Az ügyfél biztosan hibázott valahol az user/pass körül minimum, mert azt tudni kellett minden máshoz. Az, hogy kamu oldalra ment banki belépni vagy olyan egyszerű volt a belépése, ami kitalálható, ennyiből nem derül ki.
A másik viszont, ami a bank oldala, hogy miért ilyen egyszerű a banki appot feltenni? 2025-ben egyetlen SMS a "védelem"? Mikor csere SIM-hez jutni némi kamuval a más nevére sajna nem lehetetlen.
A CIB-nél az appot aktiválni csak személyesen a fiókban vagy telebankon, telebank PIN kód ismeretében és alapos azonosítás után lehet.
Aztán meg szintén CIB esetében akár weben, akár mobilon belépni csak 2FA után lehet (weben token kell, amit a mobilapp generál ujjlenyomat után, a mobilapp meg csak ujjlenyomattal vagy egy megint másik PIN kóddal enged be). Aztán minden tranzakciónál is kell a token/ujjlenyomat akárhonnan indítom. Ezzel azért elég nehéz már visszaélni.
Erste-nél szintén plusz egy garnitúra azonosítót, titkos kódot kell ismerni a mobilapp aktiváláshoz pluszban, és utána ugyan úgy minden tranzakciót jóvá kell hagyni az appban, ujjlenyomattal/PINkóddal.
Lehet azért a plusz védelemért is jó a mobilapp minden banknál (ha nem is akar valaki mobilról bankolni), hogy onnantól abban megy a jóváhagyás, nem SMS-ben, és az már sokkal nehezebb a bűnözőknek. Pl. CIB mobilapp alapból csak egy készüléken lehet aktív, ha valaki az enyémet lenyúlja, azonnal megtudnám, mert onnantól a telómon nem működik (de a "régi" telón jóvá kell hagyni a költözést, vagy ha ez nem lehetséges, akkor személyesen a bankban kell folytatni... szóval lenyúlni nem egyszerű).
Nekem az a fura, hogy az MBH előzmény bankjai is problémásak voltak sok téren, miért voltak ott annyian (nekem is bolt BB számlám, még bőven az egyesülés ötlete előtt megszűntettem, mert csak a baj volt vele), és a problémák hallatán miért nem váltanak? Előbb-utóbb csak rendbe tennék, ha sok ügyfél elmenne emiatt. Vagy az emberek ennyire nem foglalkoznak ezzel, hogy akkor hallanak az egyes banki problémákról először, mikor beüt náluk a baj? Pedig a hírekbe jó sok banki csalásos-visszaéléses eset bekerült már, azok miatt lehetne mindenki kicsit egészségesen paranoiásabb mára.
Vagy megfordítom, az Erste, CIB (ezeket használom, többit nem ismerem) miért fejlesztette/fejleszti a biztonságot folyamatosan, az MBH meg miért nem? Miért van még bármely banknál a mai napig SMS-es bármi? Az öreg néni okosteló nélkül inkább menjen kötelezően a fiókba személyesen, minthogy az SMS-es gyenge biztosnág miatt lenyúlják a pénzét. Mindenki másnak meg van okostelója internettel, ujjlenyomattal, hát használja azt kötelezően azonosításra.