( RaptoR | 2022. 06. 11., szo – 08:26 )

Én kritikusabban látom az autós helyzetet. Amit nem tud az ember saját erőből üzemeltetni, azt nem birtokolja, csak bérli/szolgáltatást vesz igénybe. Szóval nem létezik olyan, hogy saját autó, sosem létezett. Az ember vesz egy üres fém kockát, amit két benzinkút között tud használni. Ha megszűnik a benzinkút, mint szolgáltatás, akkor a fém kocka már csak egy fém kocka. A benzinkút jelenti az autózás "vendor lock-in"-jét és látjuk milyen törékeny ez a vendor. Továbbá: meg lehet otthon javítani a fém kockát, ha valami komolyabb baja lesz? Nem nagyon. Ehhez is egy szolgáltatást kell igénybe venni. E szempontból egy közösségi autó, mint szolgáltatás és "saját" autó között vajmi kevés különbség van. A saját autó egy illúzió, hiszen csak annyit jelent, hogy N-1 esszenciális szolgáltatást veszel igénybe hozzá (nem kell bérelni a fém kockát).

Az elektromos autó egy szinttel jobb lenne, ha van otthon kiépítve napelemes töltés. Ekkor az energiát legalább otthon is meg lehet hozzá termelni. Cserébe bonyolultabb a rendszer összességében, és javítani ezt se nagyon lehet otthon.

Ezzel szemben pl. egy nem elektromos kerékpárt valóban lehet birtokolni. Nem kell hozzá üzemanyag és ha elromlik valami, akkor nem kell hibakódot olvasni hozzá, hanem jó eséllyel akár otthon is javítható. Sőt, még annyira az úthálózathoz, mint szolgáltatáshoz se kötődik, mint egy átlag autó.

A fúziós erőművet lehet azért nem említette, mert az valahogy mindig 10-20-30 év múlva lesz elérhető. Én megvárnám az ITER beüzemeltetését, azután remélhetőleg már pontosabban látják a technológia jövőjét. Mindenesetre szépen közelítenek a hasznos tartományba. Igazi kanyarban előzéses történet lesz, ha végül a fúziós energia oldja meg az emberiség energiaválságát. Azonban az energiatárolás problémáját még így is meg kell oldani, mert hagyományos akksikból nem lehet eleget gyártani.