( Raynes | 2021. 07. 18., v – 01:19 )

Ezt nem is állította senki, hogy ami digitális az agyon van kompresszálva. Pont ez a vicc, hogy ez nem a fizikai média technológiájához van kötve, hanem a modern stúdiókeveréssel cseszik szét ilyenre. És természetes ezt a brutálisan elrontott mastert tolják ki új kiadású bakelitre is. De a rádióknál se szerettem soha, hogy szétkompresszálták a hangzást. Tévéreklámoknál dettó.

De a kompresszálás és brickwallosítás még mindig csak egy része a történetnek. Van még egy csomó más károsító hatás, autotune, ritmuskvantálás, ezek MIDI-sítik, szintetikusan gépesítik a zenét. Erre jön még rá sok kiadónál a vízjelezés (pl. UMG), és ha igénytelen streamről van szó, akkor esetleg az alacsony bitrátás lossy tömörítés (128 kbit/s és alatta). Szinte 10 oldalról nyomorítják meg egyszerre, ölik ki belőle a zeneiséget meg a jó hangzást.

A kompresszálás és brickwall csak azért van az előtérben, mert azt még régi analóg felvételekre is ráeresztik, mikor újra kiadják, meg azt a legkönnyebb kihallani, így mindenki főleg ezekkel van elfoglalva. Pedig a többi is nagy probléma, de azok nyilván csak új keveréseket érintenek. Ráadásul egyenként nem is lenne velük baj (mértékkel használva még van, ahol javíthatnak a hangzáson), de eltúlozva használják őket, gátlástalanul, és a hatásuk is összegződik.