Már többször be lett másolva, de most leírom újra lépésről lépésre.
2013. január 1. óta nem kötelező az időbélyeg, digitális aláírás az e-számlákra, mert ekkor lépett életbe A TANÁCS 2010/45/EU IRÁNYELVE, amelyet Magyarország ekkor vett át. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:189:000…
Ebben olvasható (11. pontban):
Ezen irányelv alkalmazásában »elektronikus számla«: az
ezen irányelvben előírt adatokat tartalmazó számla, amelyet
elektronikus formában bocsátottak ki és fogadtak be.”;
A számlázóprogrammal létrehozott papír alapú számla, melyet emailben küldenek vagy "távnyomtatással", elektronikus formában bocsátották ki és fogadták be, ezért e-számlának minősül. Az "igazi" papír alapú számlát ezzel szemben nem elektronikus formában fogadják be, hanem személyes átvétellel vagy postai átvétellel, tehát nem minősülnek e-számlának. Ha viszont nem minősül e-számlának, akkor aláírás és pecsét nélkül érvényes. Igen, a "távszámla" is e-számla, mivel elektronikusan bocsátották ki számlázóprogrammal, utána te elektronikus formában fogadod be, majd utána a kapott elektronikus jelhalmazt kinyomtatod. Ettől még e-számla marad. Hiszen nem a számlakiállító nyomta a kezedbe a papír számlát vagy a postás, hanem te állítottad azt elő az elektronikusan befogadott e-számlából.
2007. évi CXXVII. törvény
az általános forgalmi adóról
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0700127.TV
168/A. §274 (1) A számla kibocsátásának időpontjától a számla megőrzésére vonatkozó időszak végéig biztosítani kell a számla eredetének hitelességét, adattartalma sértetlenségét és olvashatóságát.
(2) Az (1) bekezdésben említett követelménynek bármely olyan üzleti ellenőrzési eljárással eleget lehet tenni, amely a számla és a termékértékesítés vagy a szolgáltatásnyújtás között megbízható ellenőrzési kapcsolatot biztosít.
Aztán:
175. § (1)
(2)286 Az elektronikus számla 168/A. § (1) bekezdésében említett eredetének hitelességére és adattartalmának sértetlenségére vonatkozó követelményeknek történő megfelelése úgy is biztosítható, ha az elektronikus számlát
a) minősített elektronikus aláírással látják el; vagy
b) az elektronikus adatcsererendszerben (a továbbiakban: EDI) elektronikus adatként hozzák létre és továbbítják.
Ennyi. A törvény csak azt írja elő, hogy az e-számla legyen hiteles és sértetlen, és a számla és a termékértékesítés vagy a szolgáltatásnyújtás között megbízható ellenőrzési kapcsolatot biztosítani. Egyetlen példát ír ilyen elfogadható eljárásra, mégpedig nevesíti az elektronikus aláírást, időbélyeget.
Egyéb módszerrel is biztosítható a hitelesség, sértetlenség, azonban a törvény más módszereket nem nevesít.
Mi következik ebből? Ellenőrzés során ha elektronikusan aláírt, időbélyegzett e-számlát fogadtál be vagy állítottál ki, akkor mivel a törvény azt írja, hogy így biztosítható a hitelesség, sértetlenség, ezért 100% hogy a számláid ennek megfelelnek.
Ha viszont hiányzik az elektronikus aláírás, időbélyeg az e-számláidról (tehát emailben küldött sima PDF mindig e-számla!), akkor neked kell bizonyítani a NAV felé, hogy az e-számlád hiteles és sértetlen.
Ha be tudod bizonyítani a NAV-nak, hogy az emailben küldött PDF útközben megőrizte a hitelességét, sértetlenségét, akkor használd ezt a megoldást. Bizonyos számlázóprogramok arra jutottak, hogy elektronikus aláírás és időbélyeg nélkül ezt lehetetlen biztosítani, tehát nem ajánlják a sima PDF-ek emailes küldözgetését. Ennyi.
Továbbá okos cégek belátták, hogy bizonyítsa be a NAV-nak az, akinek két anyja van, hogy a törvényben nevesítettől eltérő bármilyen módszer "a számla és a termékértékesítés vagy a szolgáltatásnyújtás között megbízható ellenőrzési kapcsolatot biztosít", ezért inkább csak a törvényben nevesített módszert használják. Tehát nem küldenek sima PDF-et emailben.