( uzsolt | 2017. 03. 26., v – 18:10 )

Nyilván poénnak szántam.
Viszont az átlag tanításánál (illetve közvetlenül utána) elmondom ezt a viccet, és megkérdezem, hogy mi a "hiba" a gondolatban, és mivel lehetne egy kicsit finomítani. És így jutunk el a szóráshoz, mint fogalomhoz, meg hogy miért is fontos fogalom és sokszor miért nem elég csak az átlag.
Kezd már off lenni, de a másik példám az átlag "hiányosságaira" az átlagkereset: egy magas fizetés (1M) és 9 alacsony (100k) átlaga 190k - miközben 90% kb. feleannyit keres, mint az átlag. A szórás ill. a módusz vagy medián ismeretében viszont reálisabb képet lehet alkotni a kereseti viszonyokról.
És így (a legtöbb diák számára) a szórás, módusz, medián nem csak egy bemagolandó képlet/fogalom lesz, hanem tudják is kötni valamihez, illetve a létjogosultságukat se vitatják - meg persze a KSH által közzétett átlagkeresetre se fogják azt hinni/terjeszteni, hogy kamu/kozmetikázott adat csak azért, mert a környezetében (család, barátok, munkatársak) mindenki keresete átlagon aluli.