Ha már idehoztad szigorúan témaidegennek látszó másik szálat, azt kell mondanom h tulképp ebben sztoriban is megnyilvánul az általános, mindenben tapasztalható leromlás - ráadásul többrétűen is.
Kis kitérő: Hallottam egy sztorit arról, h volt egy kisebb könyvesbolt ahol zenével kapcsolatos könyveket, kottákat árultak és ahova Kodály rendszeresen betért, ha keresett valamit - de gyakran elégedetlenül távozott. Ugyanis az volt a szitu, h Kodály nem csak a munkássága révén, de a személyisége által is nagy tekintélynek hát.."örvendett", másrészt tájékozott volt és tudott róla, ha pl külföldön megjelent valami jelentős zenei kiadvány. Tájékozottabb volt, mint a kiadványokat forgalmazó boltos. Amikor bement és keresett valami újonnan megjelent kiadványt, akkor boltos gyakran volt kénytelen azt mondani neki, hogy hát az sajnos náluk nem kapható. Mire Ő mérgesen: -hát ezt sem lehet itt megkapni felkiáltással távozott. És ilyenkor a boltos teljesen összeomlott. És amikor aztán újra magára talált, akkor próbált mindent beszerezni, hogy amikor legközelebb bejön a karnagy úr, akkor ki tudja szolgálni.
Ebből a mentalitásból jutunk el oda mára, h amikor a vevő megkérdi, h ez ló-e? , akkor az eladó azt mondja flegmán, h azt magának kell tudni. Az infoboltos nem tudja, h a dobozban lévő alaplap fog működni a procival - azt a vevőnek kell szerinte tudnia.
De ami még ennél is borzasztóbb: a raktár-áruházakban és webshopokban konzumidiótává szocializálódott informatikus vásárlói pszichéje odáig züllik, h az eladói magának kell tudni mentalitást, nem pusztán természetesnek, hanem totális abszurditással (vásárlóként!) védelmébe veendőnek tekinti. A bugrisa azt írja, h őt aztán ne zaklassa az eladó, aki segíteni akarna, mert akkor nem vásárol többet nála. Hogy lehetne ezt minősíteni?
Addig nem jut el a bugris, h nem csak ő van világon, és h az a dolgok normális menete, h eladó a feladatának tekinti, hogy azt adja a vevőnek amire annak szüksége van, és ha úgy látja h nem lesz jó amit rendelt, akkor erre udvariasan a munkakörének (értsd:eladó státuszának) megfelelően figyelmezteti a vevőt. Hogy ez egy pozitív dolog lenne. Ami általában szolgálja a vásárlók érdekét - és egyben az eladó szakmaiságot is - Ahelyett h vásárlóként e mellett állna ki, azt a másik vásárlót hülyézi le, aki erre az eladói supportra magától értetődően tartana igényt.
Nem szaporítom tovább a szót: mint írtam a leromlás (a dolgok magukból való kifordulása) többrétűen tetten érhető, eladói és vásárlói vonatkozásban egyaránt.