Ha Budapesten bedugulnak a hidak, akkor majd a mohácsin mennek át az emberek? Vagy az M9-esen lévő Szent László hídon? Esetleg a Tomori Pál hídon Foktő környékén?
Hát ott van még a Tower Bridge, az neked smafu? Oké, kis kerülő, de híd az is és legalább annyi köze van a budapesti hidakhoz mint a mohácsinak.
A Lánchíd Pestet és Budát kötötte össze.
Ez fontos információ, ebben a szövegösszefüggésben nem is gondoltunk volna rá.
Csak megjegyzem, hogy a Lánchíd építésekor (és Budapest egész későbbi - robbanásszerű - fejlődése idején is) a hírlapokban mindenféle visszaélésekkel, túlárazásakkal és panamákkal etették a nyájas zsurnaliszták az ilyesmire fogékony pesti polgárokat (bár a panama elnevezés csak később honosodott meg, valamikor a XIX. sz. végén). Még a "főváros vőlegényét" Podmaniczky Frigyest is megvádolták azzal, hogy "jóljárt" egyik másik esetben, de az igazán nagy visszaélések a vasútépítések korában zajlottak. Van ennek a dolognak egy másik aspektusa is, nem csak a zsurnalisztikai, már amennyiben a vádaskodások jelentős része ma is, akkor is, mindenféle jogi eljáráson kívül maradtak, mert a híresztelések célja nem a bűnös, jogellenes magatartás közzététele és szankcionálása (ehhez többnyire a korrupcióval kapcsolatos biztos tudás és bizonyíték a dolog természeténél fogva hiányzik), hanem a megfelelő mennyiségű nyál elhelyezése volt a szóban forgó projekteken és embereken olyan személyek által, akik hallottak valamit valahol, ami egyébként úm. "nyilvánvaló". Általában ezek az ügyek azzal haltak el, hogy aki bizonyítani tudja a visszaélést, tegye közzé a bizonyítékait alkalmas hatóság előtt, aki nem teszi, az meg nyugodtan nyelheti is ahelyett, hogy a száján kifele sercinti a lelke lényegét.
Az említett adományok ugye azért a te értelmezéseddel szemben nem az egyébként kétségtelen nagylelkű bőkezűség miatt voltak emlékezetesek, hanem azért, mert a rendi világban ezek az arisztokraták semmiféle adó megfizetésére nem voltak kötelezhetők és az udvar nem tekintette dolgának, hogy központi adókból Budapesten híd épüljön. Mohács esetében ugye az állam költ, hosszútávon, közvetetten megtérülő infrastruktúrára, szerintem helyesen. Megint másik elkalandozó megjegyzésem, hogy az első magyar részvénytársaság a XVIII. sz. végén épült ún. Lujza út volt, amely Károlyvárostól vezetett a rijekai kikötőbe, a befektetők az útdíjból majd száz éven keresztül tisztes osztalékot kaptak és az út egészen a vasútépítésekig Fiume köldökzsinórja volt. Ezek az infrastruktúrális beruházások, utak, hidak, ilyenek, nem a mának készülnek, hanem hosszabb távon fontosak.
Amibe még simán belefér, hogy mindenki is lop, különösen aki.