( ggallo | 2023. 08. 02., sze – 11:38 )

Szerintem ez még csak nem is az EV mizéria meg Kína autógyártási ambíciói miatt van/lesz. Hanem azért, mert a csúcsra járatták az autógyártást, különböző módszerekkel* sokkal több autó eladását eszközölték, mint amit a piac egyébként magától felvett volna. Ehhez hozzá kellett igazítani a gyártási kapacitást, és amikor bármilyen külső tényező (recesszió, EV-k, Kína, stb.) miatt visszaesik a kereslet, akkor hirtelen óriási teherré válik az eltúlzott eladásokra létrehozott eltúlzott gyártókapacitás. Pláne a VW csoport, ahol ugyan azok az autók némiképp eltérő kinézettel négy márkánál is megvásárolhatók, és nem igazán különbözteti meg őket semmi a kinézeten kívül (ergo egymás erős konkurenciái a csökkenő kereslet idején).

*Euro normák semmi másról nem szóltak, mint arról, hogy legyen indok az új autó vásárlás kikényszerítésére. Nem változott érdemben a kibocsátás (linkem nincs, de nem rémlik tanulmány, hogy milyen jó hatásal lett a környzetre a sok modern kocsi), vagy ha változott is, azt "kompenzálja" a sokkal több jármű. Amerikában működött, hogy minden évben új formát kapott ugyan az a kocsi és az emberek lecserélték, mert megtetszett az új. Európa erre nem volt fogékony, más módszer kellett. A modern korban ez lett az Euro norma meg a kitiltással fenyegetés (amiből valójában nem lett semmi...).
A másik a tervezett avulás csúcsra fejlesztése, hogy mostanra már valóban kukára értett lesz egy-egy autó 150e km-es korára, és kell az új, valamint a javítás olyan drága, hogy használt autóként sem folytatja a legtöbb a pályafutását. Ráadásul ezt kategóriánként variálva. Pl. A6 3.0 TDI tömegesen csapágyas lesz 100e km-es korára, 2-4 millió a javítás alaphangon. A8 pontosan ugyan azzal a motorral nem romlik el - vedd a nagyobbat-drágábbat akkor is, ha a "kisebb" is elég lenne.
A karbantartások elnyújtása is a gyorsabb cserét segíti elő. Sem az olaj, sem a vezérlés nem fejlődött műszakilag annyit az elmúlt 30 évben, hogy indokolt lenne az anno 8-10e km-es olajcsere és 60-90e km-es vezérlés csere 30-50e km-re és 180-240e km-re kitolása. Sokszor nem is bírja ki, az első vezérléscserére olyan rossz lesz, hogy mehet a kukába. Ugyan így az automata váltók, amik mechanikusan pont olyanok mint 30 éve, de a 60 ezres olajcsere helyett "élettartam" kenőanyag feltöltésük van - a gyártó szerint az élettartam 150e km, azt kibírja olajcsere nélkül is, utána meg vegyél új kocsit, mert ők az eladásból élnek...