( uzsolt | 2024. 01. 07., v – 12:55 )

Majd arra optimalizálnak a tanárok, amit mérnek.

Ha olyat mérnek, ami előremutató, akkor ez jó, nem? Pont ez lenne a cél minden teljesítményértékelésnél, hogy azt mérjék, ami jó, és ha a mért személy is tudja, mit mérnek, akkor arra törekszik, hogy az legyen a jó.

Ha más nem, a központi mérések egy jó irány, mert jól össze lehet hasonlítani a tanárok "teljesítményét": ha X diákjai egyik évről a másik évre a központi mérésen 20 százalékot javulnak, Y diákjai meg 20 százalékot rontanak, akkor valamit lehet érezni. Ha még a központi mérések érettségi-szerűek lennének, akkor az még jobb lenne. Ha a tanárok tudják, hogy mondjuk ez a minőségértékelésük alapja, és ezért erre optimalizálnak, az pont, hogy jó.

Központi mérések: kompetenciamérések, 1-2 éve már éves rendszerességgel vannak, csak az a baj, hogy az eredményre majdnem egy évet kell várni (ez mondjuk eddig is így volt). Sőt, a tárgykör is egyre bővül, tizen-huszonéve csak matek és szövegértés volt, most már idegen nyelv is van és természettudomány is (meg talán a törit is mintha pedzegetnék).

Tehát igen, legyenek ilyen központi, mindenki által ismert szempontok, amelyekről az érintettek is tudnak, és arra "optimalizálnak".