hátrafelé néz.