Igen, egy vállalkozás számára a pénz szerzése a fontos, nem pedig az, hogy értéket teremtsem (pl. tudás vagy akár műalkotás).
Nem, ha kiveszed rendszerből a pénzt és maradsz a tiszta barternél, akkor is működik a vállalkozás: a pénz nem lényegi része egy vállalkozás működésének, csak egyszerűbbé teszi azt.
Csak a csizmával és krumplival nem értetted meg, hogy nem a pénz (pl. 1,5 EUR), hanem hasznosítható értéke a fontos, okoskodni akartál.
Továbbra se érted a pénz szerepét, csak okoskodsz... :)
Nyilván azért jönnek, de ez a marketing, nem a vállalkozásod célja.
De, a vállalkozásom célja az, hogy értéket teremtsek és ezért jöjjenek ügyfelek, akik olyan értéket hoznak, amire nekem szükségem van. Azért vállalkozok, mert nem tudok száz százalékban önfenntartó lenni és az ügyfeleim se, kölcsönösen rá vagyunk szorulva egymás szolgáltatásaira és termékeire. A pénz ebben opcionális köztes barter eszköz, lehetne akár zsák krumpli, mázsa búza, gramm arany vagy élő kacsa is az elszámolás alapja, vagy mindezek keveréke, akár a heti bevásárlólistám is, akkor is működne az üzlet. Csak nehezebben, a pénz mind a két fél részére működési költséget takarít meg, de az nem a cél.
Te nem azért teremted az értéket, hogy neki jó legyen, hanem hogy pénzt adjon érte (vagy krumplit vagy kacsát, tök mindegy).
De, azért teremtem az értéke, hogy az ügyfeleimnek jó legyen, különben nem hoznak pénzt, krumplit vagy kacsát, éppen mire van szükségem. Ha kölcsönösen értéket tudunk egymásnak teremteni, akkor működik az üzlet. Ezt pénz nélkül is lehet, nem a pénz az, ami a célunk, a pénz csak egyszerűbbé teszi, az egy technikai eszköz, aminek költsége és haszna van. Azért használjuk, mert több a haszna, mint a költsége. De nem célja a vállalkozásnak.