( SPYFF | 2025. 10. 07., k – 20:59 )

Szerkesztve: 2025. 10. 07., k – 21:08

Válasz asm üzenetére

Ami érdekes, hogy robotvezérlésben nem is feltétlen a latency a lényeg, hanem a jitter. Az URLLC 5G telepítésnél ha jól va beállítva, 1ms alatti késleltetést ad 99.99 százalékban egy 32 bájtos csomagra. Ez ipari felhasználásra szánt megbízhatóság, az eMBB-nél ez 4ms de ideális vételi körülmények között. Persze URLLC-t is lehet túlbiztosítani, pl. IEEE 802.1CB FRER-el (vagy PREOF-al). Egy kisebb kísérleti PoC implementációt opensourceoltam is: https://github.com/EricssonResearch/xdpfrer

Nem a mundért védem, de nem véletlenül lett 5G pl. a Berlini gigafactoryban sem, előtte törtek az ablaküvegek más technológiákkal :-) Játékra tényleg elég tud lenni a Wi-Fi, bár ott is van hogy hirtelen pont a legrosszabbkor jön be valami torlódás és simán lehet, hogy stabilan 20-30ms között mozog a ping és bejön egy 200-1000ms spike (itthon ax Wi-Fi-vel volt ilyen többször, Valorantban pl. van realtime latency/jitter gráf debug opció).

szerk.: 5G felé sok igény volt, végül nem egy "one size fits all" szabvány lett, hanem három "profil":
- URLLC ha kis sávszélesség de nagy megbízhatóság kell
- eMMB közepes mennyiségű user, közepes megbízhatóság és nagy sávszélesség
- mMTC sok user, szenzor, kis sávszélességgel, mennyiségtől függően best effort garanciákkal

Ebből az eMMB amin a telefon csüng. Szolgáltatók biztos sokat ki tudnak belőle csavarni konfiggal, ügyes tervezéssel, de nem ipari célokra lett kitalálva. Azt tartom, hogy Wi-Fi-től ezzel együtt is jobb.