Szerintem akkoriban ez nem is volt "gond". Én úgy emlékszem ez valami kisszínes rövid cikkecske volt. Nem valami világraszóló botrányként számoltak be róla, hanem a heti (vagy havi) autós bulvárhírek egyikeként. Nyilván köztudott volt, hogy ez így megy mindenfele, kb senki nem háborodott fel rajta.
Ha már többdimenziós tér, nagyjából logikus, hogy ezek miért történnek. Két (ellentétes) feltételrendszerben kellene egyszerre optimalizálni. 1) Feleljen meg a folyamatosan szigorodó fogyasztási és környezetvédelmi előírásoknak 2) az ügyfelek meg is akarják venni (=legyen gyorsabb, erősebb, nagyobb az előző generációnál). Egy darabig volt annyi fejlesztési lehetőség a technikában, hogy mindkettőn egyszerre tudjanak javítani. Egy bizonyos szint után már csak egyiket a másik rovására tudják fejleszteni. Nyilván az ilyen helyzetből általánosságban az a kiút, hogy a két kritériumra már nem egyszerre optimalizálnak, hanem külön-külön. Ha belegondolunk, ezt csinálta a VW is. Az, hogy ezt hogy minősítjük az egy másik kérdés.