( trey | 2020. 07. 23., cs – 10:53 )

"Olcsóbb ugyanaz a tusfürdő a németeknél, mint nálunk"

Teccettek volna nagyobbak lenni!

Megkérdeztük a drogériákat, hogy mi a magyarázat, és alapvetően két választ kaptunk:

adózás és méretgazdaságosság.

Az első pontot elég könnyű letudni, egyszerűen Magyarországon sokkal nagyobb az áfa, mint Németországban. A kormány, hogy mindenféle adókedvezményeket adhasson a kedvenc társadalmi csoportjainak, hogy bevezethesse az egykulcsos személyi jövedelmi adót és hogy céges adóparadcsommá változtathassa az országot, már egy ideje azt a taktikát követi, hogy a munka/jövedelem helyett a fogyasztást adóztatja a forgalmi adón keresztül.

Bár bizonyos termékeknek, amiket a kormány támogat – mint az internet vagy a sertéshús – alacsony az áfakulcsa, a legtöbb termék árából 27 százalék az államkasszának megy. Németországban ez csak 19 százalék. Így még akkor is drágább lenne a magyar üzletekben a termék, ha adó nélkül ugyanannyiba kerülne.

De még csak nem is kerül ugyanannyiba. Németországban több mint nyolcszor annyi ember lakik, mint Magyarországon, így nyolcszor annyi embernek kell fürödnie, borotválkoznia, hajat lakkoznia, mint nálunk. A német DM, Rossmann vagy Müller így egy nagyobb piacra nagyobb volumenben tud termékeket beszerezni, amit így olcsóbban is tud megvenni. És bár a drogériák és a termékeket előállító cégek, mint a Procter & Gamble vagy a Henkel is globális multik, a beszerzés nem központosítva megy, vagyis a magyar Rossmann a magyar vagy KKE-régiós Procter & Gamble-től veszi mondjuk a borotvapengéket. 

Ezen kívül olyan költségek is megjelennek az árakban, mint a szállítás, a csomagolás és címkézés ára, a termékek adminisztrációjáról és hasonlókról nem is beszélve. Mindennek pedig az lesz az eredménye, hogy drágábban fürdünk és borotválkozunk, mint a németek.