( Wabbitseason | 2023. 06. 23., p – 20:35 )

Miért éppen Godot?

A Java alapú LibGDX frameworkkel már csináltam egy játékot 2017-ben. Ebből megtanultam, hogy hacsak nincs teljesen kiforrott elképzelésem, érdemes valami gyorsabb prototipizálást lehetővé tevő engine-t használni.

Ez után Unity és Godot között ugrálva kísérletezgettem, és a véletlen folytán épp a Godot volt soron, amikor az akkori prototípus annyira nekilendült, hogy gondoltam, ennél maradok.

A Godot előnye, hogy tényleg gyorsan lehet vele dolgozni, és minden kötözködés nélkül letölthető és elindítható.

Saját programozási nyelve van, a GDScript, ami szintaktikailag emlékeztet a Pythonra, de inkább C++ agy kell hozzá. Mostanában már fejlesztik a C# támogatást is, de annak idején ez még gyerekcipőben se járt sajnos.

 

Jó, rossz és csúf

Tényleg gyorsan lehetett haladni a Godot-val, de sokat szívtam az igencsak változó minőségű dokumentáció, valamint a szintén igencsak változó minőségű implementációk miatt.

A GDScriptről az a véleményem, hogy game jam-ekhez és kisebb méretű játékokhoz alkalmas, de hosszabb távú fejlesztésnél igen sok szenvedés és lemondás forrása, mivel a tooling gyakorlatilag nemlétező fogalom itt. Se egy normális debugger, se egy normális editor. Változók/függvények átnevezése csak search+replace-szel lehetséges, amit nem magyarázok, miért nem működik.

A Godot-ból nemrég érkezett meg a 4.x-es vonal, ami nem kompatibilis a 3.x-szel (amivel én dolgoztam), viszont mert open source engine-ről van szó, a fejlesztők inkább a menő dolgokkal foglalkoznak, és alapvető feature-ök hiányoznak vagy hibásak évek óta, illetve X dolgot olykor több, egymással konkuráló módon is meg lehet közelíteni, ami sok zűrzavar forrása lehet.

Ettől még nem kell leírni a Godot-t, de még érdemes várni rá (nomen est omen), és talán (hasraütéssel becsülve az eddigiek alapján) 3--4 év múlva, mondjuk az 5.2-es verzió környékén már talán alkalmasabb eszközzé nemesedik.

 

Idő

2016-ban kezdtem a játékötletemen dolgozni, és számtalan prototípust készítettem. A végső verziót 2020 novemberében kezdtem. Volt, ahol nagyon lassan haladtam, de ennek főleg az volt az oka, hogy a játékomban egy csomó minden van, és sokféle rendszer létezik egymás mellett, egymással együttműködve, így eddig tartott, mire mindent ki tudtam találni és egymáshoz igazítani.

A játékfejlesztés nagyon komplex és nagyon sokáig tart, főleg ha egyedül dolgozol valamin.

Most még nem tudom, megérte-e. Mint kaland, feltétlenül. Mint megélhetés, abszolút fogalmam sincs, hiszen még csak most tudom igazán elkezdeni a marketinget, mert külsős grafikussal dolgoztam, aki tulajdonképpen csak a tervezési folyamat végén tudott nekilátni a nem kevés feladatnak. Jó sokba is került az egész, de állítólag pénzbe kerül, hogy pénzt keressen az ember.