( uzsolt | 2015. 05. 06., sze – 12:43 )

Hidd el, ez előtt a ":=bennfoglalás, /=részekre bontás" előtt, hosszú évtizedek során is megtanították az osztást a gyerekeknek, ráadásul egy teljesen fölösleges kör bevezetése nélkül.

A perjel nekem se rémlik. A részekre osztás és a bennfoglalás viszont igen. Hogy ugyanaz volt-e a jele, vagy különböző, vagy egyáltalán volt-e jele, a hosszú évek távlatából már nem emlékszem, a 25 éves füzeteim szerintem nincsenek már meg, hogy ellenőrizhessem.

megtanítanak kétféle dolgot, amiről közlik, hogy ez tulajdonképpen ugyanaz

Nem. A művelet, ami választ ad a kérdésre, az az ugyanaz. A kérdés viszont nem ugyanaz - egy nyolcévesnek meg főleg.
Tudod (ha nem, akkor most megtudod :) ), hogy fizikában a Nm lehet forgatónyomaték illetve munka mértékegysége is (amit nyilván inkább J-ként írjuk). Formálisan a két egység ugyanaz, mégis lényegesen más a mögötte lévő (fizikai) tartalom. A matekos példában is formálisan a művelet ugyanaz, de más a háttérszöveg. Vagy mint a vicc:

Az őrmester az újoncoknak sorakozót tart.
- Kovács, igaz, hogy maga matektanár?
- Jelentem, igaz!
- Akkor számolja ki, hogy mennyi 3*17!
- 51!
- Hát hogy ilyen gyorsan?
- Nagyon egyszerű: 3*10=30, 3*7=21, 30+21=51.
- És még maga matektanár? Nem lett volna egyszerűbb, hogy 50+1=51?

:)

"megvan az oka, hogy miért úgy érdemes csinálni"
Erre azért kíváncsi lennék!

Akkor kérlek, járj utána! Elmégy egy könyvesboltba (vagy megkeresed online), fellapozol egy másodikos könyvet, és megnézed, hogy hogyan tárgyalja, hogy mi van előtte és mi van utána. Persze azt se feledd, hogy ekkor a tantárgyak még nemigen válnak szét, gyakorlatilag egy tanítónéni (esetleg bácsi) tanít (majdnem) mindent.

Nekem tanári diplomám van, nem tanítói, így nemigen tudom (legfeljebb csak sejtem), hogy mi lehet az oka, hogy ennyire szétválasztják - egy-két tippet fentebb írtam, az egyiket nem fogadtad el (mert biztosan nagyon értesz hozzá), de akkor itt a másik, amit mondtam:

Ekkoriban nem annyira triviális, hogy a 10-et kettesével csomagolni illetve a 10-et kettő részre osztani ugyanazt a számot fogja eredményezni (ne feledd, még osztás ilyenkor nincs, tehát nem mondhatod azt, hogy mindkettőt "ugyanúgy" számolod ki).