Arányosság: a hatályos alaptörvényben rákerestem arra, hogy " arány", 5 találat volt:
- alapvető jog korlátozása,
- helyi önkormányzat támogatása,
- 2x államadósság és GDP aránya,
- és hogy a kormány külső fegyveres csoportoknak Magyarország területére történő váratlan betörése esetén ... a támadással arányos és arra felkészített erőkkel azonnal intézkedni köteles.
Én ezek egyikéből se tudom levezetni azt, hogy nem lehetne közlekedési szabálysértés esetén a büntetés alapja az autó eurotax szerinti értéke, az adott büntetési tétel pedig annak egy bizonyos ezreléke vagy százaléka. Pár éve ment nagyot egy hír, hogy (talán) a svédeknél egy gyorshajtásért valami milliós büntetést kapott az illető, mert ott jövedelemarányos a büntetés összege, és az illető úr történetesen igen nagy jövedelemmel rendelkezett. Itthon ez a rendszer nem működne, mert az 1-es Swifttel szabálytalankodó általános iskolás tanár nagyobb büntit kapna, mint az X6-ossal szabálytalankodó minimálbéres kényszervállalkozó. De szerintem életszerű feltételezni, hogy aki drágább kocsiban ül, annak a (valós) jövedelme is nagyobb, mint aki olcsóbban. Nyilván egy 30 milliós kocsiban ülve kiröhögi a 15 ezres büntit, szóval én logikusnak tartanám ezt a rendszert.
A másik téma pedig: a büntetésnek pedig az a célja, hogy az elkövetőt eltántorítsa az ilyen cselekmények további elkövetésétől. Ha ezt a célját nem éri el, akkor mégis mit csinálnál? Sokan vannak, akik leszarják a párezres csekket, mert az nekik nem fáj. Ilyenkor nyilván növelni kell a büntetést, mint pl. a BTK-ban is létezik a visszaeső kategória, sőt, van különös visszaeső és többszörös visszaeső is, és rájuk azért komolyabb büntetések várnak. De hasonlóan működik ez a szabálytalankodós pontrendszer is, hogy az előélet alapján egyszer csak ugrik a jogsi, pedig ugyanazt csinálta az illető, mint mondjuk előtte 3x, akkor pedig nem ugrott. Csak ahhoz a kreszt nagyon sokszor és/vagy nagyon durván kell telibe szarni, épp ezért nagyon kevés embert érint ez.
Szóval én nem látom be, hogy az irányjelzés nélkül sávot váltó, piroson átmenő vagy épp járdán parkoló bunkót miért ne lehetne a korábbi előélete alapján egyre súlyosabban büntetni.
(Most tekintsünk el attól, hogy azért teszi meg amit megtesz, mert kb. 0 esély van arra, hogy ezért megbüntetik, mert sokszor ez a helyzet, de ez más kérdés.)