Na azért van különbség a "felhő szolgáltatónál API-val létrehozom a resource-okat" illetve "a kiszervezem egy külsős IT cégnek az onprem üzemeltetést" között. A különbség alap mértékegysége 1 Kumar. Nagyobb cégeknél simán összejöhet kiloKumar nagyságrend is. :)
Egész más a szituáció, amikor hetekig kell ticketezned az outsource-olt IT-val egy tűzfal port nyitásra. (Amit utána kvázi-rendszeresen visszacsuknak, mert Chandragupta éppen nem tudta, hogy annak nyitva kell lennie, és amúgyis az "úgy secure" ha minden csukva van. Hogy prod szolgáltatás áll miatta, az nem az ő baja. Ellenben a visszanyitásért megint ticketet kell nyitnod nekik, ami megintcsak nekik pénz...). Meg amikor valami hálózati problémánál 3-4 különböző cég pingpongozza egymás között a ticketet. Mert akinek te outsource-oltad, az is továbboutsource-olta más cégeknek az üzemeltetés különböző részeit és persze senki nem látja át az egész rendszert, senkinek nincs jogosultsága semmihez, mindenki csak hárítja a felelősséget.
Na ehhez képest a cloud megváltás. És olcsóbb is, sokkal.
Emlékszem olyan esetre kettővel korábbi munkahelyemen, ahol a céges IT havi 1000 euroért adott egy VM-et DMZ-ben. Ebből 500 euro volt a gép, második 500 volt a "support" amit persze kötelező volt megvenned. A gép erőforrásban kb egy havi 50 dolláros AWS-es instance-nak felelt meg. Cserébe oprendszerből választhattál valami elavult RHEL5 és RHEL6 verziók között. Ja és persze tele volt cseszve az IT cég különféle agent-jeivel, root-ot nem kaptál rá, csomagokat nem frissíthettél (mert törné az IT cég agentjeit). Sok szerencsét a saját szoftvered telepítésére. Ha függőség rpm-ek kellettek: ticket, attachment excel táblában, hogy mik kellenek a gépre. Az autentikáció Active Directoryból ment (onnan tudjuk, hogy rendszeresen leállt a sasl daemon vagy mi, ilyenkor ugye ticket... aztán pár nap alatt megjavítják. Addig persze ráérünk, nyilván nem volt sürgős belépnünk a gépre... Persze az SSH kulcs alapú autentikációt nem tiltották le, úgyhogy elég gyorsan "bypass"-oltuk a hivatalos bejárási módot. Senki nem szólt érte.) Ne tudd meg hány embernek hány munkaórája ment el feleslegesen az IT cég hülyeségeivel küzdésre.