( horvatha | 2023. 01. 09., h – 08:31 )

30 év felsőoktatási gyakorlattal a hátam mögött hadd írjak pár dolgot. Az elmúlt hetekben aktívan teszteltem a chat.openai.com-ot, így ezzel konkrétan van tapasztalatom.

1) A ChatGPT meggyőzően ad elő lexikális tudás alapú válaszokat. De sík hülye. Amint összefüggésekről kell számot adnia, röhejesen elhasal. Pl. a klasszikus "A Föld 81-szer nagyobb tömegű, mint a Hold. A Hold vonzza nagyobb erővel a Földet vagy a Föld a Holdat?"  kérdést is bukja. Utána ha megkérdezem, mi is Newton III. törvénye, akkor visszaböfögi, de nem látja, hogy ez a két kérdés erősen kapcsolódik. Alapozó fizika vizsgáimat beetetve neki, csak az elméleti részeket tekintve is csúfos bukás lenne belőle. Digitális képfeldolgozás elméletből nem annyira rossz, de ez a vizsga kis része csak és a programokat nem tudja jól megírni. (Még?) Fizikatörténetből már közelíti a kettes határát, de alulról.

Persze általános és középiskolában, főleg humán tárgyakból egy otthoni fogalmazás írásakor jobban teljesít. De itt is vigyázni kell vele, ha már tények és összefüggések is kellenek. Pl. a "Hány példányt vitt fel Mózes a bárkára az egyes állatfajokból?" kérdést elbukta nálam és nem jött rá, hogy Mózes nem is szerepelt a bárkás történetben. Azt elhiszem, hogy emberinek tűnő nyelven összefoglalja mondjuk a Pál utcai fiúkat. De biztos, hogy ha rákérdezel a szereplők viszonyára, abban rontani fog.

2) A ChatGPT jelen formájában is jelent veszélyt, de ez szerintem még nem olyan nagy, mint amilyenre felfújják a klikkvadász cikkek. De figyelni kell rá, mert fejlődni fog.

3) Egy ötlet, mire lehetne használni a ChatGPT-t az oktatásban (nem biztos, hogy igazam van): Ha egy kérdéstípust a mostani verzió helyesen válaszol meg, akkor azt közép- és felsőoktatásban mellőzni kellene, mert értés nélkül is megválaszolható. Legyenek a kérdések olyanok, amik mérik a megértést.  (Ezzel sokan vitatkoznak velem majd, de nem teljes hülyeség szerintem.)

4) Tanítani még nagyon nem tud az AI. Bizonyos, szűk területeken ez megy, pl. a kínaiak Squirrel AI-rendszere úgy tűnik, jól oktat elemi matematikát a középszintű érettségi szintjéig. Kicsit bonyolultabb esetekben ez nem működik. Az biztos, hogy az oktatásnak reformra van szüksége és a digitalizációnak erős szerepe lesz benne, de a tanár még sokáig nem lesz mellőzhető. Az összefüggések, a "big picture", a személyes motiválás stb. még mindig humán feladat. Bizonyos témakörök tanulása az úgynevezett "programozott oktatással" jól támogatható, amit ha AI-val okosan turbózunk fel, akkor csökkenhet a tanár szerepe.

5) A válaszokban felbukkanó durva tanárellenesség meg elfogadhatatlan számomra. Sok motiválatlan kolléga van és lehet, hogy egyeseknek főleg ilyen jutott a suliban, de az igen durva általánosítások, amik itt elhangzottak, elfogadhatatlanok. Sok becsületes, jó tanár is van a pályán.