( Raynes | 2024. 02. 18., v – 03:03 )

Odáig azért nem mennék, hogy a felmenődet emlegessük, mert abban valóban van némi igazságod, hogy ezzel a supporton is lehet spórolni. De én mégis a kollégával értek alapvetően egyet, az, akinek a szerverüzemeltetés csak cPanel-lel megy, mást nem bír megtanulni, annak nem ajánlom ezt az üzemeltetős műfajt.

Ez a cPanel addig jó, míg működik, addig normik valóban könnyen összekattintgatnak benne bármit, csak aztán ha valami nem megy, akkor rohadt nehéz kinyomozni, hogy miért nem, meg ha megszűnik ilyen támogatás, vagy fizetőssé teszik, akkor meg megy a vergődés, világvége, stb.. Ezt már anno kikepzo-nek is próbáltam elmagyarázni, hogy ha a cPanel-re támaszkodik, akkor sose fogja tudni megoldani magának a problémákat.

Az a baj, hogy ez a cPanel a GUI-hoz ragaszkodás egyik kinövése. Ma már több generáció is felőtt, aki csak GUI-t látott, GUI nélkül semmit nem tud csinálni, mindenhez kell neki GUI, szerveren, beágyazott eszközön, távoli gépen, mindenen, és vergődnek mindenféle webUI-val, X11 forwarddal, RDP-vel, VNC-vel, stb., közben meg ez simán nélkülözhető lenne. A CLI-től félnek, pedig azt se nehezebb megtanulni, csak meg kell szokni, mert egy más koncepció, más workflow. Sokszor hatékonyabb és egyszerűbb, mivel kisebb kód, könnyebben debugolható, mindjárt írogatja a hibakimeneteket, ami naplóba is irányítható, stb.. Nem is hibáztatom ezért a fiatalabb generációt, erre multik nevelték rá az embereket, hogy GUI nélkül nem lehet meglenni, a MS pl. Windows Server kiadásokon is erőlteti. Persze, hogy megszokták, hogy az nekik kell, sőt, elhitték, hogy máshogy nem lehet.

Ez egyébként nem csak szerveren jön ki. Pl. desktop rendszereken is, ha valami supportos dokumentáció van, GUI-hoz be kell rakni egy csomó oldalnyi screenshotot, azon bekarikázni, hogy mire kattintson a felhasználó. Ez a Linuxon a legrosszabb, ahol mindenféle DE és WM jelen lehet (ráadásul ezek témánként, verziónként is változnak kinézetre), ahány disztró, annyiféle felület, ott még ez a munka megtöbbszöröződik. Na már most egy rutinos linuxos, vagy veteran supportos azonnal tud írni ennyi screenshot helyett egyetlen egy soros parancsot, amit ha beilleszt a felhasználó akármelyik disztró termináljába (vagy akár tty-ba is jó, ha épp azt a hibát akarja elhárítani, hogy épp nem működik a grafikus felület), és mindjárt megcsinál mindent, ha valami hiba van, azt kiírja, könnyebb plain text-ként visszajuttatni a supportnak, nem lesz szükség screenshotokra, remote desktop / screen sharing appra, nem kell idegeneknek hozzáférést biztosítania a felhasználónak a gépéhez, stb..