( vilmos.nagy | 2023. 04. 28., p – 10:58 )

Ha nem titok, milyen jellegű a szoftver? Ügyviteli (ERP), vagy kereskedelem (webáruház) jellegű, vagy micsoda? Saját belső rendszer, vagy kereskedelmi termék?

end-userek használják, mobilappok + webes frontend kérdez be (a frontendhez szükséges kód is innen kerül a CDN-re). Van néhány olyan szolgáltatás, amit a megrendelő alkalmazottai használnak, de ez a terhelés alacsony része. Az stackbe érkező adatok nagyrésze 3rd party integráció, így a megrendelő több más szoftveren keresztül bizergálja azt, amit a rajtun keresztül látnak a felhasználói.

Mennyire "régi" a rendszer, ami át lett ültetve és mennyire cserélődött le a csapat az átállás előtt/közben/után? Az architektúra változott jelentősen, vagy az annyira átgondolt volt, hogy jól át lehetett ültetni ilyen szemléletre?

~10+ éve kezdődött, a csapat core része maradt ugyanaz, organikus növekedéssel - de a funkciók is nőttek vele.

A klasszikus üzemeltetés váltott (cserélődött) cloud DevOps-ra a fejlesztők meg átálltak amiben kellett, vagy hogy?

Én még nem voltam itt az elején, de nekem az a megértésem, hogy a kezdetek kezdetén (~10+ éve) nem volt klasszikus üzemeltetői csapat, hanem egyből az infrastructure as code / korai devops szemléletben kezdték ezt üzemeltetni. Az on-prem -> k8s váltásnál sem voltam még itt, de ha jól tudom, az is organikus váltásként következett be, ahol 1-1 szogáltatást kezdtek a VM-es ansible-ös világból on-prem k8s-be költöztetni.

A nagy felhős szolgáltatóknál futtatás egyszerűbb és/vagy olcsóbb mint az on-prem volt azért kellett váltani? Vagy az on-prem beruházás, üzemeltetés okozott (szakember oldalon) gondot? Azt értem, hogy a fejlesztők adaptálódtak ügyesen.

A megrendelő motivációról nem tudok, az anyagiakat sem látom :)

Személyes tapasztalatom az, hogy jelenleg a fejlesztői környezetünk fut on-prem, self-managed k8s-ben (amihez hála égnek nekem semmi közöm), de folyton csak a szenvedés van vele - a storage szétesik néha alatta, a frissítése borzalom, stb. Ahogy hallottam, az on-prem k8s időkben a frissítés az ügyfélnél sem volt mindig zökkenőmentes.

Saját hobbiprojektemet az Oracle ingyen egy k8s-ében futtatom, ezerszer kényelmesebb, mint VM-ekre felhúzni valami k8s implentációt, és szenvedni vele.

(amiben biztosan jobb a cloud most, hogy korábban, az on-prem időkben a vége felé, amikor már nagyon kinőtte az on-prem infrát a minden is, akkor az extra terheléses időszakokban lettek low-prio, backend szolgáltatások leállítva azért, hogy a fő szolgáltatás kiszolgáljon mindenkit -> ez a cloudban nem fordult még elő, az autoscaling szépen megold mindent)