( hunti | 2025. 04. 12., szo – 08:23 )

Nem vagyok szakértő, de igyekszem elmagyarázni. Akkumulátoron belül cellák vannak, azok pedig sorban vannak kötve. Egy tökéletes világban ezek a cellák teljesen egyformák, ezáltal egyforma a belső ellenállásuk is, tehát egyformán veszik fel a töltést és adják le. Gyakorlatilag ilyen nincs, ezért akkun belül van egy elektronika, ami minden cella feszültségét figyeli, és ha eltérés van akkor kivesz a magasabb feszültségűből és rátölt a kisebb töltésűre. Ebből mi nem látunk semmit, de nem is kell. Viszont amikor pl 2, 3 vagy 4 db 12V-os akkut sorba kötsz hogy készíts egy 24, 36 vagy 48 voltos akku pakkot, vagy sorba kötsz 2db 24V-os akkut hogy egy 48V-os akku pakkot kapj mint én, akkor az akkumulátorok között is szükség van töltés kiegyenlítésre. Lehet manuálisan is töltést kiegyenlíteni, de hát a fene se fogja folyton méregetni az akkumulátorok feszültségét kézzel, aztán szétszedni és rátölteni külön a kisebb feszültségűre mindig. Erre való az töltés kiegyenlítő, angol rövidítéssel BMS. Kettő akku közé 3 vezetékes kiegyenlítőt kell tenni, több akku közé lehet több 3 vezetékeset 2 akkunként, vagy vannak olyanok is amik 3-4 db 12V akkut is lekezelnek sorba kötve, illetve olyanok is amik cella kiegyenlítésre valóak és nagyon sok vezetékük van.

https://youtu.be/d-yUS18VuCA?t=174