( andrej_ | 2024. 01. 20., szo – 23:48 )

Azért a megfelelő MAVIR grafikonra vess egy pillantást, hogy pl. a mai szép téli napon mi jött le itthon napenergia fronton, és hogy az amúgy marginális szél pedig az elmúlt kép napban azért működött.

Nem mellesleg jelenleg még egy rakás olyan felület van, ami napelemért (és nem mellesleg akksiért kiált valahol) kiált. Raktárak, üzletközpontok, irodák teteje, panelházak... (a 11.-en relatív ritka az árnyék...), stb, és a görbét a napelemek elhelyezésével el lehet nyújtani. Egyébként még országon belül is kb. 20 perc van a déli napállás, azaz az elméleti csúcs, között.

A füstöléssel pedig az a helyzet, hogy lehet, hogy az energia egy része fosszilisből jön, de a gázerőművek roppant hatékonyak, és komoly szűrés van, mindíg jó paraméterrel megy az égés, és a szenes erőműveknél, vagy a hulladékégetőnél rendkívül komoly füstgáz szűrés van, állan monitoringgal. Ezzel szemben már egy 2-3 éves dízelnél is erősen érdekelne, hogy mennyire hozza az újkori adatait, és mennyire hozza a gyárit. Gondolom azt is tudod, hogy egy tetszőleges belsőégésű motornál a meleg üzemállapotra, és "normál" üzemre adják meg a kibocsátást. Amikor bárki elindul reggel a hideg motorral, pláne télen, akkor a sokszorosa lesz a károsanyag kibocsájtás. Egy motor rendes meleg üzemállapota bőven azután jön, hogy a vízhőmérséklet mutatód már mutatja, hogy meleg. Bónuszként, hogy ha beviszi az oviba/suliba a gyereket 3-5-10km után, akkor ott megint hülni fog a motor, és kb. hidegindít.

A katalizátoroknak, füstgázvisszavezetésnek, részecskeszűrőnek, adblue-nak és minden ilyen szupertrükknek érdemes lenne utána nézned (különös tekintettel a speckó anyagokra, amik kellenek hozzájuk), amivel az újabb autókat már mindenképp fel kell szerelni, hogy hozzák a rendkívül szigorú normákat. Az AdBlue-s autót egyébként érzed a kesernyés szagáról.

Természetsen a máshol szennyezés sem jó, ezért a gázt és szenet megfelelő ütemben (ugye sötétzöldék) ki kellene vezetni, hogy az atom, víz, nap, szél, és hasonlóan zöld energiákkal ellegyünk, és minél hatékonyabban.