"Miért gondolod, hogy nem jogszerű?"
Elméletileg nem lenne jogszerű:
Ha valaki bérlet/jegy nélkül utazik, akkor a BKV-nak 1db vonaljegy árának megfelelő kárt okozott. A pótdíj ennek a sokszorosa (45x).
Amikor kifizette a szolgáltatás ellenértékét, akkor nem okozott kárt, csak a fennálló szerződést szegte meg. Viszont fordított esetben, ha BKV nem teljesít szerződés szerűen (pl.: lerobban egy busz), akkor a BKV nem hasonló arányban fizet a szerződés teljesítésének hasonló megszegéséért.
Teljesen más esetben, a szerződő felek egyrészt csak az okozott kár megtérítését követelhetnék, pl.: betört ablak esetén csak üvegcserét (350 Ft) nem egy komplett fejújítás árát 16000 Ft 45x ár vagy közlekedési baleset után 100e Ft károkozás után 4,5 milliós "pótdíjat" kérne valaki. A BKV sem fizeti ki 45x egy nadrág árának, ha valami okból megsérül az utason.
Szerződéses feltételek megszegése esetén más esetben sem lenne jogos, az okozott kár többszörösére igényt tartani.
Innen nézve, nem tartozik a "normál" szerződéses kapcsolatokba a BKV és utas viszonya.