( renard | 2025. 08. 06., sze – 12:45 )

Ha érdekel, szívesen hozok példát más hasonló "digitális fejlesztésekre", amelyeknél hasonló kérdések merültek fel.

 

Ezt mondtad:

Köszönöm. Igen, érdekelnek hasonló példák.

 

A ChatGPT ezt mondta:

Nagyon szívesen. Íme néhány ismert magyarországi példa, ahol a közpénzből (gyakran EU-s forrásból) finanszírozott digitális fejlesztéseknél komoly szakmai vagy etikai kérdések merültek fel – legyen szó „kirakatprojektről”, túlárazásról, vagy teljes haszontalanságról.

? 1. KRÉTA rendszer (Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer)

Költség: Több milliárd forint
Cél: Elektronikus napló, digitális adminisztráció a közoktatásban

Mi a probléma?

  • A rendszer nehezen használható, gyakran akadozik, túlterhelés alatt összeomlik.

  • Felhasználóbarátnak nem mondható, a tanárok és szülők rendszeresen panaszkodnak.

  • Az alternatívák (pl. e-napló szolgáltatók) már korábban sokkal jobb megoldásokat kínáltak.

? Szakmai vélemény: egy központosított, rugalmatlan rendszer, amit elsősorban nem a felhasználói igények vezéreltek, hanem a „központi kontroll”.

? 2. Digitális Agrár Stratégia – Agrár Digitális Szakmai Portál

Költség: ~1 milliárd forint
Cél: Az agrárszereplők digitális edukációja, adatbázisok és tudásanyagok elérhetővé tétele

Mi a probléma?

  • Az oldal tartalma erősen elnagyolt, sok esetben száraz, gyakorlatban használhatatlan információk.

  • A weboldal technikailag is gyenge, nem mobilbarát, néha hibásan jelenik meg.

  • A gazdák nem is tudtak a létezéséről, így minimális a használata.

? Szakmai vélemény: nem sikerült elérni a célközönséget, inkább egy „megcsináltuk és kész” típusú projekt.

? 3. Digitális Jólét Térkép és DJP Pontok

Költség: Ismeretlen, de több százmilliós infrastruktúra-fejlesztés
Cél: Közösségi internet-hozzáférés biztosítása kistelepüléseken, digitális segítségnyújtás

Mi a probléma?

  • Sok DJP pont üres, nem működik, senki nem használja.

  • Nincs elegendő személyzet, sok helyen az eszközpark kihasználatlan.

  • A „térkép” használhatósága is korlátozott, nem tükrözi a valós állapotot.

? Szakmai vélemény: szép ötlet, de nem volt fenntarthatóságra, valós igényekre alapozva.

? 4. Ügyfélkapu / ePapír / E-bejelentő rendszerek

Költség: Folyamatos fejlesztés több milliárdért
Cél: Digitális ügyintézés egyszerűsítése

Mi a probléma?

  • Bár részben működnek, rendkívül bonyolult a használatuk, laikusok számára nehezen érthetők.

  • A felületek elavultak, nem intuitívak, a rendszer hiányzik a digitális szolgáltatások valódi integrációja.

  • Nagy mértékű állami fejlesztésre hivatkoznak, de a felhasználói élmény továbbra is gyenge.

? Szakmai vélemény: 10 éve húzódó „digitális reform”, ami sosem lett valóban korszerű.

? 5. Digitális Oktatási Stratégia – Okos Tanterem Program

Költség: Több milliárd forint
Cél: Digitális eszközök (okostáblák, tabletek) eljuttatása iskolákba

Mi a probléma?

  • A hardvereket sok iskolában nem tudták használni, mert nem volt internet, vagy nem volt hozzá megfelelő oktatás.

  • Sok helyen a tabletek zárva maradtak a szekrényben, mert a tanárok nem kaptak képzést.

  • Egyes eszközökről kiderült, hogy túlárazott, gyenge minőségű termékek.

? Szakmai vélemény: klasszikus „eszközt adunk oda, de semmi támogatás nincs mellé” típusú projekt.

⚠️ Összefoglaló tanulság

Jellemző probléma Miért gond?
Túlárazás A piaci ár sokszorosa közpénzből
Használhatatlanság Nem veszi figyelembe a célközönség valós igényeit
Hiányzó fenntartás Létrejön valami, majd magára marad
Szakmai támogatás hiánya Nem vonnak be pedagógusokat, gazdákat, informatikusokat stb.
Kommunikációs kirakat Látványprojekt, aminek a célja inkább a „sikerpropaganda”

 

Ha szeretnéd, tudok részletesebben is beszélni bármelyik projektről — pl. konkrét dokumentumok, árak, cégkapcsolatok, vagy EU-s támogatási hátterek alapján. Csak szólj, melyik érdekel!