( bbking | 2023. 08. 01., k – 08:19 )

{dízel} -> {EV}

céges autó, Ausztria. Adózás céges kocsi után: a bruttó fizudra rácsapják a kocsi vételárának a 2, 1,5 vagy 0%-át, attól függöen, hogy az üzembe helyezési évben mennyi volt a mindekori károsanyagkibocsájtási határ (jelenleg 132g/km WLPT szerint). 50k €-os kocsinál ez 750€ (amit maximáltak 720€-ban, amíg a kocsi értéke nem lépi át a talán 90k €-t) amit hozzá csapnak a bruttódhoz, kiszámolják az adót és a tb-t, ezeket az összegeket levonják a sima bruttódból és megvagy.

Ezért megnéztem mit kapok a mostani dízel helyett hibridben:

2L motor helyett 3L mert benzines, és a németeknek a 2L sovány volt. Cserébe a benzin tankot levették 40(!!!)L-re, és beraktak egy akku pakkot laposan a csomagtartóba, ezért a csomagtartó kb 80L térfogatott vesztett. így megy 30-40km-t elektromos módban, plusz a fogyasztás is felmegy 3L térfogatnál 7-8L-re 100km-en, akkor mehetek 600km-ként tankolni (az már majdnem ugyanaz mint egy EV). Erre még elvették a céges kedvezmény egy részét és drágábbá tették a kocsikat alapból (covid meg chip hiány). szóval most kevesebb autót kaptam volna mint 4 éve.

megnéztem a V70/V90 hibridet is, tetszett is volna meg nem is: sajnos a kereskedö udvarában még lerohadt, családban is volt egy vadiúj XC40 amit el kellett trélerezni elektronikai hiba miatt. Cegnél több emberrel is elöfordult. Szóval az se játszott.

Mivel több ügyfelem is van aki elektromos töltöt és gyorstöltöt fejleszt és gyárt, mindig is vonzott az elektromos hajtás és már jó ideje gondolkotam a váltáson. Ezért tényleg elektromos lett az új és nem bántam meg. Persze, hogy a +300€ nettó fizu emelés a 0%-os adó miatt 10%-os infláció mellett egy nyomós ok, de NEM ez az igazi motiváció mögötte, szóval nem kell majd kiforgatni amit írok.

Február óta mentem vele 23.000km-t (privát és cég) és nem bántam meg. Asszony szkeptikus, de neki még egy kocsi se volt jó, amióta belénk jöttek országúton azóta extra parás.

Igen, átállás, más szokásokat kell kialakítani. Viszont nem vagyok már 20 éves, és ha 900km-t kell levezetni, jól esik néha megállni - vagy mozogni, vagy aludni kicsit. Vagy elintézni a legfontosabb emaileket, amik eddig a rohanásban másnapra vagy késöbbre maradtak. Asszonyak viszont tetszik, hogy néha olyan helyeken állunk meg, ahol különben nem, voltunk nézelödni bevásárló központban vagy a természetben. Aztán a 20-30perc gyorsabban elmegy, mint ahogy hinnéd. ja és mivel asszony extra rosszulléttel küzd szerpentinen, a sokkal nagyobb nyomaték (+ 4 kerék hajtás) miatt most az elektromossal nem volt rosszul a hegyekben mert egyenletesebben megy.

Mellette jelenleg átlag 171Wh/km a fogyasztás (17,1kWh/100km) ami 1,74L dízelnek felel meg 100km-ként. Tudom, hogy nem ezzel fogjuk elérni a párizsi klíma célokat, de akkor is jobb érzés hogy abszolút kevesebbet fogyaszt a jármü, mindegy honnan jön az áram.

mindenkinek az, ami bejön neki...de unalmas már ez a hiszti az EV ellen.