Egy 60%-os nagyobb kapacitású elektromosautó meghajtás akksija bőven 40kWh kapacitású, és pici azokhoz képest, amivel pilot projektelnek a fentiek. Ezeket ráadásul nem tud puff kivenni a villanyautóból, hanem tényleges refurbishment szükséges hozzájuk. Ez nem a használtpc-s sűrítettlevegős "refurbishment", és bódottá van, ha a BIOS prompt megjelent.
Háztartási léptékben egyelőre az akksival, ami nem a klasszikus litium ion, hanem a vasfoszfátos nehéz versenyezni, bár a másik topikban a tanyasi körülmények közé ez a 8kW/32kWh-s lendkerekes sztori ígéretes lehet. Valószínüleg ezt nem úgy tervezték, hogy 1 hónapig fixen leadja az áramot, bár akkor nagyon kicsit :), hanem mondjuk 4kW teljesítményt 16 órán át lead. Ebbe viszont be is kell táplálni ezt az energiát, amihez nem 3-4 napelemtábla kell.
Ipari léptékben ezek már érdekesebb dolgok, és ott van esélyed rá, hogy eleve van valamilyen karbantartó személyzet, felügyelet.
Szintén ipari, hogy a finnek forró homokkal próbálkoznak, ami meglátjuk hogyan válik be. Valószínüleg hőcserélővel fűteni mindenképp lehet vele.
Jelenleg a zöldhidrogént (kizárólag megújulóval táplált módon) gondolják tárolásnak, de ennek a hatásfoka kérdőjeles, és kicsit ilyen végülis elhasználjuk alapú. Van a németeknél vasúti mintaprojekt, amivel zöldhidrogéneznek, de eközben az osztrákok 200km+ hatótávú akkus villanyos Flirt-öket vesznek a részben villamosított szakaszokra. Túltermelés vezérelte töltés ezerke is applikálható lehet majd egyszer.
Egyelőre az körvonalazódik, hogy aki teheti, annak megéri valamennyi naptermelésből jövő energiát magának tárolnia (mondjuk világítás + hőszítattyú, esetleg autótöltés vonalon), és biztosan lesz jóval több ipari léptékű mindenféle energiatároló. Ez lehet majd vizes, rendes szivattyús, egyszerűen rövid időszakos duzzasztást leersztős, akkumulátoros, és ami a fentiekből beválik iparilag.
Arra pedig pláne rá kell majd szokni, hogy okosfelhasználás van, és nem amikor eszünkbe jut. Erre a tarifán keresztül lehet (kell) majd a népet ösztönözni, hogy figyeli a mosógép, a fűtés, autótöltés, a bármi az okosjelet, hogy most lehet olcsón működni, mert az akkor használt áramot akár nullának számolja a szolgáltató. A hanyatló nyugaton már van rá példa, hogy visszaadnak pár centet csúcsidőszakban. (Nem, ez nem azért van, mert észnélkül lignitelnek, és drága visszaszabályozni, hanem a megújulók időszakossága miatt, mert amúgy a lignitest is visszasklázzák, nálunk épp paksot skálázgatják vissza. Tessék mavirgrafikont nézegetni.) Nem fedeztem fel újra a vezérelt áramot, illetve a völgyidőszakit, hanem ez egy nagyon kemény továbbfejlesztése ezeknek, ami nem korlátozza a fogyasztó típusát, sőt ha adott területen elindult a szükséges teljesítményfelvétel, akkor az indításengedélyező jel megáll, viszont aki elindult az használhatja.