...feltehetően itt a kábulat nem az LSD mámorról szól...
Ebben a filmben feltehetőleg nem, de erre picit később visszatérek.
...hanem világról és annak jelenségeiről, amik az embert kábulatba ejtve tartják izolálva az Igazságtól, Valóságtól.
Ebben nem vagyok olyan biztos. Mármint, hogy erről fog szólni a 4. rész. Ugye a Wachowski nővérek nemrég kijelentették, hogy ugyan a forgatáskor még nem tudták, de így visszagondolva már biztosak benne, hogy a Mátrix az egy transzgender allegória, ahol a kék kapszula a betagozódást jelenti a társadalomba, a társadalmi elvárásokba (konzervativizmus, teszem hozzá), a piros pedig az álomból való felébredést, a lázadást, az "átalakulást" (woke ideológia).
Nekem nem tetszik ez a fajta magyarázat. Sajnos ez egy olyan szituáció, ahol a kreatív gondolkodásra késztető "mire gondolt a költő?" nem tartogat semmi meglepetést, mert már elmondta.
Szerintem egy nagyon jó sci-fi a Mátrix, olyan ötletekkel, amit komoly sci-fi írók előtte már sokszor feldolgoztak, szóval számomra nem okozott igazi katarzist. Emlékszem, hogy különböző kritikusok írták, haverok mondták, hogy "fúúúú, hogy milyen nehezen érthető, többször meg kell nézni, meg szimbolizmus, rejtett értelmek" (ha tudták volna, hogy a rendezők mire is gondoltak tudat alatt, amikor a filmet forgatták, biztos nem hitték volna el). Nekem a film csak egy érdekes, de egyáltalán nem különleges ötlet bemutatásáról szólt (akár a klasszikus "agy a befőttes üvegben" értelmezéssel, akár a "semmi sem igaz ami körülötted van, a média hazudik, egy szolga vagy, stb." értelmezéssel megyünk. Persze tovább lehet ezt fűzni spirituális szintre is, és ugyan érdekes, persze, de semmi meglepő nincs a mondanivalójában - mármint számomra nem igazán volt).
Persze a művészetben (már ha egy hollywoodi filmet művészetként lehet felfogni) a befogadó egyéni értelmezésén múlik, hogy mit gondol mondanivalónak. Ez jó, és ezért tartom szerencsétlennek azt, hogy a Wachowski nővérek másodjára is "coming out"-oltak. Az első nem zavar, ha nőnek érzi magát, akkor érezze, viszont "művészként" ráerőltetni a saját (az alkotóként elég nagy súllyal rendelkező) személyes véleményét, hogy miről szól az adott mű (amely értelmezéssel a forgatáskor még nem volt tudatosan tisztában) szerintem nem fair azokkal szemben, akik máshogy értelmezték a filmet.
mint egyes kommentekből látszik totál nem értik az egész filmet, valahogy erre az értetlenségre reflektálhatnak majd valahogy az új részben
Elképzelhető, hogy én se "értem" (zéró szarkazmus), szóval érdekelne, hogy neked mi volt a film mondanivalója. Ahogy fent kifejtettem, az értelmezés természetesen szubjektív, de attól még mások értelmezése tartogathat érdekes meglepetéseket.
De mégsem értik az emberek. Hát elmondják újra.
Amerikában elég sokan megértették: a woke kultúra és a konzervativizmus, a tradíció elleni lázadás már elég komoly méreteket öltött. Ők a "red-pill", ők "felébredtek" a Mátrixból.
(Persze az is lehet, hogy ők a blue-pilled zombik, akiket a mainstream media az orránál fogva vezet - ez a gyönyörű a szubjektív műértékelésben).
----------------
Node vissza az LSD-re.
Nem hiszem, hogy a Mátrix abba az irányba menne el, de ahogy te is rámutattál, a White Rabbit abba az irányba mutatna. A White Rabbit a '60-as évek végén jött ki, a hippi korszak csúcsán, a témája az Alice Csodaországban (amely művet sokan egy hallucinogén trip-ként értelmeznek - nyilván nem LSD, hanem a "varázs" gomba* formájában, hiszen az LSD a könyv születésekor még nem volt feltalálva), de nem is a Mátrixra akartam itt kitérni, hanem a Sucker Punch-ra.
Nagyon jó film, sok-sok különböző rétegből épül fel. Én azt hittem, hogy a fantázia világok a saját elméjének önvédelmi mechanizmusa, hogy a tragikus múltjával és helyzetével meg tudjon birkózni, míg rá nem akadtam egy kommentre, miközben a fent linkelt zenéket olvastam, ami jogosnak tűnik.
Eszerint az elmélet szerint a Sucker Punch a CIA által az '50-es, '60-as években véghezvitt, MK Ultra fedőnévre hallgató, LSD és egyéb pszichedelikus szerekkel operáló kísérletsorozatról szól.
Lehet benne valami, és ugyan a Sucker Punch esetében erre a lehetőségre nem gondoltam, de pl. a Shutter Island szerintem minden kétséget kizáróan az MK Ultra-ról szól.
Mindkét filmben közös a pszichiátriai környezet (tipikus MK Ultra fedőszervezet), múltbeli trauma, lobotómia, de a Shutter Island esetén sokkal több utalás történik (elég csak a vízre gondolni, amiről az egyik "ápolt" azt állítja, hogy mérgezett, vagy ez a jelenet).
Az MK Ultra 1953-ban került a CIA fennhatósága alá, az előbb hivatkozott cikk 1953-as történetet dolgoz fel, a Shutter Island 1954-ben játszódik, a Sucker Punch az '50-es - '60-as években játszódik ... érdekesek az egybeesések, na.
Ezt a kis kitérőt amolyan fun fact-nek szántam és nem hiszem, hogy a Matrix ebbe az irányba fog elmenni (bár nem lenne rossz az se).
Mindenesetre a Jefferson Airplane - White Rabbit kiváló zene :)
----------------
*: amúgy azt tudtad, hogy az Ádám és Éva sztoriban az "alma" az nem is biztos, hogy alma? A Károli féle fordításban almáról például szó se esik, helyette ugye a "fának a gyümölcse" szerepel ("És monda az asszony a kígyónak: A kert fáinak gyümölcséből ehetünk", "De annak a fának gyümölcséből, mely a kertnek közepette van, azt mondá Isten: abból ne egyetek, azt meg se illessétek, hogy meg ne haljatok", "szakaszta azért annak gyümölcséből, és evék, és ada vele levő férjének is, és az is evék.").
Ami önmagában még nem érdekes, de ha melléteszünk egy 13. századi francia freskót, akkor már érdekesebb a "gyümölcs" kérdésköre, és hogy miért is volt tiltva az abból evés...
Egy pár további példa:
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-4f8ba5a39806c2ff76c661421df3ba02
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-973b4e43c720ecd8b405435afe2a096a
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-3fb1b9097def68d3d8b5d196ea892871-…
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-40962faf32233a0d71c22f63885d56c6-…
Kapcsolódóan:
In 1992, ethnobotanist and psychedelics advocate Terence McKenna argued in the book Food of the Gods that what enabled Homo erectus to evolve into Homo sapiens was its encounter with magic mushrooms and psilocybin, the psychedelic compound within them, on that evolutionary journey. He called this the Stoned Ape Hypothesis.
McKenna posited that psilocybin caused the primitive brain’s information-processing capabilities to rapidly reorganize, which in turn kick-started the rapid evolution of cognition that led to the early art, language, and technology written in Homo sapiens’ archeological record. As early humans, he said we “ate our way to higher consciousness” by consuming these mushrooms, which, he hypothesized, grew out of animal manure. Psilocybin, he said, brought us “out of the animal mind and into the world of articulated speech and imagination.”