( Charybdis | 2022. 01. 01., szo – 15:11 )

Azt tudom, hogy Londonban voltam nemrég, ott ki vannak tiltva a büdös autók. Érezhetően jobb Londonban a levegő minősége a belvárosban is. Gyakorlatilag Londonban nem éreztem szmogot. Akkor sem, ha a járdán sétáltam a belvárosban, nagy autóforgalom mellett.

Budapesten viszont érezhető, hogy büdös, szmogos a levegő bizonyos esetekben, főleg forgalmas autóutak mellett sétálva.

Londonban kemény behajtási díjak is vannak, ha be akarsz menni autóval bizonyos zónákba, akkor fizetni kell dugódíjat. Továbbá sok helyen a maximális sebesség is csak 20-30 mérföld per óra. Ha lassabban haladhatnak az autók, akkor a légszennyezés és a balesetek száma is csökken.

Igazából csak le kéne másolni a működő példákat:

-szennyező járművek kitiltása

-dugódíj

-maximális sebesség csökkentése

-belvárosban megtiltani a behajtást, parkolást, teljes átmenő forgalmat (kivéve áruszállítás, ottlakók, mozgáskorlátozottak, hatóság) - Párizsban van már ilyen

-új parkolóhelyeket ne létesítsenek a belvárosban, meglévőket fokozatosan számolják fel (pl. Oslo)

-tömegközlekedés, gyalogos közlekedés, biciklis közlekedés fejlesztése

-minél több park, zöldfelület, fa létesítése

 

Nyilván ezeket már Budapesten is csinálják vagy elkezdték csinálni, de ezek egy része pénz kérdés. Ha nincs pénze a lakosságnak lecserélni a szennyező járműveket, akkor nem megy a folyamat egyik napról a másikra. Az sem segít a dolgon, hogy Budapestet folyamatosan pénzelvonásokkal sújtják. Miközben inkább önteni kéne a pénzt a tömegközlekedésbe, bicikliutakba, zöldfelületek létesítésére.