( deje | 2024. 10. 20., v – 11:06 )

Biztosan nem én okoztam, mert amíg elviselhető mértékű reklám volt, marhára nem volt kedvem pöcsölni a blokkolókkal.

Most viszont van egy AndroidTV kütyüm, amire nem lehet csak úgy reklámblokkolót tenni, emiatt kénytelen vagyok teljes pompájában élvezni a műsort. Irdatlan mennyiségű reklám van a legtöbb műsor alatt, simán több reklám van, mint egy átlagos TV csatornán. 

Az általam rendszeresen nézett tartalomgyártók közül többen is panaszkodtak korábban, hogy a YT rettenetesen kevés jutalékot fizet nekik, sokkal kevesebbet, mint más tartalommegosztók, csakhogy nem tudták átszoktatni az embereket azokra. Így többen is szimplán kikapcsolták a reklámokat a csatornájukon, és áttekerhető (!) szponzori reklámokat mutatnak be (van, aki be is bookmarkolja ezeket), ill. alternatív támogatói platformokon kérnek pénzt.

A YT kvázi-monopolhelyzetét kihasználva az átlagosnál sokkal nagyobb mértékben rak megszakíthatatlan reklámokat a rendszerébe, emellett az átlagosnál sokkal kevesebb jutalékot fizet a tartalomgyártóknak. Ez a viselkedés vajon etikus?

A tévé csatornákon túlburjázó reklámmennyiségre a válasz a TV platform elhagyása volt rengeteg ember számára. A YT-on túlburjázó reklámmennyiségre a(z egyik) válasz a reklámblokkolás, amíg erre technikai lehetőség van. Egyik tevékenység sem illegális.

A rettenetes mennyiségű reklám megjelenése nem a reklámblokkolás következménye, hanem épp ellenkezőleg: az ok és okozatot felcseréled barátom. Ráadásul az igencsak erőszakos reklámozása az előfizetésnek (azt hiszem hetente tolja az arcomba, hogy fizessek elő) visszás, és nincs opt-out. Ezután jön a FUD hadjárat a blokkolók használó ellen. Ilyen cégnek én nem akarok még több pénzt adni, viszont amíg van lehetőségem legálisan tompítani az erőfölényükből származó engem érő hátrányukat, addig bocsánat, de megteszem. És nem lesz lelkiismeret-furdalásom.

Ha már ezt sem tehetem meg, akkor elhagyom a platformot. Kivel szúrok ki? Veled?