( n.balazs | 2023. 11. 21., k – 13:42 )

Én is hasonló cipőben jártam / járok. Nem egyszerű egy tizenévesnek elmagyarázni, hogy informatika != programozás.
Bocsánat, hosszú leszek.

Többfelé szedném a bejárandó utat - nem feltétlenül egymásra épülnek, inkább egymással párhuzamosan kell őket bejárni:
- Sikerélmény. Igen, ez fontos az ifjú padavánoknak. Programnyelv alapvetően mindegy, csak lássa, hogy miket lehet alkotni. Megmutatható, hogy egy jó programozó bármely nyelven képes jó programot alkot. Egy rossz pedig még a legbiztonságosabbnak tartott nyelven írt programot is képes telerakni sechole-lal.
- "Min működik az IT". Ezt is gyakorlati szempontból megközelítve. Lásson processzort, memóriát, hardvert. Igen, akár szétszedve is és bemutatva neki, hogy miért úgy kell a CPU-t beletenni az alaplapba, ahogy. Ez fejleszti a logikai érzékét, gondolkodását. Ez egyfajta "számítógép szerelői" szint.
- Száraz elméleti alapok. Hogy működik a CPU, mire való a memória, miért úgy működik, ahogy. Ez egyfajta "elméleti szgp architektúrák" szint.
- Elektronikai alapok. Esetleg tanuljon meg forrasztani - legalább 2 kábelt vagy egy elektrolitos (elko) kondenzátor, lássa a nehézségeket, a munkabiztonsági kockázatokat (pl: nem hadonászunk forrasztópákával, mindig úgy tesszük le / nyúlunk hozzá, hogy feltételezzük, hogy forró a páka stb.) Ez nettó elektronikai alapismeretek. Beágyazott rendszerek fejlesztéséhez ez kötelező.
- Nyers matek, algebra. Egy 15 éves is simán megérti pl: a komplex számok lényegét, miért van rá szükség.
- Algoritmusok, matematikai logika. Bármennyire is mateknek állítják be, ez csak egy részterülete a matematikának és nem összekeverendő a középsulis matekkel. Legalább az alap algoritmusokkal, azok megvalósításával, előnyeivel és hibáival kerüljön képbe. Ez belekarcolhat picit az egyetemi tananyagba, de fontos, hogy megértse az ifjú padaván: algoritmuselméleti, logikai ismeretek nélkül nem fog tudni jó programot írni. Direkt nem a helyes kifejezést használom, mert az egy perverz részterülete a programtervezésnek (jó program vs. helyes program vs. bizonyíthatóan helyes program). Ez lényegében egyfajta "elméleti programtervező" irány.
- Általános problémamegoldás, józan paraszti ész. Sok-sok problémát kell megoldania (megoldatni vele), amelyekkel fejlesztheti ezen képességeit. Pl: sorba rendezés, prioritások kezelése, optimális megoldás keresése, mindezt persze prezentálni is, hogy miért úgy gondolkodott, ahogy. Egyáltalán nem IT problémákra gondolok. Az így megszerzett tudást és tapasztalatot később felhasználhatja nem csak IT-ben. Ez egyfajta "hibakereső, probléma megoldó" irány.

Olyanokról direkt nem írtam, hogy projektmenedzsment, csoportmunka, agile és egyebek. Nem célom egyből elijeszteni a fiatalokat teljes IT-től. :)

Az IT (beleértve a programozást is) nem csend, béke és nyugalom. Ha csak a játékokat, szórakozást szereti belőle, akkor 20-25 évesen könnyen kiábrándulhat az IT-ból. Csak a pénz miatt meg ne legyen IT-s.

Szerintem.