Barkács meg kisipari?? Ez az ember elegendő mérnöki tudással rendelkezik, meg még esztergája is van. ;) Egy lemezjátszókar méretezhető, tudjuk a rezonanciáját, stb. Emberünk nyilvánvalóan ismerte a fenyőfa sűrűségét és rugalmassági modulusát. A csúnya nagy gyárban dolgozó mérnökök pont ugyanígy dolgoznak. Szó sincs arról, hogy véletlenül összebarkácsolt valamit és véletlenül jól szól. Ha kicsit vastagabb vagy, akkor csiszolva, lakkozva, spéci fából megveheted a háromtengelyes verziót $4850 áron a $5 helyett. Az egy tengelyű (egy tűs) csapágyazás - egy csomó előnyös tulajdonsága miatt - elég elterjedt megoldás, a fából készült kar meg már a gramofonoknál is menő volt. Sőt, nem a spórolás miatt nem használt szeget vagy csavart, hanem így csökkentette a hallható rezonanciák számát!
A zongora is olyan, amit a műszaki akusztika le tud írni. Persze a hegedűnenek is van saját torzítása, amit természetesen hangszínnek hívunk. (Különben monofonikus hanggenerátor lenne.) Az ízlés, szépség meg hasonló szubjektív dolgok nem a műszaki akusztika alá tartoznak. A fiziológia igen, de az már megint mérthető. Így aztán könnyedén ötször hangosabbá tudok tenni bármit - ugyanolyan teljesítmény mellett - bár Karajan ezt sokkal profibban művelte. Megdöbbentő, ha nem tudod mit kell keresni.
Kerestem ilyesmiről egy érdekes cikket, bár nem mai gyerek. Ne feledd, ez a korszak az, amikor John Linsley Hood már 15 éve publikál. Tulajdonképpen megmutatta, hogy az olcsóbb kategóriájú szerkezetek is szólhatnak jól, ha gondosan megtervezik. Ugyanebben az időben, ha jól rémlik Sallay László mondta(kb.): Ezt a torzításcsökkentő eljárást minden rádióamatőr ismeri, de a hangfrekvencián nem tartották érdemesnek alkalmazni. Szóval ez a hőskor, amikor aprónak tűnő finomításokkal sokkal jobb eredményt lehetett elérni.
A hifi esetében a - vélhetően jó minőségű - felvételt kell megszólaltatni. Ennek a mondatnak a szubjektumát (a hangmérnök ízlése) akkoriban műfejes felvétellel próbálták kiszűrni. Állítólag nem is rossz eredménnyel. (Bár kérdéses az én szubjektumom, ha a bal fülem jóval nagyobb. ;) Mindenesetre érdekes az ugyanarról a mesterszalagról készült felvételt két különböző stúdiómunka után, 25 év eltéréssel meghallgatni.
"Az az érzésem, h egy audiofilnek nincs is koncepciója ..."
Ennél azért borzasztóbb az igazság! Egy régi HiFi magazin teszten zeneszerzők, karmesterek hallgattak jó minőségű felvételeket gagyi és szuper berendezéseken - kritikát kellett írniuk az előadásról, hangzásról. Valami olyan jött ki, hogy a gagyi részletgazdagabb volt. (Ennél azért kicsit hosszabb a cikk, de megklepő volt az eredmény.) Szintúgy a fiam, amikor kapott tőlem egy közepes Yamaha hangfalat: Apa jól kiszúrtál velem! Dobhatom el az összes mp3-at! :)
Azt modod hozzáértés híján. Sebaj, elmagyarázom! ;) Tegyük fel:
- A felvétel jó, a hangmérnöki munka megfelelő.
- A lejátszó eszköz elég jó.
- Az erősítő elég jó, bonyolult.
- A hangfal & szoba - sajnos ez az eletroakusztikai rendszer azon része, ami közvetlenül érintkezik az akusztikával - adott, és nem rossz.
Nos, ekkor kipróbálunk 3 kábelt. Rendre a következőket:
- Hibásan illesztett.
- Megfelelő.
- Az előbbihez hasonló, de mondjuk csak 10MHz-en okoz kisebb eltérést az előbbihez képest.
(Ez kb. akkora eltérés, amikor a Mona Lisát horganyzott, vagy bevonat nélküli szegre akasztod.)
Az első kábelt 1000 emberből 995 ki tudja szúrni, ha figyel. A másodikat egy sem veszi észre.
Ha a másodikat határozottan meg lehet különböztetni, akkor a kábel legalább egyik végén működő berendezés hibás.
Ugyanakkor, egy kismegszakítónak is lehet hatása egy erősítőre. Az is kiszámítható, hogy mekkora. Ez a hatás annyira elenyésző, hogy
- Egyéb, ennél erősebb hatások is zavárják a hangképet => rosszul van megtervezve. És ennek a jelenségnek a megtalálásához nem kell kábel, hanem mérhető. Legalábbis a technika mai állása szerint.
Mondom ezt a 21. században, amikor 60 év alatt sikerült meghatározni a gravitációs állandót valamint az ősrobbanás időpontját. :))
Természetesen elképzelhető még egy alternatíva. Amikor a vak ember látja a pirosat meg a zöldet is. De! Ez nem audiofil szeánsz, hanem spiritiszta. Ahhoz sajnos nem értek.