( belsodaniel | 2021. 05. 25., k – 16:26 )

Felmerült sokakban a kérdés, hogy a pilóta miért nem volt "fasza gyerek" és ha egyszer három perc repülésre volt a litván légtértől miért nem próbálkozott az átjutással. Azért nem mert felelős ember és felelős döntést hozott.

Ha egy ország (akár színlelt és jogtalan) légirendészeti jogait gyakorolva jár el, akkor a polgári repülőgép azt csinál, amit az ország hatóságai mondanak. Ha nem ezt teszi, kiteszi magát annak, hogy tüzet nyitnak rá. Nyilván a magyar Gripenek vagy osztrák Eurofigheterek pilótái ezt csak a legvégső esetben tennék meg, de a fehérorosz MiG-29-ek pilótáinak a parancsaira azért épeszű ember nem fogad. Nem hősködik, hanem fordul és leszáll. Különösen, hogy Litvánia légvédelmét közös NATO-EU erőfeszítéssel a tagállamok rotációban látják el, szóval elég bonyolult kérdés (volt mostanáig, majd most gyakorolják) hogy mi történik fehérorosz agresszió esetén.

A gond ott van, hogy a fehérorosz légirendészet nem jogszerű okból kényszerítette földre a Ryanair járatát, hanem azért hogy a nemzetközi jogot súlyosan megsértse. A gépen levő ellenzéki aktivista olyan államból tartott olyan államba, amely nem ismeri el a jelenlegi fehérorosz kormányt és nem ad ki nekik senkit, akit ők köröznek, mivel alaposan feltételezhető, hogy ha így tenne, a kiadott személyt megölnék, megkínoznák vagy más jogsértő bánásmódnak vetnék alá.

A repülőgépen, hiába repül az fehérorosz légtérben, a rajta ülő emberekre nem vonatkozik fehérorosz joghatóság, hanem a gép felségjelzése (gondolom ír) szerinti joghatóság érvényesül és az állami szervek szerepét a kapitány látja el. Ez azonban nagyrészt elméleti, csak arra jó, hogy az embert nemzetközi közjog szigorlaton szívassák vele. De, esetünkben annyi a lényeg, hogy a repülőn, amíg repül, a fehéroroszoknak nincs jogi alapja bárkihez hozzányulni. Ha leszállt, akkor már van.

Innen: https://www.facebook.com/dmagyarmuzsa/posts/1130652804100107