( bognarattila | 2023. 05. 01., h – 09:55 )

Mert ahhoz ragaszkodtál, aztán megvilágosodtál.

29-én 9:25-kor írtam írtam a csiszma-krumplit, az első hozzászólásodra válaszul, ha addig nem volt világos, ott világossá kellett volna, hogy váljon.

Nem, nem köztes cél. Értékteremtés nélkül nincs üzlet. Minden más nélkül van üzlet.

Nyilván nincs üzlet értékteremtés nélkül, ezt sehol nem is állítottam. Csak azzal semmire nem mész üzletileg, ha értéket állítasz elő és nem adod el. Lásd éhen haló művész esetét.

Ez pont a fordítottja. Nekem nem kell tudnom, hogy _neked_ értéket jelent-e a krumpli/kacsa/disznó/pénz. Nekem azt kell tudnom, hogy _számomra_ te értéket teremtesz-e azzal, amit szolgáltatsz vagy termelsz.

Az a gond, hogy folyamatosan forgatod a nézőpontot.

Nekem, mint vállalkozásnak olyan értéket kell előállítanom, amit pénzé/disznóvá/krumplivá tudok tenni (azaz el tudom cserélni olyanra, amit hasznosítani tudok). Azért állítom elő az értéket, hogy a számomra szükséges akármit megkapjam.

És akkor most odafordulunk, amit írsz: neked, mint vásárló vállalkozásnak igenis tudnod kell, hogy másnak mire van szüksége, ugyanis ha neked olyan értéked van, amire senkinek nincs szüksége (például tehén), akkor nem leszel fizető képes olyan értékért, amire neked szükséged van. De ez már elkanyarodás, nem a vállalkozás céljáról szól, hanem a vállalkozás kezeléséről, piacismeretről.

Nekem azt kell tudnom, hogy _számomra_ te értéket teremtesz-e azzal, amit szolgáltatsz vagy termelsz.

Ez pontosan így van. Hozzátéve, hogy meg tudod-e venni az általam teremtett értéket. Mert ha te csak tehenet tudsz érte adni (amire nekem nincs szükségem), akkor lehet, hogy nem kapod meg. De ez az én szempontból nem a vállalkozás célja, hanem stratégiája (milyen értéket állítsak/ne állítsak elő: például én hiába gyártok 1 személyes autókat, ha senki nem fogja megvenni, a vállalkozásom célja nem az autógyártás, hanem az azon történő nyereség realizálás).