( gergov | 2021. 05. 20., cs – 23:00 )

"az üzemanyag szállítást már most is megoldjuk hasonló távolságból" A villamosenergia szállítását is. A legnagyobb HVDC rendszer > 2500km. Vannak is konkrét ötletek a Szahara környéki területeken termelt energiának az Európába szállítására (DESERTEC), de nem tudom, hogy ezek mennyire állnak a realitás talaján.

"'üzemanyag szintetizáló rendszereket akár lehetne oda is telepíteni"
Úgy tudom, hogy víz is kell hozzájuk, abból meg ott viszonylag kevés van.

"az sem baj, ha a hatásfok rossz"
Szerintem baj. A zöld hidrogén pl. még azért is drága, mert az előállító berendezés bekerülési költsége nagyon magas. Ha nem üzemelteted 24/7-ben, akkor ez a költség lassan térül meg. Pont azért nem tűnik jó ötletnek a "felesleges" megújulókról való járatása, mert akkor az idő nagyobb részében áll. Nagyon nagyot kellene zuhannia az áraknak, hogy ez megérje.

"atomot lassú beindítani és leállítnai"
Léteznek olyan atomerőművek, amik a napi trendeket tudják követni, sőt, olyanok is, amik korlátozottan frekvencia szabályozásra is alkalmasak. Ezek többek között a fent említett okból többe kerülnek és drágábban termelnek.

"A tároló kapacitás kiépítése a szükséges léptékben pedig nagysgárendileg lehetetlennek tűnik."
Szerintem ilyet nem is akar senki csinálni. A termelés egy részét az épp aktuális tároló árak függvényében érdemes kiváltani megújuló + tárolással. Jelenleg ez ott tart, hogy a gázerőművek helyett itt-ott már érdemesebb 4 órás akkumulátort építeni. Egyébként épp idén indul egy olcsó anyagokból készülő, 150 órás, pár megawattos pilot projekt építése, ami a kivitelező szerint teljesítmény / ár arányban versenyképes lesz a jelenleg leginkább elterjedt Li-Ion tárolókkal, csak sokkal nagyobb lesz a kapacitása. Kapacitás / ár arányban a várakozások szerint a víztározós megoldás közelében lesz, de azzal szemben szinte bárhol építhető és kisebb környezetrombolással jár.

"az akksi gyártás és újrafeldolgozás nincs beleszámolva, illetve a töltés sem garantáltan CO2 mentes árammal történik, hanem azzal ami épp jön a kábelen"
Erre sok eltérő becslés van, de 100 000 futott km után, európai átlag energiamixet feltételezve még a pesszimistábbak szerint is kevesebb CO2 kibocsátással jár egy EV használata. Az autózás egyébként kb. sosem lesz CO2 mentes az alapanyagok kitermelése és a gyártás miatt. Ráadásul szerintem az autókkal nem is ez a legnagyobb baj, hanem a sűrűn lakott területek levegőjének szennyezése (amit a BEV-k sem szüntetnek meg teljesen, de kevésbé rosszak).

 

Szerintem a következő fog a jövőben történni: ahogy az villamosenergia tárolási technológiák fejlődnek, egyre több megújuló lesz az energiamixben, de az alapterhelést főként nukleáris energia fogja kiszolgálni. A zöld hidrogén előállítási költsége csökken majd, de azt nem a közlekedés vagy a hosszú távú tárolás fogja felszippantani, hanem a jelenleg szürke hidrogént használó ipar. Ennek az igénynek a kielégítésére kb. a világon létező megújuló termelő kapacitást kellene még egyszer megépíteni.
Az levegőből és áramból üzemanyagot technológiák szerintem azért nem fognak elterjedni, mert az elektromos energia pont ebben a formában a leginkább értékes, amíg integrálható a hálózatba (márpedig az olcsóbbá váló akkumulátorok miatt egyre többet lehet), addig az ilyen feleslegre épülő megoldások maximum demonstrációs méretben fognak épülni. Én ezt gondolom, de majd meglátjuk.