Kínában állítólag már most is hasonló van. Nyugatabbra is hallani hasonló próbálkozásokról, legfeljebb más ideológiát szőnek köré. (Utóbbinál hallani, hogy némelyik fizetési szolgáltató saját "értékrendje" alapján letilt ügyfeleket, mintsem csak a pénz kezelésével foglalkozna social-engineering helyett)
Itthon meg a kisebb kajáldákban, ahol nincs itegrált rendszert, ott idén már így fizetek:
- pénztárgép (NAVbekötött)
- terminál, ha kártya
- tabletben rögzíteni mit vettem (NTAK - kicsiknek lehet még van engedmény, van ahol kockás füzetbe írják még nap közben)
Innen már csak egy lépés, hogy az is kötelező legyen, kinek adták el. A pontgyűjtő kártyák, most önkéntes módon pont ilyen adatgyűjtők. Csak azt nem az állam csinálja, hanem kedvezményekért adod el a vásárlási szokásaidat.